Kursplan för Avancerad translationell medicin, uppdragsutbildning

Frontiers in Translational Medicine, contract education

Basdata

Kurskod: 9BI080
Kursens namn: Avancerad translationell medicin, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 22
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Biomedicin
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ: Programnämnd 7
Datum för fastställande: 2012-03-30
Reviderad av: Utbildningsnämnden MedS
Senast reviderad: 2012-03-30
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2012

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom biomedicin, bioteknik, cell- och molekylärbiologi eller medicin. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens mål är att studenten ska förstå sambandet mellan hur förändringar på molekylär nivå kan påverka basala funktioner i enskilda celler och/eller organ i relation till hela människan; speciellt fokus läggs på förändringar från frisk till sjuk vävnad och koppling till symptom, diagnos och behandling av olika sjukdomar.

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

Avseende kunskap och förståelse
- redogöra för basala funktioner och mekanismer på molekylär nivå i enskilda celler eller i organ samt sätta det i relation till hela människan.
- applicera denna kunskap på processer som sjukdomsutveckling, diagnos och behandling.
- redogöra för användning av de viktigaste praktiska metoderna i molekylär medicin.

Avseende färdighet och förmåga
- söka fram relevant original-, översikts- och annan litteratur rörande frågeställningar kring biomedicin samt ur dessa hämta information för problemlösning, försöksplanering och för sammanställningar.
- aktivt kunna presentera och diskutera vetenskapliga artiklar.
- evaluera och presentera resultat från forskningsprojekt, skriftligt och muntligt.
- inom ett forskningteam aktivt kunna delta i projektplanering (design av studie) samt genomförande.

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- ta ansvar för egen inlärning.
- uppvisa ett etiskt, kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till forskningsdata och vetenskapliga presentationer.

Innehåll

Huvudtema är translationell medicin - ”från molekyl till patient och från patient till molekyl”. Samtliga moment grundar sig på hur cell- och molekylärbiologisk kunskap tillämpas för förståelse av olika sjukdomstillstånd och vid utformning av ny behandling eller diagnostik kommer. Speciell fördjupning sker kring cancer, infektionssjukdomar, kardiovaskulära sjukdomar och nervsystemets sjukdomar. Inflammation tas upp som en återkommande aspekt vid samtliga dessa sjukdomstillstånd. Cellbiologiska processer såsom cell-cell interaktioner, intracellulär signalering och celldöd behandlas. Tekniker använda inom avancerad translationell forskning, såsom relevanta cell- och molekylärbiologiska tekniker, biobanker och -omics metodik gås igenom.

Kursen är indelad i fyra moment:

Journal club, 8.0 hp


Betygsskala: GU
Fördjupningsstudier i grupp med tonvikt på eget förberedande arbete genom analys och presentation av vetenskapliga artiklar. Momentet integrerar presentationsteknik samt djupgående diskussioner i en mindre grupp.

Avancerad biomedicin inom neurologiska sjukdomar, cancer..., 6.0 hp


Betygsskala: VU
Beskrivning av momentets innehåll finns ovan.

Gruppseminarier/laborationer, 4.0 hp


Betygsskala: GU
Beskrivning av momentets innehåll finns ovan.

Arbetsformer

Kursen är på avancerad nivå där studenterna förutsätts vara bekanta med de vanligaste arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på ett lärande som en aktiv forskande process.
Undervisningen sker i form av gruppundervisning, expertföreläsningar, studier av vetenskapliga arbeten samt demonstrationer/laborationer. Fördjupningsstudier sker också i grupp med tonvikt på eget arbete och litteraturstudier

Examination

Kursen har två skriftliga examinationer.
Moment 1. Examineras genom en skriftlig tentamen som betygssätts med U/G/VG.
Moment 2. Examineras genom en skriftlig tentamen som betygssätts U/G/VG.
Moment 3. Examineras genom aktivt deltagande i seminarierna, och betygssätts med U/G.
Moment 4. Examineras genom redovisning av vetenskaplig publikationer under Journal Clubs och betygssätts med U/G.

Betyg på hel kurs baseras på resultat av de två skriftliga tentamina i moment 1 och 2. Betyg på hel kurs kräver också betyget G på moment 3 och 4.

Obligatoriskt deltagande
Introduktion till kursen. Seminarier, grupparbeten och demonstrationer/laborationer, liksom redovisningar och föreläsningar knutna till dessa moment. Kursledarens bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens resultat för respektive moment i LADOK.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra provtillfällen rekommenderas denna att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något
ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst fyra tillfällen för examination inom en 2-årsperiod efter kursens slut.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för Utbildning. Kursråd hålls med kursledare och studentrepresentanter.

Undervisningen och examination sker på engelska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Kurslitteratur

The student is expected to have education that equals literature used during Karolinska Institutet BSc in Biomedicine. http://pingpong.ki.se/public/courseId/7085/lang-en/publicPage.do?item=3923765 and the most importatn text books listed. Other text books with equal information to the literature listed below can be used. Specific study material will be handed out during the course and provides the basis for the examination questions. The student will also retrieve web-based information.

  • Medical physiology: principles for clinical medicine, Rhoades, Rodney; Bell, David R., 3. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2009 - 816 s. ISBN: 978-0-7817-6852-8, LIBRIS-ID: 10702457,
  • Murray, Patrick R.; Rosenthal, Kenneth S.0 319233; Pfaller, Michael A., Medical microbiology, 6. ed. : Philadelphia : Mosby/Elsevier, cop. 2009 - x, 947 s. ISBN: 0-323-05470-6, LIBRIS-ID: 11179944,
  • Neuroscience, Purves, Dale, 4th ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer, cop. 2008 - 857 s. + (52 s.) ISBN: 978-0-87893-697-7, LIBRIS-ID: 10531974,
  • Weinberg, Robert A., The biology of cancer, New York ;a London : Taylor & Francis, cop. 2007 - xix, 796, 4, 20, 24 s. ISBN: 0-8153-4076-1, LIBRIS-ID: 10202722,
  • Vander's Human Physiology: the mechanisms of body function, Widmaier, Eric P.; Raff, Hershel; Strang, Kevin T.; Vander, Arthur J., 11. ed. : Boston : McGraw-Hill Education, c2008 - xxviii, 770 p. ISBN: 978-0-07-128366-3, LIBRIS-ID: 10637341,
  • Abbas, Abul K., Basic Immunology, Lichtman, Andrew H., 3rd ed. : Saunders, 2009 ISBN: 978-1-4160-4688-2,