Kursplan för Omvårdnad inom barnsjukvård med inriktning mot neonatologi
Paediatric Nursing with Focus on Neonatology
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom barnsjukvård med inriktning mot neonatologi.
Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn med behov av neonatalvård, 15.0 hp
Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera och förklara symtom och behandling samt identifiera och analysera omvårdnadsbehov vid komplexa sjukdomstillstånd med fokus på neonataologi
- visa fördjupade kunskaper om det nyfödda barnets vitalitet och kompetens
- reflektera över omvårdnadsbehov samt hälsofrämjande åtgärder för det nyfödda, det prematura och det sjuka nyfödda barnet
- visa kunskap om den neonatala omvårdnadens grundsyn baserad på barnperspektiv och barnets perspektiv
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen i den praktiska omvårdnaden genom att bedöma och hantera komplexa situationer även med begränsad information inom den neonatala omvårdnaden
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet, kulturella aspekter och ett etiskt förhållningssätt i samband med förlossning och pediatrisk omvårdnad
- identifiera och analysera etiska dilemman inom neonatal omvårdnad
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom neonatalvården 7.5 hp
Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- integrera omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser inom neonatal omvårdnad
- tillämpa och reflektera över omvårdnadsteorier
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner inom verksamheten som man samverkar med
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett patientsäkert arbetssätt med hänsyn till patientens utvecklingsstadium och planerade omvårdnadsåtgärder samt utvärdera och dokumentera detta
- visa förmåga att prioritera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder självständigt och vid komplexa sjukdomstillstånd med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation och kulturell bakgrund
- visa förmåga att samverka med andra professioner för att uppnå förbättrad hälsa samt effektivare vård och rehabilitering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga till helhetssyn vid kontakten med barn och föräldrar
- visa förmåga till att bedriva evidensbaserad och kvalitetssäker familjecentrerad vård
- visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen, samt att stå upp för hälso- och sjukvårdens grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen, Patientsäkerhetslagen, Världshälsoorganisationen och FN:s syn på hälsa och mänskliga rättigheter
- analysera och reflektera kring hur samverkan mellan olika professioner bidrar till ökad säkerhet och förbättrad hälsa
Innehåll
Kursen består av två moment.
Omvårdnad vid specifika neonatala sjukdomstillstånd, 15.0 hp
Betygsskala: GU
- neonatal patofysiologi, fysiologi och anatomi
- graviditets- och förlossningskomplikationer
- akut omhändertagande
- barnhabilitering och rehabilitering
- vårdnivåer: neontatal intensivvård, intermediär vård och hemsjukvård
- omvårdnadsdiagnoser, omvårdnadsprocessen, vårdplanering och dokumentation
- nutrition, vätskebalans, farmakologi och läkemedelshantering
- föräldra-barn interaktion, bröstmjölksproduktion och amning
- smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder
- kommunikation
- neonatalvård i samband med förlossningsvård och antenatal vård
- patient- och familjecentrerad vård
- familjestöd i samband med krisreaktioner
- etiska principer inkluderande begreppen delaktighet, autonomi och integritet
Verksamhetsförlagd utbildning inom neonatologi, 7.5 hp
Betygsskala: GU
- interprofessionellt arbete inom den perinatala vården
- handhavande av teknisk utrustning för barn relaterat till det individuella barnets omvårdnad och enligt säkerhetsföreskrifter
- tillämpning av smärtskattnings- och smärtlindringsmetoder
- ledarskap och omvårdnadshandledning
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. Den pedagogiska profilen utgörs av ett problemorienterat och undersökande förhållningssätt till lärande genom att identifiera problem, söka information på olika sätt samt genom analys, reflektion och syntetisering. Detta kräver ett aktivt deltagande i lärprocessen och att deltagarna tillåts och uppmuntras till att ta eget ansvar. Med hjälp av ett kollaborativt synsätt på lärande (samarbete mellan deltagarna, mellan deltagarna och lärare samt mellan deltagaren och klinisk verksamhet) främjas en tillitsfull och stimulerande lärandemiljö. De arbetsformer som används är egna studier, arbete i grupp, seminarier samt verksamhetförlagd utbildning. Ett webb-baserat stöd är tillgängligt för information och kommunikation. Schemalagd metodträning, gruppträffar och seminarier är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp samt schemalagd metodträning. Den verksamhetförlagda utbildningen är obligatorisk och motsvarar 5 veckor á 32 tim/vecka. Under utbildning sker en fortlöpande bedömning av deltagarens prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär. Vid risk för underkännande av deltagaren ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledaren.
Examination
Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn med behov av neonatalvård, 15.0 hp
Studenten examineras både via en skriftlig slutexamination och en klinisk examination. Den skriftliga examinationen utgår från fiktiva patientfall. Den kliniska examinationen är en individuell bedömning av kunskap och förståelse i samband med en standardiserad omvårdnadssituation (Objective Structured Clinical Examination OSCE).
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom samtliga nivåer av neonatalvård 7.5 hp
Den verksamhetsförlagda utbildning bedöms enligt BeVut -formuläret. Examinering av förlossnings- och antenatalvård görs med hjälp av skriftlig fördjupningsuppgift med valfritt patientfall följt av seminarium.
Antalet examinationstillfällen regleras enligt avtal.
Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk, motsvarande 16/32 tim/vecka. Under verksamhetsförlagd utbildning sker en fortlöpande bedömning av deltagarnas prestationer. Halvtids- och slutbedömning ska genomföras. Yrkeshandledare ger underlag för bedömning enligt bedömningsformulär (-BeVut-formulär). Vid risk för underkännande av deltagare ska en skriftlig plan upprättas senast vid halvtidsbedömningen av ansvarig lärare tillsammans med yrkeshandledare. Deltagaren ska ha uppfyllt kraven för moment som ingår för att erhålla godkänt från kursen som helhet. Betyg sätts av examinator.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment och att VFU-tillfället är förbrukat. Avtalet reglerar om möjlighet finns till ytterligare VFU-tillfälle och om så är fallet ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Bischofberger, Erwin, Barnet i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN: 91-47-05200-7, LIBRIS-ID: 9717973, Senaste upplagan gäller,
- Neonatal intensive care nursing, Boxwell, Glenys, 2., [rev. and updated] ed. : Abingdon, Oxon : Routledge, 2010. - xxxvii, 503 s. ISBN: 978-0-415-47755-0 (hbk), LIBRIS-ID: 11848630, Senaste upplagan gäller,
- Gomella, Tricia Lacy; Cunningham, M. Douglas; Eyal, Fabien G., Neonatology: management, procedures, on-call problems, diseases, and drugs, 7th ed. : - xxii, 1113 p. ISBN: 9780071768016 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 14745962, Senaste upplagan gäller,
- Omvårdnad av det nyfödda barnet, Lundqvist, Pia, 2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 320 s. ISBN: 978-91-44-05550-3, LIBRIS-ID: 13743346, Senaste upplagan gäller,
- Familjecentrerad neonatalvård, Jackson, Karin; Wigert, Helena, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 231 s. ISBN: 978-91-44-07462-7, LIBRIS-ID: 13743341, Senaste upplagan gäller,
- Aarbakke, Jarle; Simonsen, Terje, Illustrerad farmakologi 1 : Principer och tillämpningar, 2. uppl. : Natur & Kultur, 2011 ISBN: 91-27-12206-9 (inb.), LIBRIS-ID: 12069102, Senaste upplagan gäller,
- Widlund, Tomas, Akut pediatrik, Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas F.; Norman, Mikael, 7., kompletterade och rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 383 s. ISBN: 978-91-47-09402-8, LIBRIS-ID: 11864066, Senaste upplagan gäller,
- Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor, 4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN: 978-91-44-07609-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12531935, Senaste upplagan gäller,
- Cullberg, Johan; Lundin, Tom, Kris och utveckling, 5. omarb. och utök. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 228, [1] s. ISBN: 91-27-11257-8, LIBRIS-ID: 9989157, Senaste upplagan gäller,
- Genusperspektiv på vård och omvårdnad, Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik, 2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s. ISBN: 978-91-44-05702-6, LIBRIS-ID: 11863172, Senaste upplagan gäller,
- Glasper, Edward Alan.; Ireland, Lorraine., Evidence-based child health care challenges for practice, Basingstoke : Macmillan, 2000. - xviii, 409 p. LIBRIS-ID: 9777417, Senaste upplagan gäller,
- Hallström, Inger; Lindberg, Tor, Pediatrisk omvårdnad, Stockholm : Liber, 2009 - 356 s. ISBN: 978-91-47-09327-4 (hft.), LIBRIS-ID: 11445058, Senaste upplagan gäller,
- Hanssen, Ingrid, Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle, 3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 296 s. ISBN: 978-91-44-01147-9, LIBRIS-ID: 10462749, http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6488-03/height/320/width/320/bild.jpg, Senaste upplagan gäller,
- Lundin, Kerstin; Sandström, Björn, Ledarskap inom vård och omsorg, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 222 s. ISBN: 978-91-44-05206-9, LIBRIS-ID: 11719322, Senaste upplagan gäller,
- Smärta hos barn och ungdomar, Olsson, Gunnar L.; Jylli, Leena, Lund : Studentlitteratur, 2001 - 453 s. ISBN: 91-44-01489-9, LIBRIS-ID: 8352961, Senaste upplagan gäller,
- Stryhn, Helle, Etik och omvårdnad, Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN: 97-89-14404518-4, Senaste upplagan gäller,
- Lagercrantz, Hugo, Neonatologi, Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael, 2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN: 9789144096681, LIBRIS-ID: 18685673, Senaste upplagan gäller,
- Merenstein & Gardner's handbook of neonatal intensive care, Gardner, Sandra L.; Carter, Brian S.; Hines, Mary Enzman; Hernandez, Jacinto A., Eighth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2016] - xvi, 991 pages ISBN: 978-0-323-32083-2, LIBRIS-ID: 18389375, Senaste upplagan gäller,