Kursplan för Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Scientific theory and research methods in Nursing
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod samt forskningsetik. Ett ytterligare mål är ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnadvetenskap med inriktning mot specialistområdet.
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna:
- Redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet.
- Kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för omvårdnad inom specialistområdet.
- Utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar, bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder.
- Tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet.
- Tillämpa forskningsprocessen samt god akademisk sed och referenshantering vid det vetenskapliga skrivandet.
Innehåll
I kursen ingår att redogöra för begrepp inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet, formulera syfte och frågeställningar samt argumentera för olika metodval och etiska aspekter. För att tillgodose detta ingår följande delmoment:
- Användning av vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet.
- Bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning (induktion, deduktion, validitet, reliabilitet, tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet).
- Tillämpning av forskningsetiska principer.
- Tillämpning av god akademisk sed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande.
- Fördjupning i forskningsdesigner inom kvantitativ (experimentell och icke experimentellforskningsdesign) och kvalitativ forskning samt systematiska litteraturstudie.
- Val av designer samt metoder för urval (strategiskt, randomiserat) datainsamling (frågeformulär, intervjuer, observationer) och analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys) relaterade till syfte och frågeställningar.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, gruppuppgifter, seminarier och föreläsningar. Deltagande vid samtliga utbildningsinslag är obligatoriska.
Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka .
Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform. Antalet fysiska träffar är begränsat till max 11 dagar för kurser på helfart . Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Examination sker i form av delexaminationer individuellt och i grupp samt genom obligatoriska seminarium. Betyg sätts av examinator.
Begränsning av antalet provtillfällen:
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av S Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska, dock kan undervisning på engelska förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är överlappande: 2BU006 Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7.5 högskolepoäng.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Litteratur på engelska kan förekomma.
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN: 9781496300232, LIBRIS-ID: 19245684,
- Bettany-Saltikov, Josette; McSherry, Robert, How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide, 2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN: 9780335263806, LIBRIS-ID: 19466808,
- The research process in nursing, Gerrish, Kate; Lacey, Anne, 6. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, cop. 2010 - xviii, 548 s. ISBN: 9781118682104, LIBRIS-ID: 14793525,
- The research process in nursing, Gerrish, Kate; Lacey, Anne, 6. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, cop. 2010 - xviii, 548 s. ISBN: 9781405190480, LIBRIS-ID: 11854447,
- Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik, Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN: 978-91-44-11243-5, LIBRIS-ID: 20900395,
- Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad, Henricson, Maria, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN: 978-91-44-11328-9, LIBRIS-ID: 20848026,
- Greenhalgh, Trisha, Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för en evidensbaserad vård, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN: 978-91-44-07271-5, LIBRIS-ID: 12543003,
Resurslitteratur
- Djurfeldt, Göran; Larsson, Rolf; Stjärnhagen, Ola, Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s. ISBN: 978-91-44-04896-3, LIBRIS-ID: 11690705,
- Johansson, Lars-Göran, Introduktion till vetenskapsteorin, 3., [utök.] uppl. : Stockholm : Thales, 2011 - 272 s. ISBN: 9789172350823, LIBRIS-ID: 12129388,
- Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo, Vad är god forskningssed?: synpunkter, riktlinjer och exempel, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2005 - 85 s. ISBN: 91-7307-062-9, LIBRIS-ID: 9818409, Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet,
- Creswell, John W.; Creswell, John W., Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches, 3rd ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2013. ISBN: 1-4129-9531-0, LIBRIS-ID: 12594489,
- Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M., Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt, Nilsson, Björn, Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN: 91-44-03227-7, LIBRIS-ID: 9396007,
- Krippendorff, Klaus., Content analysis: an introduction to its methodology, 3rd ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2012. - 1 v. ISBN: 1-4129-8315-0 ¹44.99, LIBRIS-ID: 12766953,
- Publication manual of the American Psychological Association, 6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN: 978-1-4338-0561-5 (pbk), LIBRIS-ID: 11503766,
- Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård, Höglund-Nielsen, Birgitta; Granskär, Monica, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN: 978-91-44-11863-5, LIBRIS-ID: 21385235,