Kursplan för Omvårdnad inom barnsjukvård

Paediatric Nursing

Basdata

Kurskod: 9BU008
Kursens namn: Omvårdnad inom barnsjukvård
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2012-02-23
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2019-03-27
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2019

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom sjukvård för barn och ungdom.

Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar, 7.5 hp
Caring in Specific Diseases among Children and Adolescents, 7.5 credits

Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • analysera och förklara symtom och behandling hos barn och ungdomar vid olika somatiska och psykiska sjukdomstillstånd
  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov vid komplexa sjukdomstillstånd samt vid vård i livets slutskede
  • visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom den pediatriska omvårdnaden
  • visa kunskap om den pediatriska omvårdnadens grundsyn baserad på barnperspektiv och barnets perspektiv

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd med hänsyn till patientens utvecklingsstadium, familjesituationen, kulturell bakgrund och ett eventuellt genusperspektiv
  • visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt samt se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7.5 hp
Clinical Training in Paediatric Nursing, 7.5 credits

Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • integrera omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
  • tillämpa och reflektera över omvårdnadsteorier
  • identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som man i den framtida verksamheten kommer att samverka med

Färdighet och förmåga

  • i samverkan med patient och närstående, samt självständigt och interprofessionellt, kunna identifiera och analysera komplexa omvårdnadsbehov inom den pediatriska sjukvården
  • visa förmåga på ett kommunikativt, vårdpedagogiskt och patientsäkert arbetssätt med hänsyn till patientens utvecklingsstadium
  • visa förmåga att bedriva omvårdnad i en interkulturell kontext och säkerställa patientsäker kommunikation
  • visa på handlingsberedskap att planera och genomföra undersökningar och behandlingar samt utvärdera och dokumentera dessa
  • visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
  • visa förmåga att samverka med andra professioner för att uppnå förbättrad hälsa samt effektivare vård och rehabilitering

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera över evidensbaserad, personcentrerad och kvalitetssäker vård inom omvårdnad samt värdering av relevant forskning
  • visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga- och etiska aspekter tillämpa ett holistiskt förhållningssätt inom den pediatriska omvårdnaden
  • visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt stå upp för hälso- och sjukvårdens grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen, Patientsäkerhetslagen, Världshälsoorganisationen och FN:s syn på hälsa och mänskliga rättigheter
  • analysera och reflektera kring hur samverkan mellan olika professioner bidrar till ökad säkerhet och förbättrad hälsa

Innehåll

Kursen består av två moment:

Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar,, 7.5 hp


Betygsskala: GU
- pediatrik och omvårdnad inom neonatologi, barn- och ungdomsmedicin, barn- och ungdomskirurgi, akut pediatrik samt barn- och ungdomspsykiatri

- omvårdnadsteorier, omvårdnadsprocessen och dokumentation

- nutrition, vätskebalans, farmakologi och läkemedelshantering

- smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder

- samtal och bemötande av barn, ungdom och familj

- omvårdad ur kulturellt- och genus perspektiv

- krisreaktioner ur ett psykologiskt perspektiv

- etiska principer inkluderande begreppen delaktighet, autonomi och integritet

Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7.5 hp


Betygsskala: GU
* tillämpning, analys och reflektion av omvårdnad relaterat till omvårdnadsprocessen samt dokumentation

  • kommunikation och bemötande av barn, ungdom och familj
  • tillämpning av smärtskattnings- och smärtlindringsmetoder
  • läkemedelshantering samt vätskebalans och nutrition
  • handhavande av teknisk utrustning för barn och ungdom relaterat till det individuella barnets omvårdnad och enligt säkerhetsföreskrifter
  • samverkan/teamarbete och omvårdnadshandledning tillämpas

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform).
För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer webbaserad lärplattform att användas.

Momet 1: Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Moment 2: Under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår handledning, interprofessionell träning och reflektion individuellt och/eller i grupp.
Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk, motsvarande 16/32 timmar per vecka. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Moment 1: Omvårdnad vid specifika sjukdomstillstånd bland barn och ungdomar, 7.5 hp
Momentet har delexaminationer bestående av projektgrupper (peer learning) och individuella arbeten vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar. Slutexaminationen består av självskattning (self assessment) där deltagaren kritiskt granskar och reflekterar över sitt eget kunskapsinhämtande utifrån kursmålen och specialistsjuksköterskeprofessionens specifika kunskapsområden samt kamratgranskning (peer review).

Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.

Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård, 7.5 hp
Bedömd verksamhetsförlagd utbildning enligt Bedömningsformulär för Verksamhetsförlagd utbildning (BeVut).

Momentet har delexaminationer bestående av individuell målbeskrivning för det verksamhetsförlagda lärandet, patientfallsreflektioner, interprofessionellt lärande samt klinisk färdighetsbedömning.

Deltagaren ska ha uppfyllt kraven för moment som ingår för att erhålla godkänt på kursen som helhet.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfället är förbrukat. Avtalet reglerar om möjlighet finns till ytterligare VFU-tillfälle och om så är fallet ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Följande kurs är helt överlappande: 2BU008 Omvårdnad inom barnsjukvård, 15.0 hp. Undervisningsspråk: svenska

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Aarbakke, Jarle; Hasselström, Jan; Simonsen, Terje, Illustrerad farmakologi 2, 3. uppl. : Natur & Kultur, 2012 ISBN: 91-27-13091-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12069104, Senaste upplagan gäller.,
  • Barn- och ungdomspsykiatri, Gillberg, Christopher; Råstam, Maria; Fernell, Elisabeth, 3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s. ISBN: 9789127131415, LIBRIS-ID: 17131336, Senaste upplagan gäller.,
  • Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor, 4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN: 978-91-44-07609-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12531935, Senaste upplagan gäller.,
  • Björvell, Catrin; Björvell, Catrin, Sjuksköterskans journalföring och informationshantering: en praktisk handbok, 3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 245 s. ISBN: 978-91-44-04008-0, LIBRIS-ID: 12294621, Senaste upplagan gäller.,
  • Cullberg, Johan; Lundin, Tom, Kris och utveckling, 5. omarb. och utök. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 228, [1] s. ISBN: 91-27-11257-8, LIBRIS-ID: 9989157, Senaste upplagan gäller.,
  • Hanssen, Ingrid, Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle, 3 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 296 ISBN: 97-89-144011479, Senaste upplagan gäller.,
  • Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi, Frenckner, Björn; Hirsch, Georg; Wester, Tomas; Åstrand, Per, [Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 388 s. ISBN: 9789185565764, LIBRIS-ID: 17592866, Senaste upplagan gäller.,
  • Malm, Håkan, Läkemedelsberäkning, Magnusson, Björn, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 122, [6] s. ISBN: 91-47-05343-7, LIBRIS-ID: 10154612, Omslagsbild_Liber förlag, Senaste upplagan gäller.,
  • Lagercrantz, Hugo, Neonatologi, Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael, 2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN: 9789144096681, LIBRIS-ID: 18685673, Senaste upplagan gäller.,
  • Omvårdnad av det nyfödda barnet, Lundqvist, Pia, 2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 320 s. ISBN: 978-91-44-05550-3, LIBRIS-ID: 13743346, Senaste upplagan gäller.,
  • Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN: 9789144071459, LIBRIS-ID: 14649029, Webbdel (aktiveringskod krävs), Senaste upplagan gäller.,
  • Omvårdnadsdiagnoser: definitioner och klassifikation 2015-2017, Herdman, T. Heather; Kamitsuru, Shigemi, 3., [utök. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN: 9789144108407, LIBRIS-ID: 18119631, Senaste upplagan gäller.,
  • Patientundervisning, Klang Söderkvist, Birgitta, 3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 276 s. ISBN: 9789144082561, LIBRIS-ID: 14504148, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrisk omvårdnad, Hallström, Inger; Lindberg, Tor, 2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN: 9789147115099, LIBRIS-ID: 17978431, Senaste upplagan gäller.,
  • Pilhammar Andersson, Ewa, Erfarenhetsbaserad kunskap och lärande inom vård och medicin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 104 s. ISBN: 978-91-44-05480-3, LIBRIS-ID: 11956829, Senaste upplagan gäller.,
  • Rosengren, Kristina, Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 344 s. ISBN: 9789144094557, LIBRIS-ID: 14834101, Senaste upplagan gäller.,
  • Stryhn, Helle, Etik och omvårdnad, Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN: 97-89-14404518-4, Senaste upplagan gäller.,
  • Supporting the child and the family in paediatric palliative care, 2007 LIBRIS-ID: 12244482, Senaste upplagan gäller.,
  • Söderbäck, Maja, Kommunikation med barn och unga i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN: 9789147114061, LIBRIS-ID: 14813662, Senaste upplagan gäller.,
  • Widlund, Tomas, Akut pediatrik, Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas F.; Norman, Mikael, 7., kompletterade och rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 383 s. ISBN: 978-91-47-09402-8, LIBRIS-ID: 11864066, Senaste upplagan gäller.,
  • Øvreeide, Haldor, Samtal med barn: metodiska samtal med barn i svåra livssituationer, 3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s. ISBN: 9789144056340, LIBRIS-ID: 11593550, Senaste upplagan gäller.,
  • Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar, Lundeberg, Stefan; Olsson, Gunnar L., 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 246 s. ISBN: 9789144092447, LIBRIS-ID: 19731063, Senaste upplagan gäller.,
  • Genusperspektiv på vård och omvårdnad, Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 222 sidor ISBN: 978-91-44-11578-8, LIBRIS-ID: 21874618, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrik, Moëll, Christian; Gustafsson, Jan, 2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN: 9789147112968, LIBRIS-ID: 21139754, Senaste upplagan gäller.,