Kursplan för Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor

Health and Living Conditions of Children and Adolescents

Basdata

Kurskod: 9BU012
Kursens namn: Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2013-11-28
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2020-04-16
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2020

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska.

Deltagare som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att deltagaren visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs självständigt ska kunna bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att bedriva hälsoarbete inom barnhälsovård och elevhälsans medicinka insatser. Målet är även att ge fördjupad kunskap om områdets vetenskapliga grund samt aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete utifrån ett familjecentrerat perspektiv.

Lärandemål för moment 1 - Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar, 7,5 hp

Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • bedöma barn och ungdomars hälsa och ohälsa ur ett familjecentrerat perspektiv och ur ett nationellt perspektiv
  • förstå och förklara samband mellan livsvillkor, miljö, risk/skyddsfaktorer och hälsa/ohälsa nationelltoch internationellt
  • förklara epidemiologiska och hälsopedagogiska begrepp och modeller
  • beskriva och förklara barns och ungdomars utveckling samt teorier och modeller om föräldraskap, föräldrastöd och samspel mellan barn och föräldrar

Färdighet och förmåga

  • analysera samband mellan levnadsvanor och hälsa samt värdera hälsopedagogiska teorier och metoder relevanta för hälsofrämjande och förebyggande arbete med fokus på barn och ungdomar samt deras familjer
  • förklara och bedöma skador och sjukdomstillstånd som är vanligt förekommande inom barnhälsovården och elevhälsans medicinska insatser utifrån ett omvårdnadsperspektiv
  • identifiera och analysera barns, ungdomars och familjers behov av särskilt stöd samt informera om olika insatser och stöd utifrån samhällets ansvar och resurser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • argumentera för barns rättigheter enligt barnkonventionen samt reflektera över ett etiskt förhållningssätt utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
  • självständigt argumentera och värdera nationella folkhälsopolitiska mål och reflektera utifrån ett folkhälsoperspektiv.

Lärandemål för moment 2 - Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser,
7,5 hp

Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

  • _v_isa insikt i barnhälsovård och elevhälsans organisation, ledarskap och samverkan med närliggande verksamhetsområden och andra professioner samt ha kunskap om gällande lagstiftning och styrdokument
  • kritiskt värdera nationell och internationell omvårdnadsforskning, kvalitetsutveckling och tillämpning av evidensbaserade metoder inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser samt identifiera behov av ytterligare kunskap

Färdighet och förmåga

  • _s_jälvständigt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera hälsoövervakning/hälsobesök och hälsopedagogiska insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå
  • självständigt och i samarbete med familjen analysera och bedöma omvårdnadsbehov samt planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omvårdnadsåtgärder inom barnhälsovård och elevhälsans organisation
  • bedöma och reflektera över omvårdnad gällande amning, kost, matvanor och näringsinnehåll för barn, ungdomar och deras familjer utifrån utvecklings- och hälsoaspekter
  • självständigt bedöma, ordinera och administrera läkemedel för vaccinationer enligt det nationella vaccinationsprogrammet inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser samt självständigt genomföra vaccinering på ett för barnet pedagogiskt och säkert sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • göra bedömningar och prioriteringar i komplexa situationer med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga, kulturella och etiska aspekter inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser.

Innehåll

Kursen består av två moment:

Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar, 7.5 hp


Betygsskala: GU
* Hälsopolitiska mål, barnkonventionen.

  • Epidemiologiska begrepp och metoder.
  • Samband mellan hälsa, levnadsvanor och livsvillkor samt hälsoteorier relaterade till barn och ungdomar.
  • Sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar såsom psykisk ohälsa, ätstörningar, allergi, skador och olycksfall, psykosomatiska symtom, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, fysiska funktionsnedsättningar samt vanligt förekommande somatiska sjukdomar med fokus på omvårdnad.
  • Hälsoarbete och hälsopedagogiska modeller, t ex motiverande samtal och hälsosamtal, inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser.
  • Omvårdnadsteorier, t ex transitionsteorin.
  • Föräldraskap, föräldrastöd.
  • Barn och ungdomars utveckling, utvecklingsteorier.
  • Amning, kost och näringsinnehåll.
  • Barns, ungdomars och familjers behov av särskilt stöd.

    VFU inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser, 7.5 hp


    Betygsskala: GU
    * Lagstiftning, författningar, styrdokument och organisation inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser.
  • Ledarskap och samverkan med andra professioner.
  • Hälsoundersökningar/hälsobesök, utvecklingsbedömning och hälsopedagogik.
  • Föräldraskap, föräldrastöd - individuellt och i grupp.
  • Familjecentrerad omvårdnad.
  • Omvårdnadsprocessen.
  • Vaccinationsverksamhet.
  • Medicinsk teknik och säkerhet.
  • Etiska aspekter.
  • Multiperspektivseende i komplexa situationer.
  • Kvalitetsutveckling och evidensbaserade metoder

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar. Verksamhetsförlagd utbildning ingår i kursen och där ingår handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp.

Obligatoriska moment som förekommer i kursen är föreläsningar, seminarier och virtuella diskussioner. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Den verksamhetsförlagda utbildningen som motsvarar 5 veckor, cirka 3 hp barnhälsovård och cirka 3 hp elevhälsans medicinska insatser, omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Deltagaren har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

.

Examination

Moment 1 - Hälsa och livsvillkor för barn och ungdomar
Examination sker i form av individuella uppgifter, gruppuppgifter och seminarier.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.

Moment 2 - Verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras.

När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat.

Avtalet reglerar om möjlighet finns till ytterligare VFU-tillfälle och om så är fallet ska en skriftlig individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommitén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).

Undervisningen sker på svenska. Undervisning på engelska kan förekomma.

Följande kurs är överlappande: 2BU010 Barn och ungdomars hälsa och livsvillkor 15 hp.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Andersson, Ingemar, Epidemiologi för hälsovetare: en introduktion, 2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 272 s. ISBN: 9789144105109, LIBRIS-ID: 18773356,
  • Att möta familjer inom vård och omsorg, Benzein, Eva; Hagberg, Margaretha; Saveman, Britt-Inger, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 288 sidor ISBN: 978-91-44-11587-0, LIBRIS-ID: 20891992,
  • Barnhälsovård: att främja barns hälsa, Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes, 6. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 294 s. ISBN: 9789147111862, LIBRIS-ID: 18810581,
  • Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Jägervall, Martin; Norman, Mikael, 5 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 914 sidor ISBN: 9789144129563, LIBRIS-ID: dqcngst5bbf77xdx,
  • Blair, Mitch, Barnhälsovetenskap, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 371 s. ISBN: 9789144081359, LIBRIS-ID: 14663506,
  • Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin, Hälsa och vårdande: i teori och praxis, Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN: 91-27-12211-5 (inb.), LIBRIS-ID: 11766742,
  • Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd, Rostila, Mikael; Toivanen, Susanna, 1. utg. : Stockholm : Liber, 2012 - 376 s. ISBN: 978-91-47-09975-7, LIBRIS-ID: 12346023,
  • Evidensbaserad elevhälsa, Milerad, Josef; Lindgren, Carl, Andra upplagan : 2017 - 488 sidor ISBN: 9789144117959, LIBRIS-ID: 21869926,
  • Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, 3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN: 978-91-27-13074-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12148989,
  • Investera i barns hälsa, Bremberg, Sven; Eriksson, Lilly, 1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2010 - 224 s. ISBN: 978-91-7205-653-4, LIBRIS-ID: 11914746,
  • Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar, Broberg, Anders; Almqvist, Kjerstin; Risholm Mothander, Pia; Tjus, Tomas, 2., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 576 s. ISBN: 9789127135888, LIBRIS-ID: 17549762,
  • Knorring, Anne-Liis von, Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 208 s. ISBN: 978-91-44-05669-2, LIBRIS-ID: 13527565,
  • Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia, Amning i dag, Tredje upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning, [2018] - 189 sidor ISBN: 9789177410904, LIBRIS-ID: 084vx1f4xrjmnnff,
  • Miller, William R.; Rollnick, Stephen, Motiverande samtal: att hjälpa människor till förändring, 3., [dvs 4]., utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 516 s. ISBN: 9789127135390, LIBRIS-ID: 14008440,
  • Pediatrik, Moëll, Christian; Gustafsson, Jan, 2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN: 9789147112968, LIBRIS-ID: 21139754,
  • Pediatrisk omvårdnad, Hallström, Inger; Lindberg, Tor, 2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN: 9789147115099, LIBRIS-ID: 17978431,
  • Perspektiv på barnkonventionen: forskning, teori och praktik, Ponnert, Lina; Sonander, Anna, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 490 sidor ISBN: 9789144125015, LIBRIS-ID: 3dwlxv2t1pv0stnn,
  • Skolsköterskans hälsofrämjande arbete, Clausson, Eva K.; Morberg, Siv, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 287 sidor ISBN: 9789144125343, LIBRIS-ID: mxtr7lvbkfvzk6xp,
  • Vägledande dokument för barnhälsovården, Socialstyrelsen, http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2014/2014-10-2,
  • Vägledning för elevhälsan, Socialstyrelsen, http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2014/2014-10-2,