Kursplan för Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom

Degree Project in Nursing - Pediatric Nursing

Basdata

Kurskod: 9BU013
Kursens namn: Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2013-11-28
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2022-10-24
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2023

Särskild behörighet

Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom. Särskild behörighet enligt avtal.
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7.5 hp på avancerad nivå.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagarna efter avslutad kurs ska ha fördjupat sina kunskaper i huvudområdets vetenskapliga grund och integrerat teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet hälso- och sjukvård för barn och ungdomar samt visat förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete.
Ett ytterligare mål är visad färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad omvårdnad inom specialistområdet hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Målen uppnås genom att deltagaren självständigt genomför, presenterar och försvarar ett examensarbete samt opponerar på ett annat examensarbete.

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • visa fördjupad kunskap inom huvudområdet omvårdnad och dess vetenskapliga grund
  • visa fördjupad kunskap inom specialistområdet barn och ungdom och dess vetenskapliga grund
  • visa fördjupad kunskap i vetenskapsteorier och metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
  • systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
  • planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
  • muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, och diskutera komplexa situationer samt argumentera för val
    och slutsatser i forskningsprocessen
  • utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
  • tillämpa vårdetiska principer
  • tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
  • tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering

Innehåll

I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för hälso- och sjukvård för barn
och ungdomar samt presentation och försvar av eget examensarbete.
Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig
presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att
studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, handledning. och föreläsningar, vilka alla
är obligatoriska. Examensarbetet utförs i par om inte särskilda skäl föreligger.
Handledningen sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under
handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.

Examination

Examensarbetet bedöms individuellt och studenten ska visa självständighet i genomförandet av arbetet.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de
obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten
slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa
gång kursen ges.

Examinationen sker i form av tre steg:

  • det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
  • muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
  • muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete

För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända. Betyg sätts av examinator.

Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen är en kopia av 2BU013 Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom, 15.0 hp

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Design och metod

  • Bettany-Saltikov, Josette; McSherry, Robert, How to do a systematic literature review in nursing: a step-by-step guide, 2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN: 9780335263806, LIBRIS-ID: 19466808,
  • Bring, Johan; Taube, Adam, Introduktion till medicinsk statistik, Lund : Studentlitteratur, 2006 - 197 s. ISBN: 91-44-03748-1, LIBRIS-ID: 10154608, Omslagsbild,
  • Creswell, John W., Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches, 2. ed. : London : SAGE, cop. 2007 - xvii, 395 s. ISBN: 1-4129-1607-0 (hft.), LIBRIS-ID: 10417096,
  • Fink, Arlene, Conducting research literature reviews: from the Internet to paper, 3. ed. : Los Angeles : SAGE, cop. 2010 - xvii, 253 p. ISBN: 978-1-4129-7189-8 (pbk.), LIBRIS-ID: 11612414,
  • Howell, David C., Fundamental statistics for the behavioral sciences, 6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN: 0495099007 (hbk.), LIBRIS-ID: 10469533,
  • Hulley, Stephen B., Designing clinical research, 3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN: 9780781782104, LIBRIS-ID: 10535344,
  • Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN: 9789144101675, LIBRIS-ID: 16763239,
  • Maxwell, Joseph A., Qualitative research design: an interactive approach, 2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN: 0-7619-2607-0 (cloth), LIBRIS-ID: 9527020,
  • Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN: 9781496300232, LIBRIS-ID: 19245684,
  • Krippendorff, Klaus., Content analysis: an introduction to its methodology, 3rd ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2012. - 1 v. ISBN: 1-4129-8315-0 ¹44.99, LIBRIS-ID: 12766953,
  • Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård, Höglund-Nielsen, Birgitta; Granskär, Monica, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN: 978-91-44-11863-5, LIBRIS-ID: 21385235,

Forskningsetik

Att skriva och referera vetenskaplig text

  • Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M., Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt, Nilsson, Björn, Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN: 91-44-03227-7, LIBRIS-ID: 9396007,
  • Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN: 0-521-67167-1 (hft.), LIBRIS-ID: 10148844,
  • Publication manual of the American Psychological Association, 6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN: 978-1-4338-0561-5 (pbk), LIBRIS-ID: 11503766,

Evidens

  • Eriksson, Katie; Nordman, Tina, Den trojanska hästen II: utvecklandet av evidensbaserade vårdande kulturer, 1. uppl. : Vasa : Åbo Akademi, 2004 - 151 s. ISBN: 952-12-1404-X,
  • Greenhalgh, Trisha, Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter: grunden för en evidensbaserad vård, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN: 978-91-44-07271-5, LIBRIS-ID: 12543003,

Övrigt