Kursplan för Utbildning i familjeterapi, steg 1, uppdragsutbildning
Psychotherapy training program, family therapy approach, contract education
Basdata
Särskild behörighet
Grundläggande utbildning inom vård och behandling, samt erfarenheter av behandlande arbetsuppgifter. Den studerande skall ha möjlighet att arbeta med familjer under utbildningstiden.
Mål
Kurserna syftar till att ge studenterna en grundläggande psykoterapiutbildning med inriktning på familjeterapi/systemteori men även kunskap om psykodynamisk och kognitiv teori.
Målet är att deltagarna under handledning skall kunna bedriva psykoterapeutiskt arbete med familjer, anhöriga och nätverk.
Kurs A.
Grundläggande systemteoretiska perspektiv, systemanalys och familjediagnostik. 7,5 poäng.
Basic system theory, system analysis and family diagnosis
Studenten skall efter genomgången delkurs ha grundläggande kunskap om systemteoretiska perspektiv och kunna applicera dessa perspektiv
på en fallbeskrivning.
Kurs B
Utvecklingspsykologi, grupp- och individualterapeutiska teorier. 12 poäng
Developmental psychology, theories on group and individual therapy
Studenten skall efter genomgången delkurs ha grundläggande kunskaper om centrala begrepp och deras innebörd.
Kurs C
Dysfunktionella familjesystem och psykopatologi. 4,5 poäng.
Dysfunctional family systems and psychopathology
Studenten skall efter genomgången delkurs äga kännedom om samt kunna reflektera över skillnader mellan patogena och salutogena perspektiv.
Kurs D
Familjeterapeutisk teori och metod. 21 poäng.
Family therapy, theory and method
Studenten skall efter genomgången delkurs ha:
- fördjupad kunskap om familjeterapeutiska teorier
- utvecklat grundläggande kompetens inom familjeterapeutiskt behandlings- och förändringsarbete
- utvecklat grundläggande kompetens vad gäller professionellt förhållningssätt i arbete med par och familjer
Kurs E
Behandlingsvärdering och uppsats. 7,5 poäng
Treatment evaluation and examination paper
Studenten skall efter genomgången delkurs ha:
- kännedom om olika forskningsmetoder
- förmåga att genomföra och presentera en begränsad litteraturstudie eller behandlingsutvärdering
- förmåga att kritiskt granska vetenskapliga rapporter
Kurs F
Handledning. 7,5 poäng.
Supervision
Studenten skall efter genomgången handledning ha:
- arbetat med minst en familj, ett par samt en individ utifrån ett systemteoretiskt synsätt
- genomfört behandlingsarbeten i enlighet med vedertagna krav på metod och etik
Innehåll
Kursen är indelad i sex moment:
Handledning, 7.5 hp
Betygsskala: GU
120 timmar grupphandledning för det egna arbetet med (minst) en familj, ett par och en individ. Handledningen kommer främst att inriktas på direkthandledning och videoinspelat material.
Familjeterapeutisk teori och metod, 21.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet omfattar bl a:
en omfattande genomgång av de tidiga familjeterapeutiska metoderna såsom kommunikativa, strukturella och strategiska metoder
en utveckling av de senare lösningsfokuserade, språksystemiska och postmoderna metoderna
genomgång av kognitiv familjeterapi, familjeterapi i relation till missbruk samt familjeterapi med barn
det specifika med parterapi.
Behandlingsvärdering och uppsats, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet omfattar bl a:grundläggande vetenskapsteori
en skriftlig fördjupning inom ett självvalt intresseområde inom system/familjeterapi
Utvecklingspsykologi, grupp- och individualterapeutiska..., 12.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet omfattar bl a:en introduktion i utvecklingspsykologi, grupp- och organisationspsykologi
grunderna för psykodynamisk teori och kognitiv teori
Dysfunktionella familjesystem och psykopatologi, 4.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet omfattar bl a:en genomgång av psykopatologi och dysfunktionella familjesystem
reflexioner kring begreppen patogenes och salutogenes
Grundläggande systemteoretiska perspektiv, systemanalys..., 7.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet innehåller bl a:en översiktlig genomgång av generell systemteori samt av familjeterapeutiska skolbildningar och nätverksarbete
en inblick i familjebeskrivande begrepp, familjemönster samt familjediagnostiska instrument
att studenten i sin handledningsgrupp arbetar med familjerekonstruktion av egen familj
Arbetsformer
Formerna kommer att variera mellan olika delkurser. Samtliga delkurser utom F innehåller föreläsningar, litteraturseminarier, egna litteraturstudier, gruppövningar och individuella moment. Delkurs F utformas som handledningsgrupper.
Egen terapi genomföres på den studerande eget initiativ och skall omfatta 50 timmar individuell psykoterapi eller 120 timmar gruppterapi. Terapeuten skall vara legitimerad psykoterapeut. Tidigare psykoterapi kan efter prövning ekvivaleras.
Examination
Examination sker efter varje delkurs.
Examinationerna är såväl skriftliga som muntliga och utföres individuellt och i olika gruppkonstellationer.
Handledning examineras av handledaren.
Egen terapi intygas av psykoterapeuten.
Vid underkänd examination ges i första hand möjlighet till komplettering och i andra hand omtentamen.
Övriga föreskrifter
All undervisning är obligatorisk, såvida inget annat överenskommes med examinator. Om 20% frånvaro överskrids gäller i första hand kompensationsuppgifter, vanligen skriftliga, inom det område/delkurs man har missat.
Studerande med godkänt resultat på kursen, Grundläggande psykoterapiutbildning med familjeterapeutisk inriktning, 60 poäng,
kan erhålla kursbevis.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Abrahamsson, Erik; Berglund, Gustaf, Psykoterapins förnyare: samtal om systemiskt förändringsarbete, Ringborg, Magnus, 1. utg. : Stockholm : Mareld, 2007 - 225 s. ISBN: 9789188872791, LIBRIS-ID: 10418184,
- Andersen, Tom, Reflekterande processer: samtal och samtal om samtalen, Weine, Bengt; Hopstadius, Kerstin, 4., utök. uppl. / b översättning: Bengt Weine, Kerstin Hopstadius : Stockholm : Mareld, 2003 - 237 s. ISBN: 9188872386, LIBRIS-ID: 8860759,
- Anderson, Harlene; Goolishian, Harold A., Från påverkan till medverkan: språk- och meningsskapande system i samverkan : [terapi med språksystemiskt synsätt], Hopstadius, Kerstin, Stockholm : Mareld, 1992 - 150 s. ISBN: 91-971117-8-3, LIBRIS-ID: 8383588,
- Anderson, Herlene, Samtal, språk och möjligheter, Mareld, 1999
- Cullberg, Johan, Dynamisk psykiatri, Natur & Kultur, 2003
- dElia, Giacomo, Kognitiv psykoterapi, 2000
- Familjeterapins grunder: ett interaktionistiskt perspektiv, baserat på system-, process- och kommunikationsteori, Lundsbye, Maths, 3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 429, [1] s. ISBN: 91-27-08109-5 (inb.), LIBRIS-ID: 7230407,
- Forsberg, Gunnar; Wallmark, Johan, Nätverksboken: om mötets möjligheter, 2., [bearb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2002 - [2], 352 s. ISBN: 91-47-05157-4, LIBRIS-ID: 8845469,
- Havnesköld, Leif; Risholm Mothander, Pia, Utvecklingspsykologi: psykodynamisk teori i nya perspektiv, 2., [helt omarb. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2002 - 437 s. ISBN: 91-47-04994-4 ( inb.), LIBRIS-ID: 8421794,
- Hårtveit, Håkon; Jensen, Per, Familjen plus en, Mareld, 2005