Kursplan för Flyktingrelaterad stress och psykisk hälsa - lokal samverkan, uppdragsutbildning

Refugee-related stress and mental health - local collaboration, contract education

Basdata

Kurskod: 9C7002
Kursens namn: Flyktingrelaterad stress och psykisk hälsa - lokal samverkan, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GXX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2010-06-09
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2010

Särskild behörighet

120 hp inom hälso- och sjukvård, omsorg eller relaterade ämnen.

Mål

Efter genomgången kurs ska deltagaren: Kunskaper och förståelse: • kunna redogöra för begreppet psykisk hälsa och dess bestämningsfaktorer ur ett flyktingmottagande perspektiv • kunna orientera sig om olika teorier om exklusions-, segregations- och diskrimineringsprocesser och deras relation till psykisk hälsa för utsatta grupper (asylsökande, flyktingar och deras anhöriga) • redogöra för hur betydelsefulla organisatoriska och inter-organisatoriska strategier för samverkan kan utvecklas för att påverka bestämningsfaktorer för psykisk hälsa i utsatta grupper (asylsökande, flyktingar och deras anhöriga) Färdigheter och förmåga: • använda ett transkulturellt perspektiv för att bemöta, analysera och föreslå insatser som kvalitetssäkras för att främja psykisk hälsa i ett flyktingmottagande perspektiv • tillämpa principer inom WHO Health Promotion för att ta fram en helhetsstrategi för samverkan för psykisk ohälsa i mottagandet av flyktingar med psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning • tillämpa modeller att identifiera och planera för relevanta organisatoriska och inter-organisatoriska strategier för att utveckla flyktingmottagandet som kan främja psykisk hälsa • tillämpa Case-metodik under handledning Värderingsförmåga och förhållningssätt • kritiskt granska de egna ”kulturella glasögonen” • ha förmåga att reflektera över och beakta de etiska konsekvenserna av sitt professionella handlande • diskutera den egna och andras yrkesroller inom och kring det psykiska hälsofältet

Innehåll

Kursens syfte är att • Introducera och ge en orientering kring psykisk hälsa och dess bestämningsfaktorer ur ett flyktingmottagande perspektiv. • Introducera teorier om exklusions-, segregations- och diskrimineringsprocesser och deras relation till psykisk hälsa för utsatta grupper (asylsökande, flyktingar och deras anhöriga). • Introducera och utveckla ett transkulturellt perspektiv för att bemöta, analysera och föreslå insatser som kvalitetssäkras för att främja psykisk hälsa i ett flyktingmottagande perspektiv. • Göra deltagare medvetna om deras och andras ”kulturella glasögon”. • Ge förutsättningar och öka förståelsen för den egna och andras yrkesroller och ta del av informationsutbyte om de olika aktörernas organisationer inkl brukarorganisationer genomför, deras ansvar, uppdrag, värdegrund i ett flyktingmottagande perspektiv. Definition av transkulturellt perspektiv: Att som deltagare kunna reflektera över betydelsen av egen och andras bakgrund, kulturell och annan, och nuvarande levnadsförutsättningen i ett maktperspektiv. Kursen ska stimulera samundervisning över professionsgränser för att medvetandegöra och utveckla förmågan att synliggöra och bemöta psykisk o/hälsa och vad som befrämjar psykisk hälsa i gett genus- och mångfaldssammanhang. Kursen är tänkt att komplettera kunskap som deltagarna fått på tidigare grundutbildningar.

Arbetsformer

Föreläsningar, studiebesök och laborativa övningar i mindre och storgrupper beroende på generella och specifika uppgifter relaterat till respektive profession. Case-metodik enligt Harvardmodell under handledning. Obligatoriskt deltagande: Deltagande i föreläsningar och gruppövningar under tre dagar, hemläxor under handledning i 2 dagar samt uppföljningsdagen, totalt 6 dagar är obligatoriska. Vid frånvaro diskuteras ersättningsuppgift med kursledare.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig presentation.

Övriga föreskrifter

Kursen utvärderas skriftligt enligt riktlinjer fastställda av KI (enkätmall) i slutet av kursen. Kursutvärderingen hämtar även relevanta frågor från kursledarens samarbete med Harvard Program in Refugee Trauma ”Global Mental Health: Trauma and Recovery”, online course webb-based learning Nov 9-20, 2009, Nov 30, 2009-Maj 16, 2010, respektive) (http://www.hprt-cambridge.org). Fokusgruppsintervjuer planeras efter de tre kursdagarna med syfte att belysa relevansen av kunskapsmaterialet inför hemuppgiften med Case-metodik.