Kursplan för Flyktingrelaterad stress och psykisk hälsa - lokal samverkan, uppdragsutbildning
Refugee-related stress and mental health - local collaboration, contract education
Basdata
Särskild behörighet
120 hp inom hälso- och sjukvård, omsorg eller relaterade ämnen.
Mål
Efter genomgången kurs ska deltagaren: Kunskaper och förståelse: kunna redogöra för begreppet psykisk hälsa och dess bestämningsfaktorer ur ett flyktingmottagande perspektiv kunna orientera sig om olika teorier om exklusions-, segregations- och diskrimineringsprocesser och deras relation till psykisk hälsa för utsatta grupper (asylsökande, flyktingar och deras anhöriga) redogöra för hur betydelsefulla organisatoriska och inter-organisatoriska strategier för samverkan kan utvecklas för att påverka bestämningsfaktorer för psykisk hälsa i utsatta grupper (asylsökande, flyktingar och deras anhöriga) Färdigheter och förmåga: använda ett transkulturellt perspektiv för att bemöta, analysera och föreslå insatser som kvalitetssäkras för att främja psykisk hälsa i ett flyktingmottagande perspektiv tillämpa principer inom WHO Health Promotion för att ta fram en helhetsstrategi för samverkan för psykisk ohälsa i mottagandet av flyktingar med psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning tillämpa modeller att identifiera och planera för relevanta organisatoriska och inter-organisatoriska strategier för att utveckla flyktingmottagandet som kan främja psykisk hälsa tillämpa Case-metodik under handledning Värderingsförmåga och förhållningssätt kritiskt granska de egna kulturella glasögonen ha förmåga att reflektera över och beakta de etiska konsekvenserna av sitt professionella handlande diskutera den egna och andras yrkesroller inom och kring det psykiska hälsofältet
Innehåll
Kursens syfte är att Introducera och ge en orientering kring psykisk hälsa och dess bestämningsfaktorer ur ett flyktingmottagande perspektiv. Introducera teorier om exklusions-, segregations- och diskrimineringsprocesser och deras relation till psykisk hälsa för utsatta grupper (asylsökande, flyktingar och deras anhöriga). Introducera och utveckla ett transkulturellt perspektiv för att bemöta, analysera och föreslå insatser som kvalitetssäkras för att främja psykisk hälsa i ett flyktingmottagande perspektiv. Göra deltagare medvetna om deras och andras kulturella glasögon. Ge förutsättningar och öka förståelsen för den egna och andras yrkesroller och ta del av informationsutbyte om de olika aktörernas organisationer inkl brukarorganisationer genomför, deras ansvar, uppdrag, värdegrund i ett flyktingmottagande perspektiv. Definition av transkulturellt perspektiv: Att som deltagare kunna reflektera över betydelsen av egen och andras bakgrund, kulturell och annan, och nuvarande levnadsförutsättningen i ett maktperspektiv. Kursen ska stimulera samundervisning över professionsgränser för att medvetandegöra och utveckla förmågan att synliggöra och bemöta psykisk o/hälsa och vad som befrämjar psykisk hälsa i gett genus- och mångfaldssammanhang. Kursen är tänkt att komplettera kunskap som deltagarna fått på tidigare grundutbildningar.
Arbetsformer
Föreläsningar, studiebesök och laborativa övningar i mindre och storgrupper beroende på generella och specifika uppgifter relaterat till respektive profession. Case-metodik enligt Harvardmodell under handledning. Obligatoriskt deltagande: Deltagande i föreläsningar och gruppövningar under tre dagar, hemläxor under handledning i 2 dagar samt uppföljningsdagen, totalt 6 dagar är obligatoriska. Vid frånvaro diskuteras ersättningsuppgift med kursledare.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig presentation.
Övriga föreskrifter
Kursen utvärderas skriftligt enligt riktlinjer fastställda av KI (enkätmall) i slutet av kursen. Kursutvärderingen hämtar även relevanta frågor från kursledarens samarbete med Harvard Program in Refugee Trauma Global Mental Health: Trauma and Recovery, online course webb-based learning Nov 9-20, 2009, Nov 30, 2009-Maj 16, 2010, respektive) (http://www.hprt-cambridge.org). Fokusgruppsintervjuer planeras efter de tre kursdagarna med syfte att belysa relevansen av kunskapsmaterialet inför hemuppgiften med Case-metodik.