Kursplan för Organisationsutveckling och förbättringsarbete, uppdragsutbildning
Organizational Development, contract education
Basdata
Särskild behörighet
Avlagd examen om minst 180 högskolepoäng. Dessutom krävs minst 2 års arbetslivserfarenhet.
Mål
Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna: · Beskriva vanliga teorier och modeller för förändring och lärande i organisationer · Beskriva teorier och modeller för utvärdering · Förklara hur man kan ta hänsyn till motivation, inflytande och lärandeprocesser hos individer och grupper vid ett planerat utvecklingsarbete · Analysera problem och förbättringsmöjligheter inom en organisation och relatera dem tydligt till mål och åtgärder · Formulera en skriftlig plan för ett utvecklingsarbete och välja och värdera olika handlingsalternativ
Innehåll
· Makt och inflytande i organisationer · Organisatorisk strategi och förändring · Lärande i organisationer och lärande organisation · Motivation, kompetensutveckling och belöning · Organisatoriskt förbättrings-, utvecklings- och kvalitetsarbete · Utvecklings- och lärandeprocesser hos individer och grupper · Projektplanering och projektledning · Utvärdering
Arbetsformer
Kursens upplägg innehåller övning i ett systematiskt angreppssätt för problemanalys, åtgärds-/handlingsplanering och utvärdering som kopplas till deltagarnas praktiska erfarenheter av den egna organisationen/verksamheten. Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, handledning samt en fältstudie där deltagarna tillämpar sina kunskaper och förmågor genom att lägga upp en handlingsplan för ett organisatoriskt förbättrings- och utvecklingsarbete. Kursen ges på halvfart med en distansinriktning vilket innebär att de samlingstillfällen som förekommer har hög grad av inslag som kräver aktiv närvaro.
Examination
Kursen examineras genom en individuell fältstudie i organisatoriskt förbättrings- och utvecklingsarbete som redovisas skriftligt i rapportform och muntligt vid ett granskningsseminarium, med eget ansvar att vara opponent för andras rapporter. Obligatoriska moment är introduktionsföreläsningar/seminarier och redovisningstillfällen som vid frånvaro skall fullgöras genom ersättningsuppgifter. Vid hög frånvaro på (mer än 40%) sker en genomgång och en individuell bedömning av vad som saknas och om detta är möjligt att komplettera på egen hand.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Huvudområdet Medical management inrättades 2008-11-05. Kursen bedöms vara inom huvudområdet Medical management, avancerad nivå.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Berg, Lars; Bjärås, Gunilla, Utvärdering av hälsofrämjande och förebyggande arbete: en metodbok, Lund : Studentlitteratur, 1996 - 91 s. ISBN: 91-44-49981-7, LIBRIS-ID: 7279278,
- Daft, Richard L., Organization Theory And Design, 8. ed : Cincinnati, Ohio : Thomson Learning, 2006 - 624 sid ISBN: 9780324422719, Valda delar motsvarande 100 sid.,
- Iles, V.; Sutherland, K., Managing change in the NHS: Organisational change – A review for health care managers, professionals and researchers, England : National Co-ordinating Centre for NHS Service Delivery and Organisation R & D, 2005Tillhandahålles på kursen.,
- Nyström, Monica, Utvecklings- och förbättringsarbete inom vården – lärdomar från forskning och goda verksamhetsexempel., Stockholm : FoU-rapport, Sveriges Kommuner och Landsting., 2007 - 156 sid.Tillhandahålles på kursen.,
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer