Kursplan för Ledarskap - personlig utveckling

Leadership - personal development

Basdata

Kurskod: 9C7018
Kursens namn: Ledarskap - personlig utveckling
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Medical Management
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2012-01-17
Reviderad av: Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad: 2018-05-24
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2018

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet. Därutöver krävs minst 2 års yrkeserfarenhet inom nämnda verksamhetsområden (styrks med tjänstgöringsintyg). Alternativt krävs examen om minst 180 hp samt minst 2 års yrkeserfarenhet med arbetsledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 5 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Syftet med kursen är att utifrån grundläggande teori och ett vetenskapligt förhållningssätt:

  • utveckla deltagarnas förmåga att förstå relationen mellan att vara i person och roll i relation till organisationens mål och övergripande syfte
  • utveckla deltagarnas kompetens och identitet som chef/ledare
  • utifrån teoribildning inom ämnesområdet studera organisationers uppbyggnad samt förstå hur organisationer förhåller sig till sin omvärld

Ledarskap och organisering behandlas utifrån ett utvecklings- och förändringsperspektiv.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:

  • redogöra för grundläggande teori om ledarskap, grupprocesser och interpersonell dynamik
  • förstå kommunikationens och retorikens betydelse i ledarskap

Färdighet och förmåga
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:

  • undersöka, kritiskt granska och utveckla sin egen ledaridentitet
  • problematisera och granska sitt eget operativa ledarskap
  • förstå och ta sin roll på ett professionellt sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:

  • värdera och analysera det egna ledarskapets betydelse i mellanmänskliga relationer
  • kritiskt värdera och problematisera teorier inom ledarskap och management

Innehåll

Ledarskap och organisationsteori
Kommunikation och retorik
Ledarskap och gruppdynamik
Det operativa ledarskapet
Personligt ledarskap och ledaridentitet

Arbetsformer

Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier (t ex litteratur- och reflektionsseminarier), workshops med teori och tillämpningsövningar, fältstudier, gruppövningar och individuella uppgifter, samt tillämpningsgrupper i ledarskap och organisation. Det pedagogiska upplägget bygger på att genomgående och systematiskt under kursen koppla samman betydelsen av personlig erfarenhet, reflektion, teoretisk kunskap och praktisk handling.

Examination

Kursen examineras genom en individuell, skriftlig analysuppgift av det egna ledaskapet samt genom muntlig redovisning av obligatorisk kurslitteratur vid litteraturseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter obligatoriskt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras.

Eventuella ytterligare tillfällen till examination för kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat, regleras av avtalet om uppdragsutbildning.

Övriga föreskrifter

Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll

Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Ekstam, Kjell, Handbok i konflikthantering, 1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2000 - 214 s. ISBN: 91-47-06123-5 (inb.) ; 457:00, LIBRIS-ID: 8354452, *
  • Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von, Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a, 2 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2017 - 250 s. ISBN: 9789127818422, LIBRIS-ID: 19873519, *
  • Wheelan, Susan A., Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 174 s. ISBN: 978-91-44-08818-1, LIBRIS-ID: 13881381, *
  • Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie, Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod, 3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 310 s. ISBN: 9789147098804, LIBRIS-ID: 14573391, *

Vetenskapliga artiklar tillkommer