Kursplan för Ledarskap och förändringsarbete
Leadership and change
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet. Därutöver krävs minst 2 års yrkeserfarenhet inom nämnda verksamhetsområden (styrks med tjänstgöringsintyg). Alternativt krävs examen om minst 180 hp samt minst 2 års yrkeserfarenhet med arbetsledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 5 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att utifrån grundläggande teori och ett vetenskapligt förhållningssätt:
- utveckla deltagarnas förmåga att förstå relationen mellan att vara i person och roll i relation till organisationens mål och övergripande syfte
- Att utveckla deltagarnas kompetens och identitet som chef/ledare
- Att utifrån teoribildning inom ämnesområdet studera organisationers uppbyggnad samt förstå hur organisationer förhåller sig till sin omvärld
Ledarskap och organisering behandlas utifrån ett utvecklings- och förändringsperspektiv.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången delkurs ska kursdeltagaren kunna:
- beskriva grundläggande teorier och modeller för förändring och lärande i organisationer
- beskriva teorier och modeller för utvärdering
- urskilja vanligt förekommande psykologiska fenomen kopplade till utvecklings- ochförändringsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå
- identifiera hinder och möjligheter i förändringsarbete
- förstå ledarskapets betydelse i förändringsarbete
Färdighet och förmåga
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:
- tillämpa olika metodologiska angreppssätt vid förändringsarbete
- formulera och kritiskt granska en projektplan för lokalt utvecklings- och förändringsarbete
- planera för utvärdering av ett lokalt utvecklings- och förändringsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången delkurs ska deltagaren kunna:
- beskriva, diskutera och värdera val av metod för genomförande av lokalt utvecklings- och förändringsarbete
Innehåll
Teori om organisationsförändring
Förändringsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå
Ledarskap vid förändring
Utvecklings- och lärandeprocesser hos individer och grupper
Projektplanering
Metoder för lokalt utvecklings- och förändringsarbete
Utvärdering
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier, handledning samt en fältstudie där deltagarna tillämpar sina kunskaper och förmågor genom att lägga upp en projektplan för ett lokalt utvecklings- och förändringsarbete i den egna organisationen. Det pedagogiska upplägget bygger på att genomgående och systematiskt under kursen koppla samman betydelsen av personlig erfarenhet, reflektion, teoretisk kunskap och praktisk handling.
Examination
Delkursen examineras genom att en plan för ett lokalt utvecklings- och förändringsarbete genomförs. Planen redovisas skriftligt i rapportform och muntligt vid ett granskningsseminarium, samt genom att vara opponent för andra kursdeltagares rapporter.
Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter obligatoriskt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras.
Eventuella ytterligare tillfällen till examination för kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat, regleras av avtalet om uppdragsutbildning.
Övriga föreskrifter
Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Marttala, Anders; Karlsson, Åke, Projektboken :metod och styrning för lyckade projekt, Lund : Studentlitteratur, 2000 - 131 s. ISBN: 91-44-01310-8, LIBRIS-ID: 7275295, *
- Yukl, Gary A., Ledarskap i organisationer, Kaulio, Matti, Harlow : Prentice Hall, 2012 [dvs. 2011] - xiv, 678 s. ISBN: 978-0-273-73923-4, LIBRIS-ID: 12294249, Valda delar, *
- Sandberg, Bo; Faugert, Sven, Perspektiv på utvärdering, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 164, [4] s. ISBN: 978-91-44-02881-1, LIBRIS-ID: 10557085, *
- Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie, Kunskapens former: vetenskapsteori och forskningsmetod, 3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 310 s. ISBN: 9789147098804, LIBRIS-ID: 14573391, *
Vetenskapliga artiklar tillkommer