Kursplan för Flyktingrelaterad stress och psykisk hälsa - lokal samverkan, uppdragsutbildning

Refugee-Related Stress and Mental Health - Local Collaboration, Contract Education

Basdata

Kurskod: 9C7024
Kursens namn: Flyktingrelaterad stress och psykisk hälsa - lokal samverkan, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 4.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2012-08-30
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2012

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng. Därutöver krävs arbetslivserfarenhet inom kursens verksamhetsområde.

Mål

Kursens syfte är att
• ge en orientering om psykisk hälsa och dess bestämningsfaktorer ur ett flyktingmottagande perspektiv
• tillämpa och utveckla en lokal plattform för samverkan i mottagande av flyktingar med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning
• utveckla och tillämpa en Casemetodik i plattformssamverkan
• jämföra egna och andras ”kulturella glasögon”
• relatera den egna och andras yrkesroller och ta del av vad de olika aktörernas organisationer inkl brukarorganisationer genomför i plattformsarbetet

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

Kunskaper och förståelse:
• redogöra kort för begreppet psykisk hälsa och dess bestämningsfaktorer ur ett flyktingmottagande perspektiv
• redogöra för hur betydelsefulla interprofessionella och interkulturella strategier för samverkan kan utvecklas för att påverka bestämningsfaktorer för psykisk hälsa i utsatta grupper (flyktingar och deras anhöriga)

Färdigheter och förmåga:
• tillämpa en lokal plattform för samverkan i flyktingmottagandet ur ett interprofessionellt och interkulturellt perspektiv
• tillämpa modeller att identifiera och planera för relevanta interprofessionella och interkulturella strategier för att utveckla flyktingmottagandet som kan främja psykisk hälsa
• tillämpa Case-metodik under handledning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kritiskt granska de egna ”kulturella glasögonen”
• ha förmåga att reflektera över och beakta de etiska konsekvenserna av sitt professionella handlande
• diskutera den egna och andras yrkesroller inom och kring det psykiska hälsofältet

Innehåll

Innehållet i kursen består av en gemensam värdegrund, kunskapsbas och lokal plattformssamverkan kring psykisk hälsa och dess bestämningsfaktorer ur ett flyktingmottagande-perspektiv. En Casemetodik introduceras i plattformsarbetet för att planera och genomföra ett kvalitets- och utvecklingsarbete. Egna och andras ”kulturella glasögon” diskuteras liksom den egna och andras yrkesroller i den lokala plattformssamverkan.

Kursen ska stimulera samundervisning över professionsgränser för att medvetandegöra och fördjupa utvecklingsförmågan att synliggöra och bemöta psykisk o/hälsa, vad som främjar psykisk hälsa och verka för likabehandling och jämlikhet i flyktingmottagande verksamheter. Kursen kompletterar den kunskap som deltagarna fått på tidigare grundutbildningar.

Innehållet i den verksamhetsförlagda utbildningen anpassas delvis efter deltagarens tidigare erfarenhet. Verksamhetsförlagd utbildning utgörs av färdighetsträning i tillämpning av Case metodik. Inledningen på kursen startar med att deltagaren formulerar individuella mål utifrån kursens lärandemål.

Arbetsformer

Teoretiska studier i form av föreläsningar, reflektionsgrupper, Case metodik när det gäller samverkan och plattform, litteraturstudier varvas med verksamhetsförlagd utbildning, inom verksamheter där kommunen och/eller Arbetsförmedlingen är huvudman. Andra aktörer bjuds in till dialogmöten.

Obligatoriskt deltagande vid face-to-face utbildningsdagar, videolänkade träffar samt lokala seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig presentation.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är (delvis) överlappande: 9C7002, Flyktingrelaterad stress och psykisk hälsa - lokal samverkan, 7.5 hp

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Andersson, K., Reinebo, G., Idrott och upplevd känsla av sammanhang en kvalitativ studie bland nyanlända ensamkommande flyktingungdomar., Psykologprogrammet, T6, examensarbete (C-nivå), i psykologi (2PS013), Inst för klin neurovetenskap, KI, 15hp, vt 2012., *
  • Arbetsmarknadsdepartementet. Utvidgad målgrupp för etableringen., Ds 2012:27. Arbetsmarknadsdepartmentet, 2012 Ds 2012:27 Utvidgad målgrupp för etableringen., *
  • Ekblad, S., Asplund, M., Praktiska råd i samtal tillsammans med tolk, Institutionen för lärande, informatik, management och etik, Pdf 27 sept 2011, *
  • Ekblad, S., Eriksson-Sjöö, T., Kecklund, G., Hög förekomst av sömnproblem och trötthet hos flyktingar på SFI: konsekvenser för inlärning och hälsa., Ingår i: Socialmedicinsk tidskrift: organ för sjuk- och hälsovård, Stockholm : Socialmedicinsk tidskrift, 1924- ISSN: 0037-833X2 f, LIBRIS-ID: 8258350, http://www.socialmedicinsktidskrift.se, *
  • Ekblad, S., Forsström, D., Inter-professional and inter-cultural competence training as a preventive strategy to promote collaboration in encountering new-coming refugees in the reception programme A Case Study, pp313-332, chapter 16). In: V. Olisah (Ed) Open Access. Essential Notes in Psychiatry, ISBN 978-953-51-0574-9, InTech, April 4, 2012,, http://www.intechopen.com/books/essential-notes-in-psychiatry/inter-professional-and-inter-cultural-competence-training-as-a-prevention-strategy-to-promote-collab, *
  • Ekblad, S., Lindgren, J., Asplund, M., Burström, B, Existentiell osäkerhet ökar sårbarheten för psykisk ohälsa analys av hälsosamtal bland vuxna asylsökande och kvalitativa intervjuer med flyktingar., temanummer Integration och Hälsa. Socialmedicinsk tidskrift 2012:2:144-154, *
  • El-Haj Ibrahim, Z., Popova A., Psykosocial miljö och välbefinnande bland nyanlända barn på mellanstadiet en explorativ studie på Hjulsta skolan., Psykologprogrammet, T6, examensarbete (C-nivå), i psykologi (2PS013), Inst för klin neurovetenskap, KI, 15hp, vt 2012., *
  • Etableringen av nyanlända: en uppföljning av myndigheternas genomförande av etableringsreformen, Stockholm : Statskontoret, 2012 - 239 s. ISBN: 978-91-7220-784-4, LIBRIS-ID: 13500672, http://www.statskontoret.se/publikationer/2012/etableringen-av-nyanlanda-en-uppfoljning-av-myndigheternas-genomforande-av-etableringsreformen, En uppföljning av myndigheternas genomförande av etableringsreformen. 2012:22. Tillgänglig: http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2012/201222.pdf, *
  • Fazel, M., Reed, R.V., Panter-Brick, C., Stein, A., Mental health of displaced and refugee children resettled in high-income countries; risk and protective factors, Lancet 2012;379;266-82, *
  • Fazel, M.J., Wheeler, J., Danesh, J., Prevalence of Serious Mental Disorder in 7000 Refugees Resettled in Western Countries: A Systematic Review, Ingår i: Lancet review, London : Edward Arnold, 1989- LIBRIS-ID: 1188382, : Lancet 2005:365:, s. 1309-1314, *
  • Hälsoundersökning av asylsökande m.fl., Socialstyrelsens författningssamling. SOSFS 2011:11, http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2011-11/Documents/2011_11.pdf, *
  • Lagen om hälso- och sjukvård åt asylsökande m fl, Sveriges riksdag, (SFS 2008:344). Stockholm: Justitiedepartementet., http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2008:344, *
  • Migrationens utmaningar inom hälsa, omsorg och vård, Malmsten, Jenny, Malmö : Stadskontoret, Malmö stad, 2010 - 184 s. + ISBN: 978-91-86631-01-7, LIBRIS-ID: 12044888, Eriksson Sjöö, T., Ekblad, S. Hälsoskola för nyanlända flyktingar (sidor 33-52)
    : FoU-rapport 2010:2
    Regeringskansliet. Fickfakta 2010. Statistik om integration. Tillgänglig: http://www.regeringen.se/sb/d/14316/a/159372, *
  • Ojämna villkor för hälsa och vård: jämlikhetsperspektv på hälso- och sjukvård, Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 182 s. LIBRIS-ID: 12469096, Finns att ladda ner från Socialstyrelsen., http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-12-30, *
  • Psykiatri, Herlofson, Jörgen; Ekselius, Lisa, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 746 s. ISBN: 978-91-44-04026-4 (inb.), LIBRIS-ID: 11369004, Ekblad, S., Roth, G. Transkulturell psykiatri och flyktingpsykiatri (sidor 703-711)., *
  • Regeringskansliet., Fickfakta 2010. Statistik om integration., Regeringskansliet., http://www.regeringen.se/sb/d/14316/a/159372, *
  • Svensson, M., Ekblad, S., Ascher, H., Att skapa meningsfullt utrymme. Syskon till apatiska barn fotograferar och berättar., Geografiska notiser 2009:3:123-133, 2009 *
  • Övrigt material delas ut under kursens gång, Hemsidor
    www.arbetsformedlingen.se
    www.migrationsverket.se (statistik, definitioner mm)
    www.unhcr.org (statistik, definitioner mm)
    www.socialstyrelsen.se

    Annat material
    Power-point presentation till undervisningstillfällena, *