Kursplan för Att arbeta med verksamhetsutveckling, uppdragsutbildning

Working with development of organisations, Contract Education

Basdata

Kurskod: 9C7025
Kursens namn: Att arbeta med verksamhetsutveckling, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Medical Management
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2013-08-15
Reviderad av: Styrelsen för utbildning
Senast reviderad: 2014-01-29
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2014

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier. Minst två års yrkeserfarenhet inom verksamhetsområdet funktionsnedsättning, socialtjänst eller hälso-och sjukvård.

Mål

Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren kunna:

  • aktivt delta i, och tillsammans med sin chef utveckla, verksamheten utifrån ökad förståelse för sitt uppdrag, sin roll och verksamhetens behov
  • kritiskt granska sitt eget ansvarstagande
  • tillämpa kreativa verktyg och metoder för delaktighet och involvering
  • identifiera grupprocesser och de faktorer som främjar en grupps utveckling
  • främja utveckling av den egna verksamheten på individnivå, gruppnivå och strukturell nivå
  • använda från dialog som grund för god kommunikation inom organisationen

Innehåll

Kursen tar upp:

  • förståelse för uppdraget kopplat till verksamhetens behov
  • hur roll och ansvar i uppdraget formas tillsammans med chefen och utifrån verksamhetens behov
  • teori om förändringsstrategier och förändringsprocesser
  • teorier om kommunikation, dialog och verktyg fö att skapa delaktighet
  • teorier om processer på individ- , grupp- och organisationsnivå

Arbetsformer

Kursen bygger på hög deltagaraktivitet. Arbetsformerna består av föreläsningar, muntliga presentationer, gruppsamtal, workshops och individuella seminarieuppgifter.

Obligatoriskt deltagande: introduktionsföreläsningar, seminarier, gruppövningar och workshops. Vid eventuell frånvaro får deltagaren kompletterande uppgifter att genomföra.

Examination

Kursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter som löper under kursens gång och avslutas med en sammanfattande skriftlig och muntlig presentation av en individuellt utarbetad handlingsplan utifrån roll och uppdrag.

Uppgifterna består i att deltagaren ska:

  • analysera sitt uppdrag och sitt mandat i sin yrkesroll
  • identifiera de personliga och verksamhetsmässiga utmaningar som man står inför
  • beskriva hur han/hon uppfattar sig själv och hur andra uppfattar honom/henne i sin yrkesroll, jämföra likheter och skillnader samt belysa detta utifrån ett teoretiskt perspektiv med stöd av kurslitteraturen

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt utvärderingsenkäten som är framtagen av enheten för uppdragsutbildning vid Karolinska Institutet.

Undervisningsspråk: svenska

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Sundlin, Anna-Lena; Sundlin, Paul, Ta din roll på jobbet!, 1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 98 s. ISBN: 978-91-47-09685-5, LIBRIS-ID: 12503536, *
  • Wilhelmson, Lena; Döös, Marianne, Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle, 3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 58 s. ISBN: 978-91-44-07980-6, LIBRIS-ID: 12541737, *
  • Jansson, Tomas; Ljung, Lennart, Individer, grupper och ledarskap i projekt, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 290 s. ISBN: 978-91-44-06807-7, LIBRIS-ID: 12310046, *

Artiklar som tillhandahålls av institutionen