Kursplan för Att arbeta med verksamhetsutveckling, uppdragsutbildning
Working with development of organisations, Contract Education
Basdata
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet för högskolestudier. Minst två års yrkeserfarenhet inom verksamhetsområdet funktionsnedsättning, socialtjänst eller hälso-och sjukvård.
Mål
Efter genomgången kurs skall kursdeltagaren kunna:
- aktivt delta i, och tillsammans med sin chef utveckla, verksamheten utifrån ökad förståelse för sitt uppdrag, sin roll och verksamhetens behov
- kritiskt granska sitt eget ansvarstagande
- tillämpa kreativa verktyg och metoder för delaktighet och involvering
- identifiera grupprocesser och de faktorer som främjar en grupps utveckling
- främja utveckling av den egna verksamheten på individnivå, gruppnivå och strukturell nivå
- använda från dialog som grund för god kommunikation inom organisationen
Innehåll
Kursen tar upp:
- förståelse för uppdraget kopplat till verksamhetens behov
- hur roll och ansvar i uppdraget formas tillsammans med chefen och utifrån verksamhetens behov
- teori om förändringsstrategier och förändringsprocesser
- teorier om kommunikation, dialog och verktyg fö att skapa delaktighet
- teorier om processer på individ- , grupp- och organisationsnivå
Arbetsformer
Kursen bygger på hög deltagaraktivitet. Arbetsformerna består av föreläsningar, muntliga presentationer, gruppsamtal, workshops och individuella seminarieuppgifter.
Obligatoriskt deltagande: introduktionsföreläsningar, seminarier, gruppövningar och workshops. Vid eventuell frånvaro får deltagaren kompletterande uppgifter att genomföra.
Examination
Kursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter som löper under kursens gång och avslutas med en sammanfattande skriftlig och muntlig presentation av en individuellt utarbetad handlingsplan utifrån roll och uppdrag.
Uppgifterna består i att deltagaren ska:
- analysera sitt uppdrag och sitt mandat i sin yrkesroll
- identifiera de personliga och verksamhetsmässiga utmaningar som man står inför
- beskriva hur han/hon uppfattar sig själv och hur andra uppfattar honom/henne i sin yrkesroll, jämföra likheter och skillnader samt belysa detta utifrån ett teoretiskt perspektiv med stöd av kurslitteraturen
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt utvärderingsenkäten som är framtagen av enheten för uppdragsutbildning vid Karolinska Institutet.
Undervisningsspråk: svenska
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Sundlin, Anna-Lena; Sundlin, Paul, Ta din roll på jobbet!, 1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 98 s. ISBN: 978-91-47-09685-5, LIBRIS-ID: 12503536, *
- Wilhelmson, Lena; Döös, Marianne, Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle, 3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 58 s. ISBN: 978-91-44-07980-6, LIBRIS-ID: 12541737, *
- Jansson, Tomas; Ljung, Lennart, Individer, grupper och ledarskap i projekt, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 290 s. ISBN: 978-91-44-06807-7, LIBRIS-ID: 12310046, *
Artiklar som tillhandahålls av institutionen