Kursplan för Högskolepedagogisk handledning i klinisk utbildning, uppdragsutbildning

Supervision in Higher Education in Clinical Training, Contract Education

Basdata

Kurskod: 9C7029
Kursens namn: Högskolepedagogisk handledning i klinisk utbildning, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Medicinsk pedagogik
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2015-02-04
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2015

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Syftet med kursen är att utveckla kompetenser relaterade till handledning av sjuksköterskestudenter i klinisk utbildning samt bidra till en ökad kunskap om handledningens teori och metod.

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • Använda pedagogiska teorier i resonemang om handledning, återkoppling och lärande.
  • Planera och genomföra handledning och motivera val av upplägg utifrån principer om målstyrd undervisning och lärande.
  • Granska en handledningssituation utifrån teorier om lärande.

Innehåll

Kursen är indelad i fyra teman;

  • Studentens lärande
  • Den professionella handledaren
  • Verktyg för professionell handledning
  • Återkoppling och bedömning

Arbetsformer

Kursen baseras på teorier om erfarenhetsbaserat lärande, ett reflekterande förhållningssätt och lärande via deltagaraktivitet och samarbete.

Undervisningen bedrivs som blended learning via en lärplattform samt campusdagar. Kursens upplägg bygger till stor del på egen inläsning av litteratur, skriftlig bearbetning av uppgifter och gruppdiskussion på lärplattformen. Flertalet uppgifter tar sin utgångspunkt i att beskriva, undersöka och reflektera över egna handledningen och relatera till litteratur/teori.

Examination

För att godkännas på kursen krävs att deltagaren genomför uppgifterna och deltar aktivt i gruppdiskussionerna under kursen både i lärplattformen och på de schemalagda campusträffarna.

Examination av kursens lärandemål sker genom att deltagaren skriftligt beskriver och granskar en upplevd handledningssituation.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård, Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN: 9789144071015, LIBRIS-ID: 14663523, *
  • Elmgren, Maja; Henriksson, Ann-Sofie, Universitetspedagogik, 2., oförändrade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 325 s. ISBN: 9789144095202 (inb.), LIBRIS-ID: 14684143, *

Rekommenderad litteratur

  • Mogensen, Ester; Thorell-Ekstrand, Ingrid; Löfmark, Anna, Klinisk utbildning i högskolan: perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 157 s. ISBN: 978-91-44-05729-3, LIBRIS-ID: 12050364,
  • Hedin, Anna, Lärande på hög nivå: idéer från studenter, lärare och pedagogisk forskning som stöd för utveckling av universitetsundervisning, Uppsala : Avdelningen för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande (UPI), Uppsala universitet, 2006 - [2], 528 s. ISBN: 91-506-1880-6, LIBRIS-ID: 10271499, Fritt tillgänglig på internet,