Kursplan för Att möta ensamkommande barn och unga, uppdragsutbildning

To Encounter Unaccompanied Children and Youth, Contract Education

Basdata

Kurskod: 9C7033
Kursens namn: Att möta ensamkommande barn och unga, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 4.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande: 2016-08-24
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2016

Särskild behörighet

120 hp inom hälso- och sjukvård.

Mål

Utbildningens mål är att ge en fördjupad bild av kunskapsläget kring ensamkommande barn och unga i Sverige med utgångspunkt i aktuell forskning och beprövad erfarenhet.

Efter kursen ska deltagarna

  • kunna beskriva och analysera Barnkonventionens viktigaste artiklar för ensamkommande barn och unga
  • kunna identifiera och resonera risk- och friskfaktorer för o/hälsa hos barn och unga i kris och i ett genderperspektiv
  • kunna beskriva asylprocessen och identifiera ansvariga aktörer för ensamkommande barn och unga
  • kunna använda ett lösningsfokuserat bemötande med ensamkommande barn och unga
  • kunna tillämpa kommunikation genom professionell tolk
  • kunna resonera kring förmågan att reflektera över samt analysera sin egen kunskap och ”kulturella glasögon”
  • visa förmåga att medverka till ökad kunskap inom området genom att diskutera kursen med medarbetare och få återkoppling

Innehåll

Kursens innehåll kommer att utgöras av två delar. En webbaserad del och fysiska kursträffar.

Webbaserad del
Kursen inleds med att deltagaren skickar in via e-post förväntningsmätning och information om förförståelse. Inläsning av artikel inför kursträff 1 samt presentera sig själv i diskussionsforum i Ping Pong.
Webbkursen omfattar fem moduler och som utgår från ålder-gender och kulturperspektiv:
Situationen i hemlandet; Vägen hit – förluster och separationer; Första tiden, vad händer för barnet under asylprocesen; Permanent uppehållstillstånd; och Avslag. Varje modul avslutas med några reflektionsfrågor och MCQ-frågor som ger baskunskap och omfattar 1.5 hp.

Fysiska kursträffar
De två fysiska kursträffarna med eget arbete emellan är fördjupning och omfattar 3 hp. Innehållet anpassas delvis efter deltagarens tidigare erfarenhet och ska ge utrymme för erfarenhetsutbyte, reflektion och nätverksbyggande. Varje kursdeltagare har möjlighet till ett skype-möte med kursledare att diskutera ett aktuellt avidentifierat Case.
Mellan de två kursträffarna kommer deltagaren att skriva loggbok i Ping Pong, och prata med nyanlända på arbetsplatsen om värdegrund. Deltagaren ska presentera utbildningen på arbetsplatsen, och samla upp kollegors synpunkter.

Arbetsformer

Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker både via Ping Pong och fysiska träffar. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av kursledare. Litteraturstudier, föreläsningar, gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att bearbeta och redovisa individuella uppgifter under kursens gång.

Deltagande i kursen kräver tillgång till internet, mikrofon och webbkamera.

Examination

Webbkursen (1.5 hp) avslutas med skriftlig examinationsuppgift från tidigare inläst material och reflektion i respektive modul samt förväntansmätning inför den första kursträffen.
Kursträff 2, examination. Muntlig redovisning av presentation för kollegor och med återkoppling.

Deltagare som saknar godkänt resultat efter webbkursen kan erbjudas att gå om detta moment ytterligare en gång och i mån av plats.

Deltagare som saknar godkänt resultat efter de två kursträffarna kan erbjudas att gå om detta moment ytterligare en gång och i mån av plats.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och med en individuell reflektion.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Temanummer: Ensamkommande flyktingbarn och unga - om hur de har det och hur det är möjligt att åstadkomma förbättringar. Socialmedicinsk tidskrift 2016:93(1).

Rekommenderad litteratur

Relevanta artiklar kommer att utgöra kompletterande litteratur i kursen