Kursplan för Ledarskap och organisationsutveckling 1

Leadership and Organization Development 1

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 9C7035
Kursens namn: Ledarskap och organisationsutveckling 1
Högskolepoäng: 30
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Medical Management
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-05-06, Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande: 2025-05-06
Reviderad av: Utbildningsnämnden LIME
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Därutöver krävs minst 2 års yrkeserfarenhet av chefs- eller andra personalledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Delmomenten rekommenderas att läsas i tur och ordning. Undantag kan medges av examinatorn.

Mål

Syftet med kursen är att utifrån grundläggande teori och ett vetenskapligt förhållningssätt stödja deltagarna i att:

  • fördjupa sin förståelse för ledarskap, medarbetarskap och relationen mellan person och yrkesroll i förhållande till arbetsgruppens mål och organisationens övergripande syfte
  • fördjupa sin förståelse för organisationers uppbyggnad och ledarskap i en organisatorisk kontext utifrån teoribildning inom ämnesområdet
  • utveckla sin ledarförmåga genom att reflektera över drivkrafter, motivation, självledarskap och ett hållbart arbetsliv för sig själv och andra
  • fördjupa sin förståelse för förändringsprocesser och vad det innebär att leda i förändring
  • använda ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt i frågor om evidens inom hälso- och sjukvård för att kunna leda på vetenskaplig grund

Ledarskap behandlas utifrån ett utvecklings- och förändringsperspektiv genom teambaserat och reflektionsbaserat lärande.

Moment 1: Ledarskap och medarbetarskap, grupp och team
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:

  • visa förståelse för teorier och modeller om ledarskap och medarbetarskap samt deras tillämpning i hälso- och sjukvårdens organisatoriska kontext
  • redogöra för forskningsbaserad kunskap om gruppers och teamens utveckling och dynamik, samt hur dessa påverkar organisatorisk effektivitet och arbetsmiljö

Färdighet och förmåga
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:

  • tillämpa modeller och metoder för att analysera ledarskap och medarbetarskap i en organisatorisk kontext, och motivera val av angreppssätt
  • identifiera och analysera utvecklingsbehov för ledare och team, samt formulera konkreta strategier för fortsatt lärande och förbättring

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:

  • kritiskt granska teorier och kunskaper om ledarskap, kommunikation, och teamprocesser med relevans för den egna organisationen
  • kritisk granska förhållningssätt och aspekter som maktrelationer inom ledarskap, grupper och organisation

Moment 2: Att leda i en organisatorisk kontext
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:

  • beskriva grundläggande organisationsteoretiska perspektiv och centrala begrepp
  • visa förståelse för olika organisationsstrukturer och samspelet med mål, makt och omvärld.

Färdighet och förmåga
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:

  • tillämpa grundläggande organisationsteoretiska perspektiv vid analys av ett case
  • analysera samspelet mellan ledning, styrning och management i hälso- och sjukvårdsorganisationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:

  • kritiskt granska olika aspekter av ledarskap, styrning och kultur i den egna organisatoriska kontexten

Moment 3: Ledarskap - personlig utveckling
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:

  • visa förståelse för centrala teorier och begrepp inom ledarskap och personlig utveckling med relevans för hälso- och sjukvård
  • redogöra för samspelet mellan den egna personen, yrkesrollen och organisationens syfte och resurser

Färdighet och förmåga
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:

  • tillämpa teoretiska modeller för att analysera och hantera egna och andras ledarskapsutmaningar
  • tillämpa olika kommunikativa angreppssätt och strategier för att leda och hantera relationer på arbetsplatsen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:

  • värdera och analysera det egna ledarskapet utifrån relevanta teorier, identifiera utvecklingsområden och formulera en handlingsplan
  • kritiskt reflektera över etik, arbetssituation och ett hållbart arbetsliv för sig själv och andra utifrån rollen som ledare

Moment 4: Att leda i förändring
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:

  • beskriva grundläggande teorier och modeller för hur beslutsfattande, förändring och lärande uppstår i organisationer
  • beskriva teorier och modeller för utvärdering och uppföljning av förändringar
  • urskilja vanligt förekommande psykologiska fenomen kopplade till utvecklings- och förändringsprocesser på individ-, grupp- och organisationsnivå

Färdighet och förmåga
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:

  • tillämpa olika vetenskapligt förankrade metoder för en framgångsrik förändringsprocess
  • tillämpa strategier för att hantera ständig förnyelse och skapa lärande i förändringsprocesser

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:

  • kritiskt granska en förändringsprocess utifrån relevanta metoder och modeller
  • kritiskt reflektera kring beslutsfattande, den egna rollen och förhållningssättet i förändringsprocessen

Innehåll

Kursen är uppdelad i fyra moment vardera omfattande 7,5 hp (se ovan för benämning och innehåll). Betygsskala på samtliga är Godkänt eller Underkänt.

Arbetsformer

I samtliga moment: Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturseminarier, individuella uppgifter, samt aktiviteter i lärgrupper.

I moment 3 ingår även tillämpningsgrupper där teori integreras med praktik.

Det pedagogiska upplägget bygger på att lära av och med varandra i lärgrupper och genom kamratåterkoppling samt att genomgående och systematiskt under kursen koppla samman betydelsen av teoretisk kunskap, praktik och reflektion.
Arbetet under kursen bedrivs på halvfart, både under kursveckorna samt självständigt mellan kursveckorna. Kursen använder Canvas som en gemensam digital lärplattform.

Examination

Moment 1 examineras genom en individuell skriftlig rapport som analyserar den egna arbetsgruppens organisation, drivkrafter, mål och resurser i relation till organisationens övergripande syfte samt genom muntlig redovisning och diskussion av kurslitteratur vid litteraturseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter aktivt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer i första hand kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Vid längre frånvaro sker bedömningen i samråd med examinator.

Moment 2 examineras genom en individuell organisationsanalys som redovisas skriftligt och muntligt, samt muntlig redovisning och diskussion av kurslitteratur vid litteraturseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter aktivt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer i första hand kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Vid längre frånvaro sker bedömningen i samråd med examinator.

Moment 3 examineras genom en individuell, skriftlig analysuppgift av ledarskapet, en muntlig framställning, aktivt deltagande i tillämpningsgrupper samt genom muntlig redovisning och diskussion av kurslitteratur vid litteraturseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter aktivt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer i första hand kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Vid längre frånvaro sker bedömningen i samråd med examinator.

Moment 4 examineras genom aktivt deltagande i litteraturseminarier samt genom en analys av ett förändringsarbete som redovisas skriftligt och muntligt vid ett sluteminarium, samt granskning och opponering av andra kursdeltagares rapporter.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter aktivt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer i första hand kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Vid längre frånvaro sker bedömningen i samråd med examinator.

Eventuella ytterligare tillfällen till examination för kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat, regleras av avtalet om uppdragsutbildning.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll

Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

Moment 1, Ledarskap och medarbetarskap, grupp och team

Obligatorisk litteratur

  • Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von, Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a, 2 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2017 - 250 s. ISBN: 9789127818422, LIBRIS-ID: 19873519
  • Jacobsson, C. & Åkerlund, M. (2019). Teamutveckling i teori och praktik. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur.
  • Andersson, T., Crevani, L., Eriksson-Zetterquist, U. & Tengblad, S. (2020). Chefskap, ledarskap och medarbetarskap. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.

Rekommenderad fördjupning

  • Alvesson, Mats, Blom, Martin & Sveningsson, Stefan, Reflexivt ledarskap, Första upplagan, Studentlitteratur, Lund, 2017

Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment 2, Att leda i en organisatorisk kontext

Obligatorisk litteratur:

  • Blomberg, Jesper, Managementorganisations- och ledarskapsanalys, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 311 sidor ISBN: 9789144111889, LIBRIS-ID: 20915019,

Rekommenderad fördjupning:

  • Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan, Hur moderna organisationer fungerar, MTM, [Malmö], 2021

Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment 3, Ledarskap - personlig utveckling

Obligatorisk kurslitteratur

  • Klinga, C. & Söderhjelm, T. (2022). Ledarskap i vård och omsorg: att leda med mod och tillit. (Första upplagan). Stockholm: Liber.
  • Brown, B. (2019). Mod att leda: modigt arbete, jobbiga samtal, hela hjärtan. [Stockholm]: Libris.

Rekommenderad fördjupning

  • Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von, Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a, 2 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2017 - 250 s. ISBN: 9789127818422, LIBRIS-ID: 19873519,

Vetenskapliga artiklar tillkommer

Moment 4, Att leda i förändring

Obligatorisk litteratur

  • Jacobsen, D.I. (2019). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur.
  • Hallin, A., Olsson, A. & Widström, M. (2019). Förändringsledning. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.

Vetenskapliga artiklar tillkommer