Kursplan för Förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvården
Health Care Quality Improvement
Basdata
Särskild behörighet
Högskoleutbildning samt yrkeserfarenhet inom hälso- och sjukvården. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att bygga kunskaper och färdigheter i hur man aktivt kan driva varaktigt kliniskt förbättringsarbete med stöd av kvalitetsregier. Kursen syftar också till att deltagarna får lära och praktisera coachingmetodik.
Förbättringsarbete
Efter fullföljd kurs ska kursdeltagaren kunna:
- beskriva innebörden av mikro-, meso- och makrosystem i förhållande till förbättringsarbete
- definiera och analysera sitt kliniska mikrosystem och dess processer kopplat till förbättringsarbete
- identifiera och skapa förutsättningar som bidrar till framgångsrikt förbättringsarbete
- beskriva förbättringsarbetets olika faser samt förbättringscoachens roll i dessa
- tillämpa olika former av patientsamverkan utifrån verksamhetens kontext
Kvalitetsregister och mätningar
Efter fullföljd kurs ska kursdeltagaren kunna:
- arbeta med registerdata och mätningar som ett verktyg i förbättringsarbetet
- beskriva hur kvalitetsregister kan användas i praktiskt arbete kopplat till förbättringar av mikro-, meso- och makrosystem
Coaching
Efter fullföljd kurs ska kursdeltagaren kunna:
- beskriva vad coaching och förbättringsarbete handlar om i teori och i klinisk praktik
- tillämpa coaching i teamets kliniska förbättringsarbete
- praktisera effektiv mötesteknik och motivationsskapande strategier
- coacha ett tvärprofessionellt team genom förbättringsarbetets faser
Innehåll
Kursen bygger på att deltagarna varvar teori med praktik. Förutom kursdeltagaren involveras även teammedlemmar och chefer från verksamheten som kommer att delta vid olika fysiska möten. Kursen innehåller tre områden (1) förbättringskunskap, (2) mätningar och kvalitetsregister samt (3) coaching och förändringspsykologi. Kursdeltagaren får lära sig förbättringsarbetets teoretiska grunder och ska coacha ett tvärprofessionellt team i sin verksamhet. Utbildningen innehåller strukturer för hur kontinuerligt och systematiskt förbättringsarbete byggs och drivs i en verksamhet. Deltagarna träffar respektive team regelbundet och arbetar kring ett förbättringsområde, med koppling till kvalitetsregister. Deltagarna och teamens arbete framåt följer en beprövad struktur som syftar till att uppnå förbättrade resultat för patient och organisation.
Arbetsformer
Kursen innehåller interaktiva föreläsningar och seminarier, gruppövningar, arbete med det kliniska teamet samt individuella uppgifter. Kursen innefattar ett antal fysiska heldagar i Stockholm, samt några virtuella distansföreläsningar. Däremellan fullföljer kursdeltagaren sina individuella studieuppgifter på distans genom att arbeta med sitt team och berörda chefer. Kursdeltagaren får regelbunden och personlig handledning via telefon och mejl samt minst ett besök på sin arbetsplats. Delar av kursen ges på engelska och delar av föreläsningar och diskussioner kommer föras via Adobe Connect.
De fysiska träffarna samt de virtuella distansföreläsningarna är obligatoriska.
Examination
Kursen applicerar formativ och summativ examination.
Under kursen presenterar deltagaren muntligt och skriftligt kontinuerligt det kliniska teamets och sitt eget arbete och progress. Skriftliga inlämningsuppgifter som sänds in varje månad inför distansföreläsningarna berör använda verktyg och samlad data samt teamets progress och lärdomar. I slutet av kursen skriver deltagaren en rapport om det genomförda och planerade förbättringsarbetet samt den personliga utvecklingen som förbättringscoach.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Samarbete sker med QRC Stockholm - Kvalitetsregistercentrum.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Quality by design: a clinical microsystems approach, Nelson, Eugene C.; Batalden, Paul B.; Godfrey, Marjorie M., 1. ed. : Lebanon, N. H. : Center for the Evaluative Clinical Sciences at Dartmouth, c2007. - xliv, 459 p. ISBN: 9780787978983 (pbk.), LIBRIS-ID: 11204194, http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip074/2006036606.html, *
- Provost, Lloyd P; Murray, Sandra, The Health Care Data Guide: Learning from Data for Improvement, John Wiley & Sons, 2011 - 480 s. ISBN: 9780470902585, LIBRIS-ID: 14578814, *
- Gjerde, Susann, Coaching: vad, varför hur, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 378 s. ISBN: 978-91-44-07577-8, LIBRIS-ID: 13486598, *
- Nationella kvalitetsregister i hälso- och sjukvården, Jacobsson Ekman, Gunilla; Lindahl, Bertil; Nordin, Annika, Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 147 s. ISBN: 9789185565740, LIBRIS-ID: 17290649, *
- Söderfjäll, Stefan, To team or not to team......vad forskningen egentligen säger om teamarbete!, Vulkan, 2016 - 198 s. ISBN: 9789163907074, LIBRIS-ID: 19347670, *