Kursplan för Ledarskap och organisationsutveckling 2 - magisterexamen i medical management
Leadership and Organization Development 2 - Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Medical Management
Basdata
Särskild behörighet
Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp. Därtill krävs kursen Ledarskap och organisationsutveckling 1 (30 hp) på avancerad nivå, eller motsvarande. Utöver detta krävs minst 2 års yrkeserfarenhet med arbetsledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att deltagaren ska utveckla sin förmåga att söka, analysera och värdera kunskap om ledarskap på olika nivåer i hälso- och sjukvården utifrån ett vetenskapligt perspektiv, samt kunna omvandla kunskapen så att den kommer till nytta i utvecklingen av arbetsmiljö och kvalitet i vården. Syftet är också att deltagaren ska förvärva fördjupade kunskaper i aktuella vetenskapliga teorier och metoder inom ämnet medical management, samt kunna planera, genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete med relevans för praktiken.
Moment 1:
Att leda och organisera hälso- och sjukvård på vetenskaplig grund - Ledarskap och organisationsutveckling 2, 15 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- beskriva olika vetenskapliga metoder för att undersöka frågeställningar om ledarskap och organisationsutveckling med relevans för hälso- och sjukvårdens praktik
- beskriva nytta, utmaningar och tillvägagångssätt för att som ledare använda evidensbaserad kunskap i praktiken
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- identifiera och tillämpa kunskaper om ledarskap och organisation på utmaningar med relevans för den egna organisationen
- omformulera problem från hälso- och sjukvårdens vardag till vetenskapliga frågeställningar
- identifiera lämplig och relevant studiedesign och metod efter frågeställning samt planera ett vetenskapligt projekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- kritiskt granska vetenskaplig text och diskutera begrepp som trovärdighet, tillförlitlighet och generaliserbarhet
- problematisera och kritiskt granska teorier och forskning om ledarskap och reflektera över hur kunskapen kan användas för att utveckla hälso- och sjukvården för medarbetare och patienter
Moment 2: Magisteruppsats inom Medical Management - Ledarskap och organisationsutveckling 2, 15 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- relatera valt forskningsproblem till tidigare forskning med hjälp av litteratur
- med relevanta vetenskapliga begrepp motivera och redogöra för lämplig studiedesign och metod för den specifika frågeställningen
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- med hög grad av självständighet kunna avgränsa, motivera, planera och genomföra ett vetenskapligt projekt med relevans för ledarskap och organisation
- tillämpa ett akademiskt språk med logisk struktur för att presentera studien i form av en magisteruppsats
- skriftligt och muntligt presentera den genomförda studien och argumentera för dess vetenskapliga giltighet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska kursdeltagaren kunna:
- utifrån vetenskaplig grund och med en tydlig självständighet kunna kritiskt granska det egna arbetet och det valda tillvägagångssättet
- genomföra en studie som följer forskningsetiska principer och resonera kring etiska aspekter i det valda tillvägagångssättet
- analysera och kritiskt granska sin egen och andras vetenskapliga texter och diskutera texten ur ett vetenskapligt, samhälleligt och etiskt perspektiv.
Innehåll
I kursen ingår orientering i aktuell ledarskaps- och organisationsforskning med relevans för deltagarnas verksamhetsområden, forskningsmetodik och fördjupning i form av uppsatsarbete. Innehållet från Ledarskap och organisationsutveckling 1 fördjupas genom ökad tyngdpunkt på vetenskaplig metod och teorianknytning inom ämnet medical management med särskilt fokus på ledarskap och organisationsutveckling och genom ökad insikt i hälso- och sjukvårdsorganisationers komplexitet och dynamik. Kursen är indelad i 2 moment om vardera 15hp.
Att leda och organisera hälso- och sjukvård på vetenskaplig grund, 15.0 hp
Betygsskala: GU
* aktuell ledarskaps- och organisationsforskning
- systematisk sökning och kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- ledarskap på vetenskaplig grund i komplexa organisationer
- forskningsetik
- vetenskapsteori
- forskningsmetodik
Magisteruppsats inom Medical Management, 15.0 hp
Betygsskala: GU
* identifiering och avgränsning av relevant forskningsfrågeställning - forskningsetiska överväganden
- datainsamling och dataanalys
- resultatsammanställning
- författande av vetenskapligt arbete
- presentation och försvar av examensarbete
- opponering på annan students examensarbete
Arbetsformer
Kursen använder arbetsformer som syftar till aktivt kunskapssökande, kritisk reflektion och problemlösning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Arbetsformerna syftar till att främja deltagarnas eget ansvar samt självständiga kunskapsinhämtning i och utanför klassrummet. I läraktiviteterna integreras ett team-baserat lärande där deltagarna tar hjälp av och lär av varandra för att kunna anpassa det egna lärandet utifrån individuella erfarenheter och förkunskaper.
Läraktiviteter i Moment 1 inkluderar föreläsningar (i virtuell och fysisk form), litteratur- och reflektionsseminarier, workshops med teori och tillämpningsövningar, grupp- och individuella övningar. Arbetet sker både i och utanför klassrummet samt via en IT-baserad lärandeplattform.
Läraktiviteter i Moment 2 innefattar seminarier, handledningsseminarier i grupp, individuell handledning, halvtidsavstämning samt oppositionsseminarier.
Examination
Momentet 1 examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter (individuellt och i grupp) samt genom muntlig redovisning. Formativ examination används också under kursen.
Momentet 2 examineras i form av en uppsats som skrivs och skickas in i enlighet med instruktioner. Därefter presenteras uppsatsen vid ett obligatoriskt seminarium, där deltagaren dels ska försvara sitt eget arbete, dels opponera på en annan deltagares arbete.
Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande, tillfällen per termin och kräver obligatoriskt deltagande. Vid frånvaro görs en överenskommelse med kursledningen om kompletterande uppgifter.
Betygsskala: GU (Underkänd (U) eller godkänd (G).
Kursen ges som uppdragsutbildning och antalet möjliga om-examinationer vid underkänt resultat regleras i avtal.
Övriga föreskrifter
Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Litteratur moment 1.
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
- Hasson, Henna; Thiele Schwarz, Ulrica von, Användbar evidens: om följsamhet och anpassningar, Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2017] - 325 sidor ISBN: 9789127818187, LIBRIS-ID: 19957826, *
- Att leda i en komplex organisation: utmaningar och nya perspektiv för chefer i offentlig verksamhet, Cregård, Anna; Berntson, Erik; Tengblad, Stefan, Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 219 sidor ISBN: 9789127822542, LIBRIS-ID: 22073362, *
- Thurén, Torsten, Vetenskapsteori för nybörjare, Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2019] - 203 sidor ISBN: 9789147127788, LIBRIS-ID: grg82f09d9gs79vt, *
- Denscombe, Martyn, Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna, Larson, Per, Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor ISBN: 9789144122885, LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj, *
Rekommenderad litteratur
- Eliasson, Annika, Kvantitativ metod från början, Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 163 sidor ISBN: 9789144122960, LIBRIS-ID: 22693358,
- Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård, Höglund-Nielsen, Birgitta; Granskär, Monica, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN: 978-91-44-11863-5, LIBRIS-ID: 21385235,
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Litteratur moment 2.
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
- Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter, Att skriva en bra uppsats, Lagerhammar, Ann, Upplaga 4 : Stockholm : Liber, [2018] - 400 sidor ISBN: 9789147113644, LIBRIS-ID: 22577781, *
- Denscombe, Martyn, Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna, Larson, Per, Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor ISBN: 9789144122885, LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj, *
Rekommenderad litteratur
- Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård, Höglund-Nielsen, Birgitta; Granskär, Monica, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN: 978-91-44-11863-5, LIBRIS-ID: 21385235,
- Eliasson, Annika, Kvantitativ metod från början, Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 163 sidor ISBN: 9789144122960, LIBRIS-ID: 22693358,
Vetenskapliga artiklar tillkommer.