Kursplan för Ledarskap och medarbetarskap, grupp och team
Leadership and Co-workership, Group and Team
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Därutöver krävs minst 2 års yrkeserfarenhet av chefs- eller andra personalledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Delmomenten rekommenderas att läsas i tur och ordning. Undantag kan medges av examinatorn.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:
- visa förståelse för teorier och modeller om ledarskap och medarbetarskap samt deras tillämpning i hälso- och sjukvårdens organisatoriska kontext.
- redogöra för forskningsbaserad kunskap om gruppers och teamens utveckling och dynamik, samt hur dessa påverkar organisatorisk effektivitet och arbetsmiljö.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:
- tillämpa modeller och metoder för att analysera ledarskap och medarbetarskap i en organisatorisk kontext, och motivera val av angreppssätt
- identifiera och analysera utvecklingsbehov för ledare och team, samt formulera konkreta strategier för fortsatt lärande och förbättring
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:
- kritiskt granska teorier och kunskaper om ledarskap, kommunikation, och teamprocesser med relevans för den egna organisationen
- kritisk granska förhållningssätt och aspekter som maktrelationer inom ledarskap, grupper och organisation
Innehåll
Ämnen som berörs under utbildningen är bland annat ledarskap, medarbetarskap och grupputveckling. Med utgångspunkt i den egna organisationen kommer teorier och kunskaper om ledarskap, kommunikation och teamprocesser att granskas och etiska aspekter och maktrelationer inom ledarskap att diskuteras.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturseminarier, individuella uppgifter, samt aktiviteter i lärgrupper.
Det pedagogiska upplägget bygger på att lära av och med varandra i lärgrupper och genom kamratåterkoppling samt att genomgående och systematiskt under kursen koppla samman betydelsen av teoretisk kunskap, praktik och reflektion.
Arbetet under kursen bedrivs på halvfart, både under kursveckorna samt självständigt mellan kursveckorna. Kursen använder Canvas som en gemensam digital lärplattform.
Examination
I momentet används både formativ och summativ examination. Momentet examineras genom en individuell skriftlig rapport som analyserar den egna arbetsgruppens organisation, drivkrafter, mål och resurser i relation till organisationens övergripande syfte samt genom muntlig redovisning och diskussion av kurslitteratur vid litteraturseminarier.
Obligatoriskt deltagande
Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter aktivt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer i första hand kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Vid längre frånvaro sker bedömningen i samråd med examinator.
Eventuella ytterligare tillfällen till examination för kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat, regleras av avtalet om uppdragsutbildning.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von, Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a, 2 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2017 - 250 s. ISBN: 9789127818422, LIBRIS-ID: 19873519,
- Jacobsson, C. & Åkerlund, M. (2019). Teamutveckling i teori och praktik. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & kultur.
- Andersson, T., Crevani, L., Eriksson-Zetterquist, U. & Tengblad, S. (2020). Chefskap, ledarskap och medarbetarskap. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
Rekommenderad fördjupning
- Alvesson, Mats, Blom, Martin & Sveningsson, Stefan, Reflexivt ledarskap, Första upplagan, Studentlitteratur, Lund, 2017
Vetenskapliga artiklar tillkommer