Kursplan för Att leda i en organisatorisk kontext
To lead in an organizational context
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Därutöver krävs minst 2 års yrkeserfarenhet av chefs- eller andra personalledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Delmomenten rekommenderas att läsas i tur och ordning. Undantag kan medges av examinatorn.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:
- beskriva grundläggande organisationsteoretiska perspektiv och centrala begrepp
- visa förståelse för olika organisationsstrukturer och samspelet med mål, makt och omvärld.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:
- tillämpa grundläggande organisationsteoretiska perspektiv vid analys av ett case
- analysera samspelet mellan ledning, styrning och management i hälso- och sjukvårdsorganisationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget delmoment ska kursdeltagaren kunna:
- kritiskt granska olika aspekter av ledarskap, styrning och kultur i den egna organisatoriska kontexten
Innehåll
Under delmomentet berörs ämnen som handlar om styrning, kommunikation, kultur och samspelet mellan dessa faktorer i den organisatoriska kontexten. Olika teoretiska perspektiv tillämpas och problematiseras för fördjupad förståelse för organisering, utveckling och ledarskap.
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturseminarier, individuella uppgifter, samt aktiviteter i lärgrupper.
Det pedagogiska upplägget bygger på att lära av och med varandra i lärgrupper och genom kamratåterkoppling samt att genomgående och systematiskt under kursen koppla samman betydelsen av teoretisk kunskap, praktik och reflektion.
Arbetet under kursen bedrivs på halvfart, både under kursveckorna samt självständigt mellan kursveckorna. Kursen använder Canvas som en gemensam digital lärplattform.
Examination
I momentet används både formativ och summativ examination. Momentet examineras genom en individuell organisationsanalys som redovisas skriftligt och muntligt, samt muntlig redovisning och diskussion av kurslitteratur vid litteraturseminarier.
Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter aktivt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer i första hand kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Vid längre frånvaro sker bedömningen i samråd med examinator.
Eventuella ytterligare tillfällen till examination för kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat, regleras av avtalet om uppdragsutbildning.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur:
- Blomberg, Jesper, Management: organisations- och ledarskapsanalys, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 311 sidor ISBN: 9789144111889, LIBRIS-ID: 20915019,
Rekommenderad fördjupning:
- Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan, Hur moderna organisationer fungerar, MTM, [Malmö], 2021