Kursplan för Ledarskap - personlig utveckling

Leadership - personal development

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 9C7041
Kursens namn: Ledarskap - personlig utveckling
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Medical Management
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-05-06, Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande: 2025-05-06
Reviderad av: Utbildningsnämnden LIME
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Därutöver krävs minst 2 års yrkeserfarenhet av chefs- eller andra personalledande uppgifter inom hälso- och sjukvård, tandvård, social omsorg eller annan människovårdande verksamhet (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Delmomenten rekommenderas att läsas i tur och ordning. Undantag kan medges av examinatorn.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:

  • visa förståelse för centrala teorier och begrepp inom ledarskap och personlig utveckling med relevans för hälso- och sjukvård
  • redogöra för samspelet mellan den egna personen, yrkesrollen och organisationens syfte och resurser

Färdighet och förmåga
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:

  • tillämpa teoretiska modeller för att analysera och hantera egna och andras ledarskapsutmaningar
  • tillämpa olika kommunikativa angreppssätt och strategier för att leda och hantera relationer på arbetsplatsen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget delmoment ska deltagaren kunna:

  • värdera och analysera det egna ledarskapet utifrån relevanta teorier, identifiera utvecklingsområden och formulera en handlingsplan
  • kritiskt reflektera över etik, arbetssituation och ett hållbart arbetsliv för sig själv och andra utifrån rollen som ledare

Innehåll

Ämnen som berörs under utbildningen handlar om att leda sig själva och andra inom hälso- och sjukvårdens komplexa verksamheter. Kursen bygger på reflektion, tillämpning och integrering av teori och praktik inom ledarskap, kommunikation och personlig utveckling

Arbetsformer

Arbetsformerna består av föreläsningar, litteraturseminarier, individuella uppgifter, aktiviteter i lärgrupp samt tillämpningsgrupper där teori integreras med praktik.

Det pedagogiska upplägget bygger på att lära av och med varandra i lärgrupper och genom kamratåterkoppling samt att genomgående och systematiskt under kursen koppla samman betydelsen av teoretisk kunskap, praktik och reflektion.
Arbetet under kursen bedrivs på halvfart, både under kursveckorna samt självständigt mellan kursveckorna. Kursen använder Canvas som en gemensam digital lärplattform.

Examination

I momentet används både formativ och summativ examination. Momentet examineras genom en individuell, skriftlig analysuppgift av ledarskapet, en muntlig framställning, aktivt deltagande i tillämpningsgrupper samt genom muntlig redovisning och diskussion av kurslitteratur vid litteraturseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande tillfällen per termin och förutsätter aktivt deltagande. Vid eventuell frånvaro bedömer i första hand kursledaren om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Vid längre frånvaro sker bedömningen i samråd med examinator.

Eventuella ytterligare tillfällen till examination för kursdeltagare som inte deltar vid examinationstillfället eller inte får godkänt resultat, regleras av avtalet om uppdragsutbildning.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Plagiatkontroll
Alla skriftliga examinationer genomgår plagiatkontroll

Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

  • Klinga, C. & Söderhjelm, T. (2022). Ledarskap i vård och omsorg: att leda med mod och tillit. (Första upplagan). Stockholm: Liber.
  • Brown, B. (2019). Mod att leda: modigt arbete, jobbiga samtal, hela hjärtan. [Stockholm]: Libris.

Rekommenderad fördjupning

  • Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von, Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a, 2 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2017 - 250 s. ISBN: 9789127818422, LIBRIS-ID: 19873519,

Vetenskapliga artiklar tillkommer