Kursplan för Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen
Coordination of the processes of sick-leave and rehabilitation
Basdata
Särskild behörighet
Minst 120 högskolepoäng inom vård eller medicin.
Mål
Kursens övergripande syfte är att kursdeltagarna ska förstå och praktiskt kunna verka som rehabkoordinator/utföra koordineringsinsatser genom att koordinera, samordna och samverka inom sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen för återgång i arbete.
Kunskap och förståelse
- Kunskap och förståelse om lagars betydelse
- Kunskap om olika parters uppdrag och ansvar
- Kunskap om vikten av individens egen motivation
- Förståelse för avgränsningen i det egna uppdraget
Färdighet och förmåga
Med syfte och mål om återgång i arbete:
- Kunna bedöma behov av, planera, koordinera och genomföra insatser som aktivt främjar återgång i arbete
- Stödja individen i eget ansvarstagande
- God förmåga till samverkan med arbetsgivare
- Ha färdighet och förmåga att i samverkan med aktuella parter utforma en realistisk planering
- Kritiskt granska och värdera faktorer som främjar återgång i arbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Professionellt förhållningssätt i arbetet med koordineringsinsatser i relation till olika parters förutsättningar, behov och synsätt.
Innehåll
Kursen behandlar uppdraget som rehabkoordinator/ arbete med koordineringsinsatser; att koordinera, samordna och samverka inom sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen för återgång i arbete.
- Att koordinera och samverka i praktiken med mål om återgång i arbete
- Helhetssyn i rehabiliteringsprocessen utifrån livssituation, medicinska faktorer och arbetsförhållanden
- Socialförsäkringens betydelse
- Samverkan med myndigheter, arbetsgivare samt övriga rehabaktörer
- Olika parters ansvar och uppdrag
- Arbetsrättens betydelse
Arbetsformer
I kursen varvas obligatorisk distansundervisning med fysiska träffar. Undervisningen bygger på självstyrt lärande där viktiga delar i kursen är att träna aktivt kunskapssökande och kritiskt tänkande. Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier, gruppövningar, etc.
Examination
Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga rapporter i enlighet med bedömningskriterier.
Utöver detta krävs aktivt deltagande vid kursseminarierna. Studenten kan efter samråd med kursledningen kompensera eventuell frånvaro med motsvarande inlämningsuppgifter.
Övriga föreskrifter
Kursen motsvarar till stor del samma innehåll som kursen 9D1001 och kan därför inte användas i en examen tillsammans med den.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Arbetsanpassning (AFS 2020:5), föreskrifter, Arbetsmiljöverket, 2020 Arbetsanpassning (AFS 2020:5), föreskrifter,
- Återgång i arbete: processer, bedömningar, åtgärder, Ekberg, Kerstin; Eklund, Mona; Hensing, Gunnel, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 233 s. ISBN: 9789144078236, LIBRIS-ID: 17675637,
- Broman, Jakob; Ericson, Bo; Öhrn, Carolina, Rehabiliteringsansvaret: en arbetsrättslig handbok, Tredje upplagan : Stockholm : Wolters Kluwer, [2017] - 213 sidor ISBN: 9789139116240, LIBRIS-ID: 20896987,
- Sjukpenning, rehabilitering och rehabiliteringsersättning: Vägledning 2015:1, Försäkringskassan, 2015 Sjukpenning, rehabilitering och rehabiliteringsersättning: Vägledning 2015:1,
- Metodbok för koordinering av sjukskrivning och rehabilitering för hälso- & sjukvården, Sveriges kommuner och landsting, 2020 https://webbutik.skr.se/sv/artiklar/metodbok-for-koordinering-2.html,
- Prop. 2019/20:1, Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning, Budgetproposition 2019/20, https://www.regeringen.se/4adae6/contentassets/c689564aa19c4d29bcebb1c037a2e37b/utgiftsomrade-10-ekonomisk-trygghet-vid-sjukdom-och-funktionsnedsattning.pdf, Läs följande kapitel i prop. 2019/20:1, Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning
Sid 9 - 10
Sid 41 - 84,