Kursplan för Logopediska insatser vid trakeostomi

Speech pathology management of tracheostomised patients

Basdata

Kurskod: 9D1014
Kursens namn: Logopediska insatser vid trakeostomi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Logopedi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
Beslutande organ: Utbildningsnämnden KIDS
Datum för fastställande: 2022-03-10
Reviderad av: Utbildningsnämnden KIDS
Senast reviderad: 2024-09-18
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2025

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs logopedlegitimation. Viss erfarenhet av arbete med trakeostomerade patienter rekommenderas.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva anatomi och fysiologi som är grunden till röst-, tal- och sväljningsprocessen hos normala vuxna samt hur detta ändrats hos trakeostomerade patienter.
  • Beskriva hur andnings- och sväljningsfysiologi påverkas vid olika förutsättningar avseende trakeostomin; kuffad/okuffad samt trakeostominäsa, talventil, propp, ACV (above cuff vocalisation) och leak speech.
  • Baserat på litteratur och evidens diskutera fördelar och nackdelar med olika metoder för bedömning av saliv- och sväljfunktion så som sk. 'blå-färg' sväljbedömning, fiberskopisk undersökning av sväljning (FUS) samt logopedassisterad videoradiografi (VRG)
  • Baserat på litteratur diskutera olika respiratoriska parametrar och vitalparametrar rörande logopedisk intervention av de övre luftvägarna, larynx och farynx, inklusive leak speech (läckande tal) och ACV (above cuff vocalisation).
  • Redogöra för positiva och negativa indikatorer för att påbörja och för att fortsätta logopedisk intervention.
  • Diskutera aktuell forskning och evidens för logopediska insatser med trakeostomerade patienter.
  • Diskutera kompetenser och roller för andra professioner som logopeder samarbetar med vid logopediska insatser med patienter med trakeostomi.

Färdigheter och förmåga

  • Under vägledning analysera och diskutera logopedisk handläggning inför en patientkonsultation med hänsyn till patientens anamnes, medicinska status, allmänstatus, trakeostomistatus samt respiratoriska- och ventilatorparametrar.
  • Utvärdera patientens saliv/sväljningsförmåga samt larynx- och farynxfunktion med talventil/propp, och ta hänsyn till kliniska tecken för att avgöra om man bör fortsätta med bedömningen, avsluta och/eller redogöra för en rehabiliteringsplan.
  • Efter bedömningen, sammanfatta patientens larynx- och farynxfunktion samt påverkan på salivhantering, sväljning samt röst- och talfunktion och diskutera denna tillsammans med läkare, sjuksköterska och andra i teamet.
  • Utvärdera och diskutera olika ventilatorer och ventilatorinställningar som har betydelse för logopedisk bedömning och val av behandling av sväljning och/eller röst- och talsvårigheter.
  • I simulerad miljö eller autentisk patientsituation leda försök med ACV (above cuff vocalisation) samt urkuffning och leak speech (läckande tal) med specialistsjuksköterska/fysioterapeut samt diskutera vilka ventilatorparametrar som kan ändras för att optimera Leak speech.
  • Diskutera begränsningar/fördelar med olika typer a logopediska interventioner/rehabilitering insatser utifrån patientens perspektiv samt medicinsk status/prognosen, och tillsammans med teamet komma fram till lämpliga logopediska och teamrekommendationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera kring det egna arbetet i patientfall och redogöra för styrkor och förbättringsmöjligheter.
  • Baserat på aktuell evidens och signifikanta fördelar för patienten kunna reflektera och diskutera logopedens yrkesroll och det multidisciplinära teamarbetet kring trakeostomerade patienter samt hur teamutveckling ska ske för optimalt patientcentrerad omhändertagande i framtiden.

Innehåll

Kursen är inriktad mot logopedisk bedömning och intervention hos trakeostomerade patienter med eller utan ventilatorbehandling, med fokus på intensivvårdade patienter såväl som långvarigt ventilatorbehandlade/trakeostomerade patienter. Logopedisk bedömning och intervention med denna patientgrupp fokuserar på larynx-, farynx-, sväljningsfunktion samt röst och tal. Kursen har både en teoretisk och praktisk inriktning och syftar till att stödja deltagarna så att den kompetens som krävs för att kunna erbjuda adekvata insatser och rehabilitera dessa patienter förvärvas.

Arbetsformer

Självständiga studier krävs före och under olika kursdelar. Obligatoriska schemalagda kursdagar innehåller seminarier, praktiska och konkreta aktiviteter samt grupparbeten runt patientfall, problem-baserad lärande (PBL).

Kursen är uppdelad i flera delar, varav några kan ske på distans, och några med närvaro på plats i Stockholm:

  • Kursintroduktion (distans) samt genomgång i aktuella av artiklar och trakeostomiresurser, detta inför självständiga studier.
  • Kursdagar i Stockholm och via distans med fokus på orsaker till trakeostomi, komplikationer samt påverkan på anatomi och fysiologi i larynx och farynx. Trakeostomi och dess påverkan på röst, tal, andning och sväljning vid olika förutsättningar avseende trakeostomin; kuffad/okuffad samt trakeostominäsa, talventil, propp, ACV (above cuff vocalisation) och leak speech. Genomgång av internationella riktlinjer och logopediska bedömningsprotokoll.
  • Grupparbete kring patientfall och logopediska insatser.
  • Praktik i Stockholm. Gå bredvid en logopedkollega vid bedömning/intervention av en eller flera trakeostomerade patienter. Logopediska insatser analyseras därefter tillsammans och diskuteras både under tiden och efteråt. Utöver detta; träffa trakeostomerade patienter på ditt eget sjukhus/din kommun och rapportera till din studiegrupp.
  • Kursdagar i Stockholm med fokus på intensivvård och ventilatorbehandlade patienter. Fördjupad genomgång av respiratoriska parametrar och ventilatorparametrar. Genomgång/diskussion av evidens för tidig logopedisk behandling av dessa patienter, inklusive intervention avseende larynx-/farynxfunktion samt rehabilitering med talventil.
  • Muntlig och skriftlig presentation av egen trakeostomipatient inklusive åtgärd/rehabilitering, som del av examinationsuppgift (Stockholm +/- digitalt).

Examination

Obligatoriskt deltagande

  • Samtliga schemalagda kursdagar.
  • Aktivt deltagande i schemalagd praktikdel.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

  • Godkänd individuellt genomförd skriftlig inlämningsuppgift (analys av handläggning av egen trakeostomipatient) samt muntlig redovisning och presentation av handläggning av patientfallet inkl. åtgärd och rehabilitering.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Ej tillämpligt.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk
Undervisningen är på svenska och engelska.

Kursvärdering
Kursvärdering sker genom muntlig utvärdering samt genom besvarande av en kursspecifik enkät vid avslutning av kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Relevant litteratur i form av artiklar (både svenska och engelska) kommer att tillhandahållas.