Kursplan för Medicinsk undersökning och utredning, uppdragsutbildning

Diagnostics and Medical Investigations, contract education

Basdata

Kurskod: 9H1028
Kursens namn: Medicinsk undersökning och utredning, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 10
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Medicin
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2011-10-18
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2012

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en läkarexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.

Mål

Studenten ska uppvisa ett förhållningssätt som säkerställer en personcentrerad handläggning med patientens behov i fokus i samband med demensutredningen och att detta också kommer till uttryck när patientens autonomi successivt försämras. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - identifiera och klassificera individer med demenssjukdom utifrån ökad insikt om demensutredningens betydelse - visa integrerad kunskap om de etiska förutsättningar och värdegrunder som ligger till grund vid utredningsarbetet - utreda och i den fortsatta sjukdomsprocessen handlägga demenssjukdomar, deras behandling och omsorg - säkerställa och integrera de olika delarna i en demensutredning såsom anamnes, status, kognitiv testning, blodprovsanalys, genetisk testning och hjärnavbildande tekniker för att ställa diagnos - utföra olika neuropsykiatriska test utifrån testens innehåll och deras neuroanatomiska korrelat, biomarkörer och deras användbarhet och begränsningar i klinisk praxis samt om olika hjärnavbildande tekniker som del i demensutredning, deras möjligheter och begränsning. - visa kännedom om användbarheten av bedömning av funktion och aktivitet och dess betydelse för att vidta stödjande åtgärder och rehabiliteringsinsatser vid demensutredning

Innehåll

Utredningens syfte och principer. En översikt. - Bakgrund, syfte - Kriteriesystem (ICD10, NINCDS, Vask, Dubois, DSM-V) - Basal utredning enligt SoS - Helhetsgrepp, beståndsdelar - Anamnes (inkl Åstrands anhörigintervju) - Status (ej kogn) - Neurol status - Psyk status, skattningsskalor - Kem lab - Specialistnivå-utredning - Översiktligt (fördjupas i separata föreläsningar) - Integration av de diagnostiska delarna till en bedömning, diagnos utifrån kriterier - Utredningens konsekvenser i form av åtgärder

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning på halvfart och har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell. Distansundervisningen är IT-baserad och utmärks av ett självständigt och kollaborativt lärande. I kursen förekommer såväl individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier och föreläsningar.

Examination

Examinationsformerna är dels formativa, dvs utvärdering under kursens gång, dels summativa, dvs utvärdering av kursens innehåll. Den formativa examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarieredovisningar, både individuella och i grupp. För att få godkänt på uppgifterna krävs att den studerande aktivt deltagit i lösandet av uppgifterna och i såväl skriftlig som muntlig presentation/diskussion av dessa. Den summativa examinationen sker genom en reflekterande Individuell skriftlig rapport, baserade på fördjupning i valda områden av kursinnehållet och relevant litteratur, inkluderande kritisk diskussion av möjlig tillämpning. Rapporterna ska även redovisas muntligt. Rapporterna ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med lärare och kurskamrater.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk engelska.