Kursplan för Behandling i senare del av sjukdomsförloppet inklusive beteendestörning

Treatment of Disease Process Including Behavioural and Psychiatric Symptoms

Basdata

Kurskod: 9H1030
Kursens namn: Behandling i senare del av sjukdomsförloppet inklusive beteendestörning
Högskolepoäng: 6
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Medicin
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2011-10-18
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2012

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en läkarexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.

Mål

Studenten ska visa ett förhållningssätt och en insikt som grund för en personcentrerad vård av personer med demenssjukdom under hela sjukdomsförloppet. Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - planera och motivera en god demensvård under hela sjukdomsförloppet - handlägga farmakologisk och icke-farmakologisk behandling av beteendestörningar vid demenssjukdomar och följa upp effekten av den behandlingen - visa fördjupad förståelse för hur teamets kompetens kan utnyttjas som resurs med särskild tonvikt på bemötande av personer med demenssjukdom samt vilka åtgärder som finns för att stimulera till ökad aktivitet - visa fördjupad förståelse för den juridik som omger vården av demens

Innehåll

Farmakologisk och icke farmakologisk behandling av beteendestörningar och psykiska symtom vid demenssjukdomar - Evidens för farmakologisk behandling av beteendestörningar och psykiska symtom vid demenssjukdom - Icke-farmakologisk behandling av beteendestörningar och psykiska symtom - Juridik vid demenssjukdom - Definitioner och indikationer för God Man, Förvaltare, Förmyndare - Regelverk kring körkort och vapeninnehav – vad säger lagen - Tvångsvård och tvångsåtgärder i vård av personer med demens och konfusions - Samtycke vid forskningsprojekt inkluderande personer med demenssjukdom – vad säger lagen?

Arbetsformer

Kursen genomförs som distansutbildning och har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell. Distansundervisningen är IT-baserad och utmärks av ett självständigt och kollaborativt lärande. I kursen förekommer såväl individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier och föreläsningar.

Examination

Examinationsformerna är dels formativa, dvs utvärdering under kursens gång, dels summativa, dvs utvärdering av kursens innehåll. Den formativa examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarieredovisningar, både individuella och i grupp. För att få godkänt på uppgifterna krävs att den studerande aktivt deltagit i lösandet av uppgifterna och i såväl skriftlig som muntlig presentation/diskussion av dessa. Den summativa examinationen sker genom en reflekterande individuell skriftlig rapport, baserade på fördjupning i valda områden av kursinnehållet och relevant litteratur, inkluderande kritisk diskussion av möjlig tillämpning. Rapporterna ska även redovisas muntligt. Rapporterna ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med lärare och kurskamrater.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk engelska

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Burns, Alistair S..; O'Brien, John; Ames, David, Dementia., 3. ed. : London : Hodder Arnold, 2005. - xxxi, 829 s., [12] s. of plates ISBN: Đ145.00, LIBRIS-ID: 10002703, *
  • Alzheimers sjukdom och andra kognitiva sjukdomar, Marcusson, Jan; Blennow, Kaj; Skoog, Ingmar; Wallin, Anders; Röhl, Annika, 3., [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 292 s. ISBN: 978-91-47-08482-1, LIBRIS-ID: 12134448, *

Dessutom tillkommer aktuella översiktsartiklar.