Kursplan för Bäckenbottenhälsa

Pelvic floor health

Basdata

Kurskod: 9H1063
Kursens namn: Bäckenbottenhälsa
Högskolepoäng: 4.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Fysioterapi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2019-05-28
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2023-09-12
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2024

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande syfte är att deltagaren, utifrån ett vetenskapligt arbetssätt, ska utveckla fördjupad kompetens gällande prevention och bedömning vid gynekologiska, obstetriska och urologiska sjukdomar och tillstånd.

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • förklara bäckenbottens anatomi och funktion så som den relaterar till kringliggande strukturer samt anpassa anamnes och kommunikation utifrån etiska, kulturella, åldersrelaterade och könsneutrala aspekter
  • känna till adekvata bedömningsmetoder avseende dysfunktioner och smärta i bäckenbotten
  • känna till evidensbaserade principer för träning och rehabilitering utifrån gynekologiska, obstetriska och urologiska tillstånd
  • kontrastera kunskap om eget och andra professioners kompetensområde i samverkan kring patienter med bäckenbottendysfunktion

Innehåll

Kursen behandlar:

  • anatomi, fysiologi och funktion som omfattar bäckenets organ, skelettstrukturer, muskulatur, ligament och fascia
  • gynekologiska, obstetriska och urologiska dysfunktioner inkluderande smärta och sexuella problem och dess förklaringsmodeller
  • bedömning, utvärdering och rehabilitering av bäckenbotten
  • riktlinjer och rekommendationer för fysisk aktivitet som prevention och behandling vid gynekologiska, obstetriska och urologiska tillstånd

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, praktiska övningar, diskussioner, självstudier samt arbete i grupp. Mellan kursmöten sker individuellt- och grupparbete i en webbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation
  • skriftligt test

Obligatoriska utbildningsinslag är studieuppgifter och deltagande vid kursträffar.

För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på inlämningsuppgift, muntlig presentation och skriftligt test samt uppfyllande av obligatoriska utbildningsinslag.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Antalet examinationstillfällen regleras enligt avtal.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Fridén, Cecilia; Nordgren, Birgitta; Åhlund, Susanne, Graviditet, hälsa och träning, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 144 s. ISBN: 9789144073422, LIBRIS-ID: 12315611, Ny upplaga, november 2023.,
  • Uro-tarmterapi, Hellström, Anna-Lena; Lindehall, Birgitta, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 229 sidor ISBN: 9789144122588, LIBRIS-ID: mxxq37jzk3nj8llj,
  • Gynekologi, Bäckström, Torbjörn; Kjølhede, Preben Kirkegaard; Landgren, Britt-Marie, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 503 sidor ISBN: 9789144144191, LIBRIS-ID: t8v946nfr41h20dr,

Vetenskapliga artiklar, delar ur vetenskapliga rapporter, elektroniska hjälpmedel samt arbetsmaterial tillkommer.