Kursplan för ACT inom fysioterapi och arbetsterapi

ACT applied to physiotherapy and occupational therapy

Basdata

Kurskod: 9H1064
Kursens namn: ACT inom fysioterapi och arbetsterapi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2019-09-10
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2022-03-11
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2022

Särskild behörighet

Minst 180 hp från utbildning som leder till arbetsterapeut- eller sjukgymnast/fysioterapeutexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande syfte är att öka kunskap om Acceptance and Commitment Therapy (ACT) och dess terapeutiska processer samt tillämpningen inom fysioterapi och arbetsterapi. Ytterligare ett syfte är att utveckla teoretisk förståelse och kliniska färdigheter i patientarbete med inriktning mot stressrelaterade och kroniska sjukdomar.

Efter kursen ska deltagarna kunna:

  • Förklara verkningsmekanismer för effektiv och hållbar beteendeförändring vid olika hälsotillstånd
  • Bedöma individens flexibilitet att ändra beteende utifrån befintlig evidens
  • Planera behandling för en given patient baserad på de terapeutiska processerna inom ACT
  • Anpassa behandlingsstrategierna utifrån den egna professionens kunskapsbas
  • Genomföra ett eget beteendeförändringsprojekt samt stötta andra kursdeltagare i deras projekt
  • Reflektera över eget lärande och behov av fortsatt utveckling

Innehåll

  • Hälsa, levnadsvanor och beteende
  • Effektiva och varaktiga beteendeförändringar samt bedömning av beteendeflexibilitet
  • ACTiveRehab - en processbaserad klinisk modell
  • Terapeutiskt förhållningssätt utifrån den underliggande teorin inom ACT
  • Personcentrerad gruppintervention som utgår ifrån de terapeutiska processerna inom ACT
  • Evidensbaserade utvärderingsinstrument och aktuell forskning inom området
  • Återkoppling som pedagogiskt verktyg samt kollegial handledning som kvalitetssäkring enligt Portland ACT peer-consultation model

Arbetsformer

Undervisningen utgår ifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagarna aktivt tar anvar för sitt lärande. Arbetsformerna som tillämpas är: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, patientfallsdiskussioner i mindre grupper samt upplevelsebaserade workshops som inkluderar rollspel. Därutöver tillkommer webbaserade gruppuppgifter mellan kurstillfällena. Stor vikt läggs vid reflektionsförmåga vad gäller det egna beteendeförändringsprojektet.

Examination

Bedömning av kunskaper, färdigheter och terapeutiskt förhållningssätt sker genom uppföljande av studieuppgifter och vid slutexaminationen.
Examinationen består av en individuell skriftlig case rapport och ett skriftligt grupparbete som presenteras och diskuteras vid ett muntligt examinationsseminarium

Samtliga undervisningsmoment är obligatoriska. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Deltagare som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamtenstillfälle. Examinator bedömer om en deltagare har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Antalet examinationstillfällen regleras enligt avtal. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Hayes, Dr Steven, A Liberated Mind, Vermilion, 2019 ISBN: 9781785041181, LIBRIS-ID: q1991vzgngsdfz3x, https://s2.adlibris.com/images/48828586/a-liberated-mind.jpg, *
  • Harris, Russ, ACT helt enkelt: en introduktion till Acceptance and Commitment Therapy, Pettersson, Kristoffer, Andra utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 520 sidor ISBN: 9789127827462, LIBRIS-ID: gs5v83nbdz097584, *
  • Strosahl, Kirk; Gustavsson, Thomas; Robinson, Patricia, Fokuserad ACT, Jameson, Ola, Natur & Kultur, 2018 ISBN: 9789127139855, LIBRIS-ID: 16385844, Omslagsbild,

Förutom obligatorisk/rekommenderad litteratur bygger kursen på aktuella vetenskapliga artiklar och kapital ur böcker.
Mer information ges vid kursstart.