Kursplan för Omvårdnad i samband med förskrivning av hjälpmedel vid inkontinens och diabetes
Nursing in conjunction with prescription of incontinence and diabetes aid
Basdata
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen om minst 120 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter genomgången kurs utgående från analys av patientens hälsotillstånd och livssituation skall kunna bedöma och värdera behov av hjälpmedel vid inkontinens och diabetes samt självständigt utgående från förskrivningsprocessens olika steg förskriva hjälpmedel i överensstämmelse med gällande regler och förordningar.
Lärandemål
Deltagaren ska efter genomgången kurs kunna:
- förstå och förklara samband mellan utredning och diagnostisering samt behandlingsmetoder vid inkontinens och diabetes
- redogöra för förskrivningsprocessens olika steg
- känna till riktlinjer, lagar och förordningar för hjälpmedelsförskrivning
- analysera och argumentera för sjuksköterskans omvårdnad och aktiviteter vid förskrivning av hjälpmedel i syfte att stödja patientens hälsotillstånd och livssituation
- främja patientens delaktighet genom att patienten ges en aktiv roll i förskrivningsprocessen och att dennes behov av hälsofrämjande åtgärder bedöms på ett jämlikt och jämställt sätt
- visa förmåga till kritiskt förhållningssätt och i samråd med patienten värdera information inför beslutsfattandet vid hjälpmedelsförskrivning
Innehåll
- definition, hjälpmedel vid vård och behandling
- förskrivningsprocessens olika steg
- vårdgivarens ansvar
- regler, bestämmelser, lagar och förordningar
- beslutsunderlag - utredning, diagnostisering och behandlingsmetoder
- sjuksköterskans roll vid hjälpmedelsförskrivning
- patientens delaktighet och lärande
- omvårdnadsprocessen vid hjälpmedelsförskrivning
- evidensbaserat arbetssätt
- riskbedömning och patientsäkerhet
Arbetsformer
Kursen bedrivs som nätbaserad distansutbildning. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, webbaserade diskussioner, seminarier och föreläsningar.
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. Nätbaserade studiedagar förekommer och mellan studiedagarna arbetar deltagaren bl.a. med skriftliga uppgifter, nätbaserade diskussioner, förberedelser inför seminarier och inläsning av kurslitteratur. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs samt datorvana. Kursens pedagogiska profil framhåller ett analyserande och reflekterande förhållningsätt. I kursen ingår studieuppgifter med återkoppling från lärare och medstudenter.
Arbete i grupp samt aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga gruppträffar är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en hemtentamen. Examinationsuppgiften bedöms utifrån bedömningskriterier kopplade till kursmålen.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.
Antalet examinationstillfällen regleras enligt avtal.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Johnsson, Lars-Åke, Patientsäkerhetslagen och patientens rättigheter: handbok för ombud och vårdpersonal, 3. uppl. : Stockholm : Karnov Group, 2015 - 290 s. LIBRIS-ID: 19313359,
- Uro-tarmterapi, Hellström, Anna-Lena; Lindehall, Birgitta, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 229 sidor ISBN: 9789144122588, LIBRIS-ID: mxxq37jzk3nj8llj,
- Geriatrisk omvårdnad: god omsorg och vård till den äldre, Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette, Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina, Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 529 sidor ISBN: 9789147112999, LIBRIS-ID: z76jsslgw3wvcw9s,
- Diabetes, Landin-Olsson, Mona, Studentlitteratur AB, 2020 - 494 sidor ISBN: 9789144131108, LIBRIS-ID: s4lnqrz6q19wj1sf,
- Sängvätning och annan inkontinens hos barn, Mattsson, Sven; Nevéus, Tryggve, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 239 s. ISBN: 9789144060361, LIBRIS-ID: 12231209,
- Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård, Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN: 9789144071015, LIBRIS-ID: 14663523,
- Vårdhandboken, Stockholm : Stockholms läns landsting, 2002- LIBRIS-ID: 17537793, Fritt tillgänglig via databasens webbplats,