Kursplan för Gastroonkologisk vård och omvårdnad

Gastrooncological care and nursing

Basdata

Kurskod: 9H1068
Kursens namn: Gastroonkologisk vård och omvårdnad
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2021-11-11
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2022

Särskild behörighet

Sjuksköterskeexamen om minst 120 högskolepoäng eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens syfte är att deltagaren ska fördjupa sina kunskaper i omvårdnad av patienter med cancer i mag-och tarmkanalen i behov av medicinsk och/eller kirurgisk onkologisk vård och behandling.

Efter genomgången kurs ska deltagare kunna:

  • Visa förmåga att självständigt kunna analysera omvårdnadsbehov samt planera för, genomföra och utvärdera evidensbaserade omvårdnadsåtgärder vid gastroonkologiska sjukdomstillstånd
  • Beskriva uppkomst, diagnostik, behandling och prevention vid gastroonkologiska sjukdomstillstånd
  • Reflektera över hur personcentrerad vård kan tillämpas inom gastroonkologisk vård
  • Analysera och reflektera över den egna yrkesrollen i relation till andra professioners yrkesutövande inom gastroonkologisk vård
  • Använda styrdokument och kvalitetsregister som stöd i utveckling av omvårdnad i den egna verksamheten

Innehåll

Kursen innehåller:

  • Cancerprevention
  • Kirurgisk- och medicinsk behandling av cancer
  • Psykoonkologi
  • Enhanced Recovery Program
  • Nutritionsbehandling vid cancersjukdom
  • Biverkningar
  • Fysisk aktivitet
  • Palliativ vård
  • Livskvalitet efter cancerbehandling
  • Personcentrerad vård
  • Patientrapporterade utfallsmått via digitala verktyg
  • Kvalitetsregister och vårdprogram
  • Sjuksköterskans roll i cancervården

Arbetsformer

Utbildningen ges som en nätbaserad halvfartsutbildning som bedrivs via lärplattform.
Under kursen kombineras föreläsningar, seminarium och kamratåterkoppling på individuella uppgifter. Mycket fokus ligger på peer-learning för att deltagarna ska lära av varandra.
Arbetsformerna är aktiverande med träning i självständighet och kritiskt förhållningssätt genom aktiv kunskapssökning, problemlösning, reflektion och kritisk analys. Lärarstöd ges via lärplattform.

Examination

Kursen examineras individuellt genom två inlämningsuppgifter.
Utifrån ett patientfall beskriva omvårdnadsprocessen och föreslå evidensbaserade omvårdnadshandlingar. Examinationen omfattar även bedömning av andra deltagares arbeten. I den andra ska deltagaren resonera kring hur styrdokument eller kvalitetsregister kan användas för att utveckla omvårdnad. Inlämning av uppgifterna sker via plagiatkontrollverktyg.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär att samtliga studieuppgifter genomförts, aktivt deltagande i obligatoriska moment och att examinationerna är godkänd. Betygsskalan är Underkänd/Godkänd. Betyg sätts av examinator.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Deltagare som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Antalet examinationstillfällen regleras enligt avtal. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Svenska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

Artiklar och annan litteratur tillkommer i kursen

  • Forsberg, Anna, Omvårdnad på akademisk grund: att utvecklas och ta ansvar, 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 176 s. ISBN: 9789127141469, LIBRIS-ID: 19088153,
  • Vårdpedagogik: vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv, Lepp, Margret; Leksell, Janeth, Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 442 sidor ISBN: 9789147112296, LIBRIS-ID: 19868325,
  • Kirurgi, Ljungqvist, Olle; Naredi, Peter; Sund, Malin; Thorlacius, Henrik, Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 725 sidor ISBN: 9789144134239, LIBRIS-ID: bprsmffl8zp5cc7h,
  • Nilbert, Mef, Klinisk onkologi, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 285 s. ISBN: 9789144083421, LIBRIS-ID: 14663524,
  • Gastroenterologi och hepatologi, Lindberg, Greger; Nyhlin, Henry, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 331 s. ISBN: 9789144093406, LIBRIS-ID: 19513056,
  • Fundamentals of care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad, Muntlin, Åsa; Jangland, Eva, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 199 sidor ISBN: 9789144130989, LIBRIS-ID: r4vs1xp4pzmrb1fv,
  • Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN: 9789144136240, LIBRIS-ID: dsmknc7hbrddvbsh,