Kursplan för Omvårdnad vid komplexa behov hos äldre
Nursing Older People with Complex Needs
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta deltagarens VFU eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkäns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
Antalet VFU tillfällen regleras i avtalet.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde förvärva kompetens att självständigt planera, prioritera, leda och utvärdera evidensbaserade omvårdnadsåtgärder med syfte att främja hälsa, förebygga ohälsa och lindra lidande vid komplexa omvårdnadsbehov hos den äldre personen.
Kursen består av två moment:
1. Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov, 2,0 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 3,0 hp
Moment Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov, 2,0 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- visa fördjupad kunskap i att identifiera, prioritera, analysera och integrera evidensbaserad omvårdnad vid komplexa sjukdomstillstånd hos den äldre personen beaktande närstående, sociokulturella aspekter samt vid vård i livets slutskede
- visa fördjupad kunskap och förmåga att identifiera omvårdnadsbehov och resurser hos äldre personer med akut eller långvarig fysisk och psykisk ohälsa utifrån
- visa fördjupad kunskap och förmåga i att identifiera, bedöma och analysera komplexa ohälsotillstånd, behov av vård, behandling och rehabilitering av äldre personer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- visa förmåga att identifiera och värdera eget behov av kunskaps- och kompetensutveckling
Moment Verksamhetsförlagd utbildning, 3,0 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- visa fördjupad kunskap i planering av omvårdnadsarbete
- visa förmåga utifrån komlexa ohälsotillstånd bedöma, analysera, tillämpa och utvärdera evidensbaserad omvårdnad
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska deltagaren:
- argumentera och reflektera utifrån patientsäkerhet, etik och ett patientsäkert, etiskt och professionellt förhållningssätt
Innehåll
Kursen består av två moment:
Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov, 2.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 1
Rehabilitering
Palliativ vård och förhållningssätt, vård i livets slutskede
Vårdpedagogik
Kliniska resonemang
Symtom, tecken och egenvård
Verksamhetsförlagd utbildning, 3.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 2Rehabilitering och mobilisering
Kliniska bedömningar
Patientsäkerhet
Vårdpedagogik
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier, och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid). Antalet fysiska kursträffar ingår med 2-4 dagar /7,5 hp.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar för deltidsstudier, 20 timmar/vecka varav 16 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet av äldre vid komplexa behov. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även helgdagar i förekommande fall.
Deltagare har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Deltagande i studieuppgifter inklusive fältstudiebesök, och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt.
I kursen ingår två examinationer:
- Moment Omvårdnad av äldre personer med komplexa vårdbehov: Individuell skriftlig hemexamination
- Moment Verksamhetsförlagd utbildning: Examinerande seminarium
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket deltagaren anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Deltagare som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en deltgare har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan deltagaren ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska deltgaren inte placeras på ny VFU. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har deltagaren underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En deltagare som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Deltagaren har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Antalet VFU-tillfällen regleras i avtalet.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtalet.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen är en motsvarar moment 1 och 2 i kursen 2VA009 Omvårdnad vid komplexa behov hos äldre, 7,5hp.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN: 9789144071459, LIBRIS-ID: 14649029, Webbdel (aktiveringskod krävs),
- De 6 s:n: en modell för personcentrerad palliativ vård, Ternestedt, Britt-Marie; Henoch, Ingela; Österlind, Jane; Andershed, Birgitta, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 300 sidor ISBN: 978-91-44-11604-4, LIBRIS-ID: 21614037,
- Geriatrisk omvårdnad: god omsorg och vård till den äldre, Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette, Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina, Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 529 sidor ISBN: 9789147112999, LIBRIS-ID: z76jsslgw3wvcw9s,
- Omvårdnad & äldre, Blomqvist, Kerstin; Edberg, Anna-Karin; Ernsth Bravell, Marie; Wijk, Helle, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 703 sidor ISBN: 9789144102795, LIBRIS-ID: 20899153,
- Pedagogik för sjuksköterskor, Sandberg, Håkan, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 359 sidor ISBN: 978-91-44-09395-6, LIBRIS-ID: 20896350,
- Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor / Carol L. Cox (red.) ; översättning: Göran Grip., Boswell, Graham; Callaghan, Patrick; Edie, Jennifer; Gibbons, Helen; Lack, Victoria; Lee, Polly; Lynch, Antonia; McGrath, Anthony; Whiteing, Nicola; Young, Christopher Richard, Cox, Carol L., 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 336 s. ISBN: 9789144095035, LIBRIS-ID: 17592969,
- Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik, Wiklund Gustin, Lena; Bergbom, Ingegerd, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN: 978-91-44-11243-5, LIBRIS-ID: 20900395,
- Martin, Lene, Informatik i vården: hälsoinformatik för sjuksköterskor, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 294 sidor ISBN: 9789144122342, LIBRIS-ID: lvs39wqtj47p0826,
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN: 9781496300232, LIBRIS-ID: 19245684,