Kursplan för Ohälsa hos äldre - bedömning, behandling och vård
Illness in Older People - Assessment, Treatment and Care
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta deltagarens VFU eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkäns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
Antalet VFU tillfällen regleras i avtalet.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde utveckla förmågor för att självständigt och i nära samverkan med annan medicinsk kompetens bedöma och behandla ohälsa hos den äldre personen samt att beakta den familj som finns runt individen.
Kursen består av två moment:
1. Bedömning och behandling av ohälsa hos äldre, 4 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Moment Bedömning och behandling vid ohälsa 4 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:
- visa fördjupade kunskaper om vanligt förekommande sjukdomar hos äldre personer: etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention och behandling
- visa fördjupad kunskap i att identifiera, analysera och åtgärda läkemedelsrelaterade problem inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde
- visa fördjupad kunskap om specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet för en patientsäker omvårdnad av äldre personer
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:
- visa förmåga att använda informationssystem i omvårdnaden
- visa på ett professionellt förhållningssätt och en förmåga och färdighet att bedöma och agera vid oväntade sjukdomstillstånd hos äldre personer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:
- visa självkännedom och kritisk reflektionsförmåga kring etiska situationer i vård och omvårdnad av äldre personer
Moment Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget moment ska deltagaren kunna:
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar
- självständigt inhämta information kring läkemedelsrelaterade problem samt analysera farmakologisk och icke farmakologisk behandling
- visa självkännedom och kritisk reflektionsförmåga kring etiska situationer i omvårdnad av äldre personer
- visa kunskap om specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet för en god och säker vård
Innehåll
Kursen består av två moment:
Bedömning och behandling av ohälsa, 4.0 hp
Betygsskala: GU
* fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos äldre personer
- vanligt förekommande sjukdomar hos äldre personer, etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention och behandling
- läkemedelsrelaterade problem
- specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet
- kliniska bedömningar och resonemang
Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Betygsskala: GU
* fördjupad läkemedelsgenomgång - läkemedelsrelaterade problem
- etiskt resonemang
- specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet
- informationssystem
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid). Antalet fysiska kursträffar ingår med 2-4 dagar /7,5hp.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar vid deltidsstudier 20 timmar per vecka varav 16 timmar per vecka är förlagd till vårdverksamhet inom akutgeriatrisk vård. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Deltagare har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
I kursen ingår två examinationer:
- Moment Bedömning och behandling av ohälsa hos äldre: Individuell skriftlig hemexamination
- Moment Verksamhetsförlagd utbildning: Klinisk examination
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket deltagaren anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Deltagare som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en deltgare har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet. Tidpunkter för provtillfällen ges vid start.
Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren medverkat i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan deltgaren ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska deltagaren inte placeras på ny VFU. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har deltagaren underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En deltagare som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Deltagaren har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Antalet VFU-tillfällen regleras i avtalet.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtalet.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen är en motsvarar moment 1 och 2 i kursen 2VA003 Ohälsa hos äldre - bedömning, behandling och vård, 7,5hp.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN: 9789144071459, LIBRIS-ID: 14649029, Webbdel (aktiveringskod krävs),
- Boken om demenssjukdomar, Basun, Hans, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 368 s. ISBN: 978-91-47-10555-7, LIBRIS-ID: 14555809,
- Farmakologi, Lindström, Erik; Norlén, Per, 3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 443 s. ISBN: 9789147114221, LIBRIS-ID: 16357182,
- Dehlin, Ove; Rundgren, Åke, Geriatrik, 3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 496 s. ISBN: 9789144092058, LIBRIS-ID: 16601087,
- Geriatrisk omvårdnad: god omsorg och vård till den äldre, Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette, Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina, Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 529 sidor ISBN: 9789147112999, LIBRIS-ID: z76jsslgw3wvcw9s,
- Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor / Carol L. Cox (red.) ; översättning: Göran Grip., Boswell, Graham; Callaghan, Patrick; Edie, Jennifer; Gibbons, Helen; Lack, Victoria; Lee, Polly; Lynch, Antonia; McGrath, Anthony; Whiteing, Nicola; Young, Christopher Richard, Cox, Carol L., 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 336 s. ISBN: 9789144095035, LIBRIS-ID: 17592969,
- Pedagogik för sjuksköterskor, Sandberg, Håkan, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 359 sidor ISBN: 978-91-44-09395-6, LIBRIS-ID: 20896350,
- Team i vård, behandling och omsorg: erfarenheter och reflektioner, Berlin, Johan; Sandberg, Håkan, 2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s. ISBN: 9789144107691, LIBRIS-ID: 19669907,
- Martin, Lene, Informatik i vården: hälsoinformatik för sjuksköterskor, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 294 sidor ISBN: 9789144122342, LIBRIS-ID: lvs39wqtj47p0826,
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN: 9781496300232, LIBRIS-ID: 19245684,
- Omvårdnad & äldre, Blomqvist, Kerstin; Edberg, Anna-Karin; Ernsth Bravell, Marie; Wijk, Helle, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 703 sidor ISBN: 9789144102795, LIBRIS-ID: 20899153,