Kursplan för Kunskapsbaserad kvalitetsförbättring - en bro mellan klinik/praktik och forskning

Evidence based quality development - a bridge between clinical practice and research

Basdata

Kurskod: 9H9030
Kursens namn: Kunskapsbaserad kvalitetsförbättring - en bro mellan klinik/praktik och forskning
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Radiografi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande: 2023-02-06
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2023

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård. Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Med ett vetenskapligt förhållningssätt kritiskt granska och implementera ny kunskap i vården och att självständigt kunna genomföra kvalitetsförbättringsarbeten genom praktisk tillämpning av kunskapsbaserad metodik i den kliniska vardagen

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

MOMENT 1 - Teoretisk grund för kunskapsbaserad metodik, 3 hp:

  • beskriva ett medicinskt vetenskapligt och kunskaps perspektiv
  • beskriva kvalitetsutveckling genom att använda en väl etablerad systematisk metodik
  • beskriva aktuella statistiska och epidemiologiska begrepp och metoder
  • analysera, jämföra och värdera vetenskapliga artiklar med skilda studiedesign, såväl kvantitativa som kvalitativa

MOMENT 2 - Evidensbaserat kvalitetsprojekt, 4,5 hp:

  • kunna avgränsa och formulera ett aktuellt problemområde aktuellt för kursens syfte
  • kombinera sökstrategier i de vanligaste databaserna inom medicinsk vetenskap
  • tillämpa kunskapsmetodiken för att, utifrån analys och tolkning sammanställa data, i förhållande till problemställning
  • presentera aktuella resultat såväl skriftligt som muntligt
  • relatera fördjupade kunskaper för områdets fortsatta kunskapsutveckling
  • identifiera hindrande och underlättande faktorer för implementering av nya arbetssätt i klinisk verksamhet

Innehåll

Kursen är indelad i två moment.

Teoretisk grund för kunskapsbaserad metodik, 3.0 hp


Betygsskala: GU
Momentet inleds med en genomgång av det medicinska fältets vetenskaps- och kunskapssyn för att med detta som grund diskutera skilda arbetsmetoder för kvalitetsutveckling. I kursen fokuseras på evidens/kunskap som utgångspunkt för kvalitetsförbättring och en fördjupning i aktuella databaser och strategier för att söka aktuell kunskap inom en definierad frågeställning.

Momentet avslutas med en diskussion kring implementering av nya metoder och de möjliga hinder och framgångsfaktorer som är relevanta

Evidensbaserat kvalitetsförbättringsprojekt, 4.5 hp


Betygsskala: GU
Momentet utgår från en definierad frågeställning och där studenten med en systematisk sökstrategi söker, analyserar, sammanställer och presenterar aktuell kunskap som besvarar frågeställningen

Arbetsformer

Kursen utnyttjar det ''flippade klassrummet'' som pedagogisk idé där studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. Informationssökning i databaser ingår utifrån egna formulerade kliniska frågeställningar av relevans för evidensbaserad hälso- och sjukvård.

Examination

MOMENT 1 Momentet examineras genom skriftligt referat av kursens huvudlitteratur.

MOMENT 2 Momentet examineras genom att studenten muntligt presenterar genomfört kvalitets förbättringsarbete i en powerpointpresentation samt producerar en poster.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Nordenström, Jörgen; Edgren, Gustaf, Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår, Femte, helt omarbetade upplagan : [Stockholm] : Nordic Medical Publications, 2019 - 106 sidor ISBN: 9789188931368, LIBRIS-ID: 7h4tznbs5c987j14, *
  • Evans, Debra, Making sense of evidence-based practice for nursing: an introduction to quantitative and qualitative research and systematic reviews, Abingdon, Oxon : Routledge, 2023 - 190 pages ISBN: 9780367740849, LIBRIS-ID: t9zcfskbrrzz18qw, *

Kurslitteraturen kompletteras dessutom med vetenskapliga artiklar.