Kursplan för Verksamhetsanalys, användarkravhantering och utvärdering, uppdragsutbildning

User Needs, Requirements Engineering and Evaluation, Contract Eduacation

Basdata

Kurskod: 9HI019
Kursens namn: Verksamhetsanalys, användarkravhantering och utvärdering, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 10
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Hälsoinformatik
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande: 2017-10-25
Reviderad av: Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad: 2024-04-25
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2024

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, teknik, data- och systemvetenskap eller informatik eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

A Bachelor's degree or a professional degree equivalent to a Swedish Bachelor's degree of at least 180 credits in health care, biomedicine, medical technology, computer and systems sciences, informatics or the equivalent. Knowledge of the English language equivalent to English B at Swedish upper secondary school.

Mål

Syftet med denna kurs är att studenterna ska kunna använda de verktyg och metoder de kommer att behöva i sitt arbete som hälsoinformatiker för att analysera och modellera vårdens och/eller patientens behov och krav, samt för att utvärdera ehälsa i olika kontexter. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- förklara och diskutera vikten av verksamhetsanalys, behovsanalys och kravanalys i olika kontexter,
- beskriva och jämföra metoder för verksamhetsanalys och för analys av användares behov och deras tillämpning.
- förklara, diskutera och analysera olika metoder och tekniker för att utvärdera funktionalitet och användbarhet hos ehälsolösningar och de effekter ehälsa har på användare, organisationer och resultat

Färdighet och förmåga
- analysera och beskriva behov och arbetsprocesser inom vård och omsorg, så väl som patienters behov vad gäller egenvård
- använda olika metoder och tekniker för att beskriva kontexten i vilken ehälsa ska användas och ta fram modeller eller prototyper av ehälsosystem
- jämföra och välja olika utvärderingsmetoder och instrument baserat på utvärderingens syfte och kontext
- planera och genomföra utvärderingar av ehälsa
- kritiskt granska rapporter från ehälsoutvärderingar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera nyttan med multidisciplinärt samarbete vid behovsanalys och kravformulering
- motivera behovet av en iterativ utvecklingsprocess och kontinuerlig användarmedverkan
- diskutera relevanta etiska frågeställningar relaterade till behovsanalys, involvering av användare och utvärderingar

Innehåll

När man utvecklar informations- och kommunikationsteknologi (IKT) för vård och omsorg och egenvård är det nödvändigt att ha en förståelse för arbetsrutiner, vårdprocesser, informationsbehov och andra viktiga förutsättningar i den kliniska verksamheten och i egenvården. Detta är i hög grad kontextberoende, vilket påverkar hur ehälsa behöver utformas för att passa i olika sammanhang. Denna förståelse måste delas och förmedlas mellan många olika intressenter, inklusive slutanvändare (t ex vårdpersonal, administrativ personal, patienter), ledning och systemutvecklare.
Kursen tar därför upp metoder för verksamhets- och behovsanalys, samt dokumentation och kommunikation av dessa och formulering av krav baserat på behoven.Specifika förutsättningar för kravhanteringen i vården diskuteras. Dessutom ger kursen en överblick över relevanta metoder och tekniker för utvärdering av e-tjänster, applikationer och andra informationssystem i vård och omsorg samt egenvård. Kursen skapar också en förståelse för formativa och summativa utvärderingars roll i systemutvecklingsprocessen och introducerar riktlinjer för utvärderingsarbete och dokumentation och rapportering av utvärderingar.

Olika metoder och verktyg presenteras och studenterna får praktiskt arbeta med dessa metoder under kursens gång.

Arbetsformer

Föreläsningar/lektioner, seminarier och grupparbeten. För grupparbetena skapas grupper med en blandning av studenter som har vårdbakgrund och studenter med teknisk bakgrund. I varje grupp ska den samlade kompetensen utnyttjas för att genomföra de olika inlämningsuppgifterna.

Kursen ges i form av ett antal block där olika teman avhandlas. Blocken är strukturerade på liknande sätt:
- föreläsningar som introducerar ny teori, seminarier samt projektuppgifter
- tillfälle till lärarledd handledning för projektuppgifterna
- redovisningar och reflekterande seminarium

Examination

Examinationen består av två delar:
- grupparbeten och
- en individuell skriftlig examination på distans.
Slutbetyg på kursen baseras på både grupparbeten (30%) och den digitala skriftliga examinationen på distans (70%) och sätts enligt betygsskalan A-F.

Slutbetyget på kursen sätts först när samtliga obligatoriska moment genomförts.

Obligatoriskt deltagande

Kursen innehåller obligatoriska moment som är markerade i kursschemat. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinatorns anvisningar kan inte studieresulatat slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen

Antal provtillfällen framgår av avtal för uppdragsutbildning. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Försenad inlämning påverkar möjligheten att få ett högre betyg än C.

Övergångsbestämmelser

Kursen är en uppdragsutbildning och övergångsbestämmelser regleras i avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).

Kursen ges på engelska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur / Mandatory literature

  • Sharp, Helen; Rogers, Yvonne; Preece, Jennifer, Interaction design: beyond human-computer interaction, Fifth edition. : Indianapolis, IN : Wiley, [2019] - xix, 636 pages ISBN: 9781119547259, LIBRIS-ID: 1b9k20pzztnzqhqh, *