Kursplan för Leda kvalitetsarbete i primärvård, uppdragsutbildning
Quality Management in Primary Care, contract education
Basdata
Särskild behörighet
Endast grundläggande behörighet.
Mål
Efter genomförd kurs skall deltagaren: - känna till och förstå konsekvenser av nya reformer vad gäller organisation, förändringsarbete, ekonomi, samverkan, ledarskap, kvalitetsarbete m.m. - förstå hälso- och sjukvårdens finansieringsmodeller - förstå hälso- och sjukvårdens styrmodeller - kunna de i hälso- och sjukvården mest använda kvalitetsmodellerna - kunna förklara innebörden av olika kvalitetsindikatorer - kunna bakgrunden till de mest använda ekonomiska nyckeltalen - kunna grundläggande begrepp inom hälsoekonomin - kunna grunderna i processinriktat ledarskap - kunna tillämpa vanliga verktyg i kvalitetsstyrning
Innehåll
Kursen tar upp de viktigaste trenderna vad gäller primärvårdens organisation, styrning och finansiering som t.ex. husläkarsystem, fria vårdval och "pengarna följer patienten". Här diskuteras drivkrafter inom professionella system, finansiärens påverkan, patienten som kund och hur ett management/ledarskap kan agera i denna miljö. Grundläggande förståelse för hälsoekonomiska begrepp ger djup och tyngd åt diskussioner kring prioriteringar i hälso- och sjukvården på olika nivåer. Primärvårdens roll i hälso- och sjukvårdssystemet diskuteras och hur olika scenarios kan påverka produktionsfaktorer som kompetensförsörjning, laboratoriekostnader, decentraliserad läkemedelsbudget och samverkan med olika andra aktörer som försäkringskassa, arbetsförmedling och kommuner. Att leda en professionell organisation som inte finansieras av kunden utan av tredje part har speciella förtecken. I kursen diskuteras nationella och internationella erfarenheter kring management och ledarskap i tjänsteföretag och i hälso- och sjukvård. Aktuell forskning på området presenteras. Att leda i förändring är ett speciellt kompetensområde och ett fördjupningsområde i kursen här diskuterar vi förutsättningar för ledarskap i förändring och går igenom aktuell kunskap på området. Att leda förändring med hjälp av kvalitetsarbete knyter samman kursens olika moment. Här går vi igenom olika begrepp och system som ackreditering, certifiering, TQM, QUL, Lean prodution och balanserade styrkort. Bakgrunder och användningsområden diskuteras. Aktuell forskning på området presenteras och praktiska exempel ger deltagarna reella verktyg att ta hem till vardagen. Vanliga kvalitetsindikatorer och ekonomiska nyckeltal diskuteras. Kursen avrundas med att diskutera etik, ekonomisering och prioritering. Att leda en professionell organisation som inte finansieras av kunden utan av tredje part har speciella förtecken. I kursen diskuteras nationella och internationella erfarenheter kring management och ledarskap i tjänsteföretag och i hälso- och sjukvård. Aktuell forskning på området presenteras. Att leda i förändring är ett speciellt kompetensområde och ett fördjupningsområde i kursen här diskuterar vi förutsättningar för ledarskap i förändring och går igenom aktuell kunskap på området. Att leda förändring med hjälp av kvalitetsarbete knyter samman kursens olika moment. Här går vi igenom olika begrepp och system som ackreditering, certifiering, TQM, QUL, Lean production och balanserade styrkort. Bakgrunder och användningsområden diskuteras. Aktuell forskning på området presenteras och praktiska exempel ger deltagarna reella verktyg att ta hem till vardagen. Vanliga kvalitetsindikatorer och ekonomiska nyckeltal diskuteras. Kursen avrundas med att diskutera etik, ekonomisering och prioritering.
Arbetsformer
Kursen omfattar föreläsningar, grupparbeten, fallstudier, reflektion och korta seminarier. Grupparbete och inläsning mellan kurstillfällena förutsätts. Obligatoriska moment utgörs av medverkan i gruppdiskussioner och seminarier. Vid frånvaro ska ersättningsuppgift fullgöras.
Examination
Examination sker genom utarbetande av en skriftlig projektplan under kurstiden. Projektplanen ska beskriva ett i deltagarens ögon relevant ledningsproblem och innehålla en situationsbeskrivning, analys och förslag till åtgärd. Problemställningen skall formuleras i ett inledande måldokument för projektet vilket skall godkännas av kursledningen innan arbetet med projektplanen kan starta. Den slutliga projektplanen ska tillställas kursledningen i god tid före den avslutande sessionen. Vid detta tillfälle presenteras projektet muntligt och skriftligt för kursledningen med inbjudna experter, samt för övriga kursdeltagare, varvid projektplanen diskuteras och kritiseras.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Ahrenfelt, Bo, Förändring som tillstånd: att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 - 338 s. ISBN: 91-44-01390-6, LIBRIS-ID: 8352923,
- Anell, Anders, Primärvård i förändring, Lund : Studentlitteratur, 2005 - 100 s. ISBN: 91-44-04488-7, LIBRIS-ID: 9935687,
- Brodin, Håkan; Andersson, Agneta, Hälsoekonomins grunder, Lund : Studentlitteratur, 1998 - 195 s. ISBN: 91-44-00173-8, LIBRIS-ID: 8352540,
- Carlson, Mikael, Ekonomi för icke-ekonomer: en handbok i ekonomins termer, regler och samband, 1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 - 218, [1] s. ISBN: 91-47-06283-5 (inb.), LIBRIS-ID: 8392639,
- Parmander, Marianne, Från idé till verklig förändring: att planera, genomföra och utvärdera förändringsprojekt i kommun och landsting, Lund : Studentlitteratur, 2005 - 175 s. ISBN: 91-44-03398-2, LIBRIS-ID: 9876726,