Kursplan för Forskningsetik, uppdragsutbildning

Research Ethics, Contract Education

Basdata

Kurskod: 9K2016
Kursens namn: Forskningsetik, uppdragsutbildning
Högskolepoäng: 1.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Läkemedelsutveckling
Nivå: AXX - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ: Utbildningsnämnden MedS
Datum för fastställande: 2016-07-04
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2016

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom biomedicin, farmaci, medicin, odontologi eller motsvarande naturvetenskaplig utbildning. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • utveckla vilka risker som finns vid klinisk forskning på människa
  • förklara de etiska principer som vägleder forskaren vid rekrytering av patienter, vid lämnande av information och inhämtande av samtycke till deras medverkan
  • identifiera forskningsetiska överväganden som krävs i en ansökan

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • genomföra en forskningsetisk ansökan i sitt land/sin region
  • producera en etiskt balanserad patientinformation med samtycken som krävs enligt regelverken
  • analysera vad som krävs i sitt land/sin region för att i en given studie få samtycke till medverkan, samtycke till hanterande av känsliga personuppgifter, och samtycke till provtagning och behållande av vävnadsprov för forskning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • kritiskt granska den forskningsetiska problematiken i en föreslagen forskningsstudie
  • utarbeta förhållningssätt till frågor om deltagande av patienter eller friska frivilliga i klinisk forskning så att dessa alltid sätts i första rummet före affärmässiga eller en större grupps behov
  • värdera förslag till klinisk forskning i låginkomstländer så att människor i sådana länder får sin rätt tillgodosedd

Innehåll

Kursen ger en bakgrund till medicinsk etik. Den tar upp etiska aspekter på forskning som involverar människor, särskilt om vulnerabla människor med nedsatt beslutskapacitet måste inkluderas. Stor vikt läggs vid att ge deltagaren färdigheter i de etiska överväganden som måste göras inför en forskningsetisk ansökan. De internationella och nationella regelverk som styr detta gås igenom. Utformande av informationer för patientmedverkan i en forskningsstudie och dess samtycken tas upp, liksom hanterande av känsliga personuppgifter.

Arbetsformer

Under kursen hålls föreläsningar, gruppundervisning, och projektarbeten på grupp- och individnivå. Undervisningen bygger på synkron och asynkron undervisning över internet. Självstudietest kommer att tillhandahållas.

Examination

Examination sker av studentens inhämtande av kunskap och förmåga att applicera denna i praktiska situationer. Den består av en gruppuppgift där gruppen ska skriva en uppsats kring ett givet ämne med anknytning till området (1000 ord), samt en individuell reflektion (500 ord) där deltagaren ska utvärdera sitt lärande i förhållande till läromålen.

Möjligheter till omexamination erbjuds i enlighet med avtal.

Övergångsbestämmelser

Kursen är en uppdragsutbildning och övergångsbestämmelser regleras i avtal.

Övriga föreskrifter

Kursen ges i sin helhet på engelska. Kursutvärdering sker enligt riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Beauchamp, Tom L.; Childress, James F., Principles of biomedical ethics, 7. ed. : New York : Oxford University Press, cop. 2013 - xvi, 459 s. ISBN: 9780199924585, LIBRIS-ID: 13753469, *