Kursplan för Avancerad andningsvård och omhändertagande av patient med långvarig kritisk sjukdom

Respiratory care and treatment of patients with persistent critical illness

Basdata

Kurskod: 9K2021
Kursens namn: Avancerad andningsvård och omhändertagande av patient med långvarig kritisk sjukdom
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ: Utbildningsnämnden MedS
Datum för fastställande: 2022-03-15
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2022

Särskild behörighet

Godkänd utbildning från sjuksköterskeprogrammet eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens mål är att studenterna ska kunna vårda patienter med långvarig kritisk sjukdom med trakeostomi och i behov av ventilatorstöd, initiera evidensbaserade medicinska åtgärder, andningsrehabiliterande åtgärder och omvårdnadsåtgärder samt utvärdera dessa. Vidare är kursens mål att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och färdigheter inom sjukvårdsrelaterad informationssökning och kommunikation av sjukvårdsrelaterad kunskap.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • Analysera och förklara orsaker till långvarig kritisk sjukdom samt reflektera över omvårdnads- och behandlingsstrategier och möjliga utfall av dessa (S3).
  • Analysera och värdera evidensbaserade strategier för urträning ur ventilator samt dekanylering (S3).
  • Analysera och förklara fysiologiska och patologiska förändringar i andning och blodcirkulation (S3).
  • Redogöra för indikationer för, och förstå risker med, intravenös behandling med sederande och cirkulationsstödjande läkemedel, samt förstå behov av övervakning av patient med pågående och nyligen avslutad behandling (S3).

Färdighet och förmåga

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • Hitta och värdera källor till information relevant för medicinsk behandling och omvårdnad samt sammanställa sådan information för muntlig och skriftlig presentation (M3).

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • Respektfullt bemöta patienter och närstående med beaktande av patientens autonomi i relation till behandlande och rehabiliterande åtgärder.
  • Värdera sjuksköterskans roll vid vård av långvarigt kritiskt sjuka patienter i förhållande till övriga professioner.
  • Inta ett aktivt förhållningssätt till det egna lärandet och sin professionella utveckling.

Innehåll

  • Långvarig kritisk sjukdom och vanliga associerade sjukdomar
  • Andningsfysiologi/patologi och ventilatorbehandling
  • Urträning ur ventilator
  • Trakeostomi, svalg och övre luftvägsfunktion samt dekanylering
  • Cirkulationsfysiologi och farmakologisk behandling av okomplicerad cirkulationssvikt
  • Medicinteknisk övervakning av vitala funktioner, patientsäkerhet
  • Sömn och sedering
  • Omvårdnadsbehov hos intensivvårdsnära patienter, autonomi, integritet och trygghet
  • Multiprofessionellt teamarbete vid intensivvårdsnära rehabilitering, kommunikation med patient, närstående och team
  • Informationssökning och medicinska databaser

Arbetsformer

Kursen är utformad för att studenterna ska vara aktiva i sitt lärande och innehåller flera olika undervisningsformer. Föreläsningar, falldiskussioner, studieuppgifter och gruppdiskussioner förekommer och studenter löser praktiska uppgifter i par (peer learning). Undervisningen utgår från ett problemorienterat synsätt där nya kunskaper omsätts i praktik mellan kurstillfällen. Studenterna använder en portfolio för aktivt lärande mellan kurstillfällen och dokumenterar egna milstolpar mot måluppfyllelse. Totalt innehåller kursen 10 schemalagda heldagar fördelade över 1 års tid. Mellan kurstillfällen genomförs arbete med studieuppgifter och fördjupningsarbete. Studenterna förväntas vara aktiva och i det kliniska arbetet mellan kurstillfällen träna omvårdnad av patient med trakeostomi och stabil ventilatorbehandling, arteriell blodprovstagning och grundläggande tolkning av blodgas samt tillämpa kunskaper förvärvade under kursen.

De 10 heldagarna är obligatoriska kursmoment. Examinator bedömer om, och i så fall hur, ev frånvaro från obligatoriskt moment kan tas igen. Frånvaro från obligatoriskt moment kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras individuellt genom skriftlig tentamen samt muntligt i grupp. I examinationen ingår också fullgjord fördjupningsuppgift med muntlig och skriftlig presentation. För godkänd kurs krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda samt aktivt deltagande i obligatoriska moment och examen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur:

  • Intensivvård, Larsson, Anders; Rubertsson, Sten, 2., grundligt omarb. och utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 774 s. ISBN: 978-91-47-09958-0 (inb.), LIBRIS-ID: 12542994,
  • Vårdhandboken, Inera AB, http://www.vardhandboken.se,

Fördjupningslitteratur:

  • Ekberg, Olle; Björgell, Ola; et, al, Dysfagi, farligt, vanligt och ofta förbisett, Svenska Läkaresällskapet, ISBN 979706, 2021