Kursplan för Vetenskapligt skrivande

Scientific Writing

Basdata

Kurskod: 9K6017
Kursens namn: Vetenskapligt skrivande
Högskolepoäng: 4.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2015-04-23
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad: 2021-06-04
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2021

Särskild behörighet

Särskild behörighet enligt avtal.

.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska kunna:

  • avgöra vilket forum som bäst lämpar sig för en text
  • använda den terminologi som används i vetenskapligt skrivande
  • designa och presentera en vetenskaplig poster
  • använda korrekt struktur och språk för att skriva en vetenskaplig artikel och ett abstract
  • förstå och tillämpa grunderna för populärvetenskapligt skrivande
  • grundläggande redogöra för publikationsetik
  • svara på "reviewer´s comments" och skriva ett "cover letter"
  • skriva en projektplan
  • identifiera kärnan i ett forskningsprojekt samt sammanställa och summera fakta utifrån målgrupp
  • presentera sin forskning muntligt
  • söka relevanta referenser och använda EndNote för referenshantering
  • kritiskt granska och diskutera vetenskapliga artiklar

Innehåll

Kursens fokus är att skriva om forskningsresultat i olika sammanhang, format och forum, såsom:

  • terminologi i vetenskapligt skrivand
  • att designa och skriva en vetenskaplig artikel, ett abstract, en vetenskaplig poster, ett "cover letter", svar på "reviewer´s comments", en populärvetenskaplig sammanfattning och en projektplan
  • skrivprocessen: struktur, språk, stil
  • identifiera kärnan och fokus i ett forskningsprojekt samt anpassa efter målgrupp
  • sökning i databaser
  • grundläggande presentationsteknik och retorik
  • referenser och referenshantering i EndNote
  • journal club
  • etik i vetenskapligt skrivande och publikation

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, skrivövningar, grupparbete, praktiska övningar hemma och i workshops. Som en del av lärandeprocessen kommer deltagaren att arbeta tillsammans med en läropartner. Samtliga föreläsningar och alla grupparbeten är obligatoriska.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examination

Examination sker i form av

  • aktivt deltagande i de obligatoriska träffarna föreläsningarna och grupparbetena.
  • skriftliga inlämningsuppgifter (utkast till vetenskaplig artikel, abstract, poster, populärvetenskaplig sammanfattning och projektplan)
  • aktivt deltagande i utvärderingstillfällen där deltagarna ger återkoppling på varandras arbeten
  • muntlig presentationer av en poster och PowerPoint-slides

Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk Litteratur

Litteratur på engelska kan förekomma.

  • Hofmann, Angelika H., Scientific writing and communication: papers, proposals, and presentations, Fourth edition. : New York : Oxford University Press, c2020 - pages cm ISBN: 9780190063283, LIBRIS-ID: n0lg4cltlvc3rw1n,