Kursplan för Barn och trauma
Children and trauma
Basdata
Särskild behörighet
Minst 120 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen samt erfarenhet från yrkesverksamhet inom barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och/eller andra relevanta delar av hälso- och sjukvården, socialtjänst, habilitering, rättsväsende, elevhälsa, ungdomsmottagningar, skola och förskola, behandlingsinstitutioner och frivilligorganisationer.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska få fördjupad kunskap kring barn och unga som upplevt potentiellt traumatiserande händelser ur aspekterna att uppmärksamma förstå och hjälpa.
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- identifiera risker för psykisk ohälsa vid olika potentiellt traumatiska händelser (till exempel att bevittna våld och exponering för: misshandel, sexuella övergrepp, våldtäkt, mobbning, egen allvarlig sjukdom och funktionshinder, flyktingskap/krig, olyckor och naturkatastrofer)
- förklara, identifiera samt beskriva förekomsten av posttraumatiskt stressyndrom och komplext posttraumatiskt stressyndrom i ett befolkningsperspektiv
- identifiera och värdera traumarelaterade symtom och syndrom hos barn och ungdomar och dess inverkan på anknytningsrelationer och anknytningsmönster
- identifiera riskfaktorer och motståndskraftsfaktorer vid potentiellt traumatiska händelser
- förklara och värdera neurobiologiska aspekter och belastningseffekter på den växande hjärnan i samband med allvarlig psykisk traumatisering
- reflektera över aktuell forskning inom området
- sammanfatta och beskriva viktiga delar vid risk- och skyddsbedömning
- sammanfatta och förklara hur det interprofessionella teamet kan samverka
- förklara hur och motivera för hur akuta interventioner genomförs med barn och ungdomar i olika åldrar (psykologisk första hjälp) samt TF-KBT (traumafokuserad kognitiv beteendeterapi), EMDR (eye movement desensitization and reprocessing), CPP (child-parent psycotherapy) samt DBT (dialektisk beteendeterapi)
Innehåll
Kursen behandlar:
- grundläggande traumatologi
- trauma och anknytning
- akuta interventioner och behandling
- flyktingskap och krigsupplevelser
- traumatisk förlust och sorg
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används och är obligatoriska är arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen bestående av en fallbeskrivning av ett avgränsat tema eller en frågeställning. Dessutom krävs aktivt deltagande vid kursens seminarier (dvs att vara förberedd och inläst samt att ha reflekterat över relevanta ämnen för att kunna bidra till diskussionerna).
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övergångsbestämmelser regleras i avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rapporter och vetenskapliga artiklar tillkommer och återfinns i kursens lärplattform
Kurslitteratur
Rekommenderad litteratur
- Ford, Julian D, Treating complex traumatic stress disorders in children and adolescents : scientific foundations and therapeutic models, 2013 LIBRIS-ID: 15996917,
- Hedrenius, Sara; Johansson, Sara, Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser: att stärka människors motståndskraft, 1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 278 s. ISBN: 9789127135611 (inb.), LIBRIS-ID: 14573426,
- Almqvist, Kjerstin; Norlén, Anna; Tingberg, Björn, Barn, unga och trauma: Att uppmärksamma, förstå och hjälpa, Natur & Kultur Akademisk, 2019 - 250 sidor ISBN: 9789127819061, LIBRIS-ID: 5fn123jb3ns6mqql,
Rapporter och vetenskapliga artiklar tillkommer och återfinns i kursens dokument i pingpong
Fördjupningslitteratur
- Wennerberg, Tor, Vi är våra relationer: om anknytning, trauma och dissociation, 1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 298 s. ISBN: 978-91-27-11817-1, LIBRIS-ID: 11269050,
- Psykotraumatologi, Michel, Per-Olof; Otto, Ulf; Nilsson, Doris; Bergh Johannesson, Kerstin; Lundin, Tom, 2., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 234 s. ISBN: 9789144058849, LIBRIS-ID: 11907422,
- Detta borde alla veta om sexuella övergrepp mot barn, [Ny utg.] : Stockholm : Rädda barnen, cop. 2014 - 26 s. LIBRIS-ID: 16754708,
- Våld i nära relationer - en folkhälsofråga: förslag för ett effektivare arbete : betänkande, Stockholm : Fritze, 2014 - 413 s. ISBN: 9789138241394, LIBRIS-ID: 16600754, Fritt tillgänglig via www.regeringen.se,
- Att vilja se, vilja veta och att våga fråga: vägledning för att öka förutsättningarna att upptäcka våldsutsatthet, Stockholm : Socialstyrelsen, 2014 - 43 s. ISBN: 9789175552248, LIBRIS-ID: 17392767,
- Janson, Staffan; Jernbro, Carolina; Långberg, Bodil, Kroppslig bestraffning och annan kränkning av barn i Sverige: en nationell kartläggning 2011, Stockholm : Stiftelsen Allmänna barnhuset, 2011 - 136 s. ISBN: 978-91-86759-03-2, LIBRIS-ID: 12566454, Fritt tillgänglig via Stiftelsen Allmänna barnhuset,
- Hultmann, Ole, Hur upptäcker BUP våld i nära relationer?: förekomst och behandlares erfarenheter av att identifiera våldet, Stockholm : Stiftelsen Allmänna barnhuset, 2013 - 30 s. ISBN: 9789186759155, LIBRIS-ID: 14671602,
- Riktlinjer till stöd för bedömning och behandling 2015, [Ny utg.] : Stockholm : Barn- och ungdomspsykiatri, Stockholms läns landsting, 2015 - 416 s. ISBN: 9789186981068, LIBRIS-ID: 18724557,
- Broberg, Anders, Stöd till barn som upplevt våld mot mamma: Preliminära resultat från en nationell utvärdering, Göteborg : Göteborgs universitet, Psykologiska institutionen, 2010 - 110 s. ISBN: 9789163380501, LIBRIS-ID: 12098334, http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-139771,
- Almqvist, Kjerstin, Stöd till barn som upplevt att mamma utsätts för våld: erfarenheter från en studie av barn som deltagit i Bojens grupprogram : rapport från forskningsprojektet Bojen - utvärdering av gruppverksamhet för barn som bevittnat våld mot mamma och deras mammor., Stockholm : Stiftelsen Allmänna barnhuset, 2012 - 40 s. LIBRIS-ID: 13148755,
- Dyregrov, Atle, Barn och trauma: en handbok för föräldrar och professionella vuxna, Nilsson, Björn, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 248 s. ISBN: 978-91-44-06041-5, LIBRIS-ID: 12032993,
- Sexuella övergrepp mot flickor och pojkar, Svedin, Carl Göran; Banck, Lena, Lund : Studentlitteratur, 2002 - 300 s. ISBN: 91-44-01754-5, LIBRIS-ID: 8422011,
- Bidö, Sofia; Mannheimer, Moa; Samuelberg, Poa, Traumatisering hos barn: en handbok, Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 390 sidor ISBN: 9789127818972, LIBRIS-ID: 22450568,