Kursplan för Barnonkologisk vård för sjuksköterskor - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer
Pediatric Oncology Nursing - focusing on leukemias, lymphomas and solid tumours
Basdata
Särskild behörighet
Särskild behörighet enligt avtal.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska ha uppnått en fördjupad kunskap och kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete inom sjukvård för barn och ungdomar med leukemi, lymfom och solida tumörer, och deras familjer.
Kursen är indelad i tre moment; barnonkologi , barnonkologisk omvårdnad och Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad .
Barnonkologi - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:
- förklara symtom och utredningsprinciper i samband med diagnostisering
- sammanfatta och förklara behandling och supportive care
- sammanfatta och förklara tidiga biverkningar samt föreslå behandling för att lindra och följa upp dessa biverkningar
- visa förmåga att initiera, genomföra och utvärdera medicinska åtgärder, i samarbete med det interprofessionella teamet, med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och genus
- visa förmåga att, i samarbete med läkare, initiera, genomföra och utvärdera interventioner för att förebygga, lindra och behandla besvär
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt att se dess samband och betydelse för vård och behandling
- visa fördjupad insikt om betydelsen av interprofessionell, nationell och internationell samverkan för barnonkologisk forskning och utveckling
Barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov vid komplexa sjukdomstillstånd med hjälp av etablerade bedömningsverktyg
- identifiera och föreslå lämpliga omvårdnadsåtgärder och metoder för utvärdering
- visa fördjupad kunskap och insikt om aktuellt förbättrings-, utvecklings- och forskningsarbete inom barnonkologisk omvårdnad
- visa förmåga att självständigt identifiera och analysera komplexa vårdbehov ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv
- visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa sjukdomstillstånd ur ett ålders-, genus- och kulturellt perspektiv
- visa förmåga att integrera barnonkologisk omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
- visa förmåga att sammanfatta och förklara vård och behandling på ett pedagogiskt och vetenskapligt korrekt sätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap, beprövad erfarenhet och ett etiskt förhållningssätt samt att se dess samband och betydelse för professionen som barnonkologisjuksköterska
- på ett fördjupat sätt kritiskt granska omvårdnadsåtgärder utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga, kulturella, existentiella och etiska aspekter med särskilt beaktande av barnkonventionen
- visa fördjupad insikt om betydelsen av nationell och internationell samverkan för barnonkologisk omvårdnad
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Deltagaren ska efter genomgånget moment kunna:
- integrera omvårdnadskunskap i planering, ledning och samordning av vårdinsatser
- förklara och reflektera över olika omvårdnadsperspektiv och teorier
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som ingår i teamet
- i samverkan med patient och närstående, samt självständigt och interprofessionellt, observera och bedöma komplexa omvårdnadsbehov
- visa förmåga att arbeta på ett kommunikativt, vårdpedagogiskt och patientsäkert sätt med hänsyn till patientens utvecklingsstadium
- visa handlingsberedskap i att, utifrån evidensbaserad kunskap, argumentera, planera och genomföra undersökningar och behandlingar, samt utvärdera och dokumentera dessa
- samverka med andra professioner och med nationella och internationella nätverk för att uppnå förbättrad hälsa samt effektivare vård
- analysera och reflektera över evidensbaserad, personcentrerad och kvalitetssäker omvårdnad samt värdera relevant forskning
- visa förmåga att reflektera över egna grundläggande värderingar för att uppnå ett holistiskt och barncentrerat förhållningssätt utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga, kulturella, existentiella och etiska aspekter
Innehåll
Kursen består av tre integrerade moment.
Barnonkologi - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet inkluderar:
sjukdomslära, utredning, och medicinsk behandling vid leukemi, lymfom och solida tumörer hos barn och ungdomar
stamcellstransplantationer
akuta biverkningar av sjukdom och behandling
mun- & tandhälsa vid cancerbehandling
infektioner och vaccinationer
ungdomsmedicin inom barnonkologin inklusive reproduktion
nutrition vid barnonkologisk behandling
vätskebalans och farmakologi
Barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet inkluderar:omvårdnad vid specifika onkologiska tillstånd, inklusive leukemi, lymfom och solida tumörer hos barn och ungdomar
personcentrerad omvårdnad för barn, ungdomar och familjer inklusive kristeorier, barnperspektivet, bemästringsstrategier och livskvalitet
bedömning och vård av munslemhinna och tänder vid cancerbehandling
barns, ungdomars och familjers upplevelse av vården, hälsa och livskvalitet
psykosocialt omhändertagande av barn, ungdomar och familjer
samtal med och bemötande av barn, ungdomar och familjer med ett kulturellt- och genusperspektiv
tonåringar och unga vuxna med cancer, inklusive sexualitet
nutritionsbedömning vid barnonkologisk behandling
läkemedelshantering
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet inkluderar:tillämpning samt dokumentation av personcentrerad omvårdnad av barn, ungdomar och familjer i den barnonkologiska omvårdnadsprocessen
vanliga akuta biverkningar samt omvårdnadsåtgärder
kommunikation och inhämtning av omvårdnadsanamnes över språkliga och kulturella barriärer med barn, ungdomar och föräldrar
kommunikation med barn, ungdomar och föräldrar
tillämpning av nutritionsbedömningsmetoder
läkemedelshantering inklusive cytostatikahantering
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är: föreläsningar vid internat, gruppdiskussioner, problematisering utifrån litteraturstudier, seminarier, peer learning samt individuella verksamhetsbaserade uppgifter som inkluderar problemlösning.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar och föreläsningar vid internat är obligatoriska. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället .
Det verksamhetsintegrerade lärandet är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. Det sker på den egna arbetsplatsen och innebär att deltagaren genomför sjukvårdande uppgifter (som till exempel kulturellt ankomstsamtal genom tolk) som redovisas i form av skriftliga studieuppgifter. Reflektion över genomförda uppgifter sker i regionala grupper en gång per termin då även eventuell implementering på arbetsplatsen diskuteras under ledning av lokal klinisk adjunkt.
Examination
Barnonkologi - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Examination sker i form av två medicinska hemtentamina, vilka utgår från specifika frågeställningar.
Barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Examination sker i form av skriftliga individuella- och/eller gruppinlämningsuppgifter samt gruppdiskussioner, vilka utgår från specifika frågeställningar.
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) i barnonkologisk omvårdnad - inriktning leukemier, lymfom och solida tumörer, 5 hp
Examination sker i form av individuella skriftliga verksamhetsbaserade inlämningsuppgifter, vilka utgår från specifika frågeställningar. Dessutom sker examination genom gruppdiskussion i regionala grupper med klinisk adjunkt.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.
Deltagaren ska ha uppfyllt kraven för alla moment som ingår i kursen för att erhålla godkänt slutbetyg .
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen är en uppdragsutbildning som finansieras av Barncancerfonden.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Litteratur på engelska kan förekomma.
Gustafsson, G., Kogner, P. & Heyman, M. (Ed) 2013.
Childhood cancer incidence and survival in Sweden 1984-2010.
Report from the Swedish Childhood Cancer Registry. Stockholm: Karolinska Institutet.
NOPHO (2020) Childhood cancer in the Nordic and Baltic countries. Report on epidemiologic and therapeutic results from registries and working groups. Stockholm: Nordic Society of Pediatric Haematology and Oncology.
- Cullberg, Johan; Lundin, Tom, Kris och utveckling, 5. omarb. och utök. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 228, [1] s. ISBN: 91-27-11257-8, LIBRIS-ID: 9989157,
- Eide, Hilde; Eide, Tom, Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning, Glad, Anette, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 526 s. ISBN: 978-91-44-05331-8, LIBRIS-ID: 11223908,
- Genusperspektiv på vård och omvårdnad, Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik, 2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s. ISBN: 978-91-44-05702-6, LIBRIS-ID: 11863172,
- Hanssen, Ingrid, Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle, 3 : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 296 ISBN: 97-89-144011479,
- Hinds, Pediatric Oncology Nursing, Freyberg, Springer International Publishing, 2020 LIBRIS-ID: r31dxkl7pcq4zmcd,
- Kelly, Daniel; Gibson, Faith, Cancer care for adolescents and young adults, Oxford : Blackwell, cop. 2008 - xiv, 254 s. ISBN: 9781405130943, LIBRIS-ID: 10685269, http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0805/2007027069-t.html,
- Nursing Care of Children and Adolescents with Cancer, Baggott, C; Fochtman, D; Foley, GV; Patterson Kelly, K, 4th ed. Glenview, IL: APHON Association of Pediatric Hematology/Oncology Nurses, 2011
- Omvårdnad i mångkulturella rum: frågor om kultur, etik och reflektion, Björngren Cuadra, Carin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 404 s. ISBN: 978-91-44-05307-3, LIBRIS-ID: 11743162,
- Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN: 9789144071459, LIBRIS-ID: 14649029, Webbdel (aktiveringskod krävs),
- Pediatric oncology nursing: advanced clinical handbook, Tomlinson, Deborah; Kline, Nancy E., 2. ed. : Berlin : Springer, cop. 2010 - xxi, 584 s. ISBN: 978-3-540-87983-1 (hbk.), LIBRIS-ID: 11725922, https://ki.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=alma9940228202336&context=L&vid=46KIB_INST:46KIB_VU1&lang=sv&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&isFrbr=true&tab=Everything&query=any,contains,Pediatric%20Oncology%20Nursing,AND&sortby=date_d&facet=frbrgroupid,include,9024692249800986624&mode=advanced&offset=0, *
- Pergert, Pernilla; Tiselius, Elisabet, Intercultural competence and communication over language barriers. In: Kate A. Mazur & Stacey Berg, Ethical Issues in Pediatric Hematology/Oncology., Switzerland: Springer, 2020 http://dx.doi.org.proxy.kib.ki.se/10.1007/978-3-030-22684-8,
- Willman, Ania, Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning och klinisk verksamhet, 4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN: 9789144109022, LIBRIS-ID: 19090791,
- Øvreeide, Haldor, Samtal med barn: metodiska samtal med barn i svåra livssituationer, 3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s. ISBN: 9789144056340, LIBRIS-ID: 11593550,
- Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå, Patriksson, Katarina; Wigert, Helena; Angelhoff, Charlotte; Arwehed, Sofia; Bartholdson, Cecilia; Berghammer, Malin; Bergius, Helena; Bexell, Bim; Bratt, Ewa Lena; Brorsson, Anna Lena; Burström, Åsa; Castor, Charlotte; Cederlund, Mats; Danielsson Liljekvist, Pernilla; Ericson, Jenny; Granhagen Jungner, Johanna; Granlund, Mats; Grönberg, Angelica; Hansson, Helena; Huus, Karina; Jenholt Nolbris, Margaretha; Johansson, Anette; Karlsson, Katarina; Karlsson, Manne; Karlsson, Victoria; Kerstis, Birgitta; Kimland, Elin; Kreicbergs, Ulrika; Lidwall, Birgit; Lilliesköld, Siri; Lindholm Olinder, Anna; Lövgren, Malin; Melin, Karin; Mårtensson, Ulrika; Nilsson, Stefan; Nordeke, Camilla; Nordin, Karin; Olsson, Emma; Pergert, Pernilla; Ringnér, Anders; Rullander, Anna-Clara; Rydström, Lise-Lott; af Sandeberg, Margareta; Sparud Lundin, Carina; Thernström Blomqvist, Ylva; Tsoukala, Dionysia; Wallström, Linda; Wigander, Helena; Wilson, Emilija; Öfverberg, Elin; Öst, Elin; Molin, Lennart, Patriksson, Katarina; Wigert, Helena, Studentlitteratur AB, 2024 - 474 sidor ISBN: 9789144156057, LIBRIS-ID: 2krrgxzd0njvf3x8,