Kursplan för Handledarutbildning för handledare inom kvinnors och barns hälsa
Supervision for midwives, physicians and specialist nurses
Basdata
Särskild behörighet
Särskild behörighet enligt avtal.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska kunna:
- beskriva den teoretiska bakgrunden till olika lärandemodeller i verksamhetsförlagd utbildning
- tillämpa kunskap om återkoppling i samband med olika handledningsmodeller
- reflektera kring studentens och handledarens olika roller och ansvar i den verksamhetsförlagda utbildningen
- reflektera kring hur olika modeller kan utveckla studentens lärande inom området
Innehåll
Det finns olika handledarmodeller som både främjar lärandet för studenten och ger handledare andra möjligheter att handleda. En modell som studeras i kursen är Peer Learning, en pedagogisk modell som anses främja studenters lärande genom att studenter i par lär gemensamt, av och tillsammans med varandra. Peer Learning möjliggör också handledares reflektion över sin egen kompetens och utveckling. Reflektion ingår idag i utbildningen av barnmorskor, läkare och specialistsjuksköterskor inom barn och ungdom och kan beskrivas som en inre dialog där man sorterar tankar, känslor och gjorda erfarenheter. I kursen ges möjlighet att studera olika modeller av lärande och reflektera över hur dessa kan tillämpas inom området. Genom färdighetsövningar tränas förmågan att ge och ta emot återkoppling och i seminarieform diskuteras studenters och handledares olika roller och ansvar.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, workshops, fallbaserad undervisning, självstudier samt projektarbete.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Examination sker i form av ett projektarbete som genomförs i deltagarpar.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Undervisning sker på svenska.
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
Litteratur på engelska kan förekomma.
- Boud, D.; Cohen, R.; Sampson, J. (Ed.), Peer learning in higher education: learning from & with each other, London : Kogan Page, 2001 - vi, 184 s. ISBN: 0-7494-3612-3 (hft.), LIBRIS-ID: 5564593,