Kursplan för Medicinsk elevhälsa för rektorer

Student health for school principals

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 9K6039
Kursens namn: Medicinsk elevhälsa för rektorer
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-18, Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande: 2025-03-18
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Särskild behörighet enligt avtal.

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska ha tillägnat sig kunskap och förståelse om rektorns ansvar för den medicinska elevhälsan avseende lagstiftning, evidensbaserade hälsofrämjande program och insatser samt tvärprofessionell samverkan.

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

• redogöra för de delar av hälso- och sjukvårdslagen, sekretesslagstiftningen, smittskyddslagen och patientsäkerhetslagen som reglerar verksamheten i elevhälsans medicinska insats (EMI)
• förklara rektorns roll i att leda EMI:s förebyggande hälsoprogram samt de av skollagens föreskrivna kontroller
• beskriva hur elevhälsan kan utforma effektiva preventiva och stödjande insatser till elever med funktionsnedsättningar eller hälsoproblem
• redogöra för principerna för samverkan mellan EMI, hälso- och sjukvården samt socialtjänsten för elever som är i behov av sådana insatser
• tillämpa principerna för riktade, specifika hälsofrämjande och förebyggande insatser på individ-, grupp- och populationsnivå

Innehåll

I denna kurs har deltagaren undervisning som innefattar:

• Elevhälsans (EMI:s) lagstadgade uppgifter
• skolsvårigheter av neuropsykiatrisk eller medicinsk natur som funktionsnedsättningar, kognitiva svårigheter eller resttillstånd till följd av genomgångna sjukdomar
• psykiska symtom såsom nedstämdhet, ångest, självskadebeteende, missbruk och ätstörningar
• hälsoproblem hos barn som far illa eller riskerar att fara illa
• grundläggande folkhälsovetenskap och principerna för evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande program i skolan
• hälsolagstiftning som styr och påverkar elevhälsans medicinska arbete
• sekretess, dokumentation samt principerna för samverkan med socialtjänsten

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, gruppseminarier samt individuell inläsning av kurslitteraturen med kunskapstest. I utbildningen ingår även två fysiska möten i form av tvådagarsinternat. För kursmaterial och inlämning av uppgifter används en webbaserad lärplattform.

Gruppseminarierna samt medverkan i internaten är obligatoriska kursmoment. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examination

Examination sker i form av ett skriftligt individuellt kunskapsprov samt gruppexaminationer där deltagarna gruppvis lämnar in skriftliga sammanfattningar av det aktuella ämnesområdet.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares löpande examination om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för deltagaren eller andra personer riskeras och/eller andras förtroende för KI:s verksamhet riskeras. När löpande examination avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuell modul och att ett provtillfälle är förbrukat.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

Medicinsk elevhälsa för rektorer, lärare och elevhälsoteam
Milerad, Josef; Swenson, Mats
Upplaga 1: Lund : Studentlitteratur, [2025] - 248 sidor 
ISBN:9789144154695 LIBRIS- ID:p8tjcbs5m1sfvd76

Leda och organisera medicinsk elevhälsa: handbok för vårdgivare, skolledare och verksamhetschefer
*Milerad, Josef; Swensson, Mats; Solders Wändahl, Ylva *
Upplaga 1: Lund : Studentlitteratur, [2016] - 177 sidor 
ISBN:9789144109152 LIBRIS-ID:19612947

Evidensbaserad elevhälsa
Milerad, Josef; Lindgren, Carl; Forslund, Louise
Tredje upplagan: Lund : Studentlitteratur, [2024] - 414 sidor 
ISBN:9789144166537: LIBRIS-ID:zh2dcm0dwrgt5f79