Kursplan för Epilepsi - med fokus på barn och unga vuxna

Epilepsy - with a focus on children and young adults

Basdata

Kurskod: 9K6040
Kursens namn: Epilepsi - med fokus på barn och unga vuxna
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande: 2021-12-09
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2022

Särskild behörighet

Särskild behörighet enligt avtal.

Mål

Kursen syftar till att ge fördjupade tvärprofessionella kunskaper om symtom, diagnostik, bedömning, medicinsk behandling och specifika vårdprocesser vid epilepsi hos barn och unga vuxna.

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska kunna:

  • redogöra för symtom och patofysiologi samt epidemiologi vid epilepsi
  • visa kunskap om förekommande diagnostiska metoder och behandlingar vid epilepsi
  • dentifiera och diskutera specifika vårdprocesser för patienter med epilepsi med utgångspunkt i personcentrerad vård
  • visa förmåga att integrera teoretisk kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar
  • identifiera och motivera patienters och närståendes behov av information, stöd och samordning av vård samt behandling
  • visa förmåga att med ett personcentrerat förhållningssätt göra åtgärdesbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt
  • visa förmåga att reflektera kring vård och behandling vid epilepsi

Innehåll

Kursen innehåller följande:

  • patologi, patofysiologi och epidemiologi
  • hjärnans utveckling
  • neuroanatomi
  • anamnes, symtom, diagnostik, MR, EEG
  • differentialdiagnos
  • funktionella anfall
  • behandling, prognos och pågående forskning
  • vårdprocesser och vårdnivåer, från insjuknande och slutenvård till öppenvård
  • rehabilitering och habilitering
  • fertilitet och reproduktion
  • transition
  • neuropsykiatriska diagnoser
  • komorbiditet
  • SUDEP
  • nationella vårdriktlinjer för epilepsi
  • Neuroregistret - BEpQ, Epilepsiregistret

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande, där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, grupparbeten, självstudier och seminarier.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examination

Examination sker i form av skriftlig individuell examinationsuppgift samt aktivt deltagande i grupparbeten och seminarier. För att examinationsuppgifter ska vara aktuell för bedömning måste materialet ha inkommit inom angiven tid, vilket anges i schema i samband med kursstart. Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer som är fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Kurslitteratur

Rekommenderad litteratur
Litteratur på engelska kan förekomma

  • Zelano, Johan, Epilepsi i arbetslivet: en vägledning, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 144 sidor ISBN: 9789144134321, LIBRIS-ID: frwhsrxrc8t3jj0n, *
  • Norrving, Bo, Klinisk neurovetenskap, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 224 s. ISBN: 9789147099689, LIBRIS-ID: 18078463,
  • Rubin, Michael; Safdieh, Joseph E.; Netter, Frank H., Netters concise neuroanatomy - updated edition, Philadelphia : Elsevier Science Health Science, 2016 - xv, 403 s. ISBN: 9780323480918, LIBRIS-ID: 3c53wqbf1bk7v3d1,
  • Neurologi, Burman, Joachim; Nyholm, Dag, Sjätte upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 567 sidor ISBN: 9789147128587, LIBRIS-ID: n1lzpzxqlbsj3wv2,
  • Omvårdnad vid neurologiska sjukdomar, Gottberg, Kristina, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 194 s. ISBN: 9789144055008, LIBRIS-ID: 17665168,
  • Forsgren, Lars, Epilepsiboken, Stockholm : Svenska epilepsiförbundet, cop. 2016 - 211 s. ISBN: 9789163784453, LIBRIS-ID: 19650551,
  • Carpenito-Moyet, Lynda Juall, Handbok i omvårdnadsdiagnostik: diagnos, mål, åtgärd, Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur AB, 2020 - 954 sidor ISBN: 9789144105383, LIBRIS-ID: ht5l6s61f9sf8r73,
  • Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN: 9789144071459, LIBRIS-ID: 14649029, Webbdel (aktiveringskod krävs),
  • Forsberg, Anna, Omvårdnad på akademisk grund: att utvecklas och ta ansvar, 1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 176 s. ISBN: 9789127141469, LIBRIS-ID: 19088153,
  • Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad, Henricson, Maria, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN: 978-91-44-11328-9, LIBRIS-ID: 20848026,