Kursplan för Epilepsi - med fokus på barn och unga vuxna
Epilepsy - with a focus on children and young adults
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Särskild behörighet enligt avtal.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska ha tillägnat sig fördjupade kunskaper i neuropediatrisk omvårdnad med inriktning epilepsi.
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- redogöra för symtom och patofysiologi samt epidemiologi vid epilepsi
- visa kunskap om förekommande diagnostiska metoder och behandlingar vid epilepsi
- dentifiera och diskutera specifika vårdprocesser för patienter med epilepsi med utgångspunkt i personcentrerad vård
- visa förmåga att integrera teoretisk kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar
- identifiera och motivera patienters och närståendes behov av information, stöd och samordning av vård samt behandling
- visa förmåga att med ett personcentrerat förhållningssätt göra åtgärdesbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt samt att reflektera kring vård och behandling vid epilepsi
Innehåll
I denna kurs får deltagare undervisning som innefattar:
- patologi, patofysiologi och epidemiologi
- hjärnans utveckling
- neuroanatomi
- anamnes, symtom och diagnostik
- differentialdiagnos
- funktionella anfall
- behandling, prognos och pågående forskning
- vårdprocesser och vårdnivåer, från insjuknande och slutenvård till öppenvård
- rehabilitering och habilitering
- fertilitet och reproduktion
- transition mellan barn- och vuxensjukvård
- neuropsykiatriska diagnoser
- komorbiditet
- sudden unexpected death (SUDEP)
- Epilepsiregistret
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande, där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, grupparbeten, självstudier och seminarier.
Samtliga föreläsningsdagar, seminarier och examinationsuppgifter är obligatoriska.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Examination sker i form av skriftlig individuell examinationsuppgift samt aktivt deltagande i grupparbeten och seminarier. För att examinationsuppgift ska vara aktuell för bedömning måste materialet ha inkommit inom angiven tid, vilket anges i schema i samband med kursstart. Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
Obligatorisk litteratur
Neurologi
Burman, Joachim; Nyholm, Dag
Sjätte upplagan: Stockholm: Liber, [2020] - 567 s.
ISBN: 9789147128587
Epilepsi i arbetslivet: en vägledning
Zelano, Johan
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2020] - 144 s.
ISBN: 9789144134321
Omvårdnad vid neurologiska sjukdomar
Gottberg, Kristina
Första upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2015] - 194 s.
ISBN: 9789144055008
Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
Edberg, Anna-Karin
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2020] - 600 s.
ISBN: 9789144136240
Rekommenderad litteratur
Klinisk neurovetenskap
Norrving, Bo
Upplaga 1: Stockholm: Liber, [2015] - 224 s.
ISBN: 9789147099689
Netters concise neuroanatomy - updated edition
Rubin, Michael; Safdieh, Joseph E.; Netter, Frank H.
Philadelphia: Elsevier Science Health Science, [2016] - xv, 403 s.
ISBN: 9780323480918
Epilepsiboken
Forsgren, Lars
Stockholm: Svenska epilepsiförbundet, cop. [2016] - 211 s.
ISBN: 9789163784453
Handbok i omvårdnadsdiagnostik: diagnos, mål, åtgärd
Carpenito-Moyet, Lynda Juall
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur AB, [2020] - 954 s.
ISBN: 9789144105383
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad
Henricson, Maria
Tredje upplagan: Lund : Studentlitteratur AB, [2023] - 564 s.
ISBN: 9789144161389
