Kursplan för Enures hos barn och ungdomar
Enuresis in Children and Adolescents
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs självständigt ska kunna bedriva och leda omvårdnadsarbete för barn och ungdomar med enures utifrån ett barncentrerat perspektiv.
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- visa kunskap om urinblåsans anatomi och fysiologi
- analysera och förklara orsak, symtom och behandling vid enures
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov, samt prioritera, initiera och genomföra omvårdnadsåtgärder utifrån förväntad funktion, i relation till aktuellt utvecklingsstadium
- visa förmåga att kommunicera med barn, ungdomar och dess närstående kring enures utifrån problem, behov och omvårdnadsåtgärder, i relation till eventuella kulturella och psykosociala aspekter
- visa förmåga att tillämpa ett etiskt, individanpassat och professionellt förhållningssätt vid omvårdnad av barn och ungdomar med enures
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet av betydelse vid omvårdnad av barn och ungdomar med enures
Innehåll
- urinblåsans anatomi och fysiologi
- orsaker och symtom vid enures
- åldersanpassade omvårdnadsåtgärder och behandlingar
- skillnader mellan enures och andra liknande tillstånd som kräver specialiserad vård och/eller utredning
- barnperspektiv och barnets perspektiv vid omvårdnad av barn och ungdomar med enures
- bemötande och kommunikation med, samt stöd och information till barn, ungdomar och närstående, i relation till utvecklingsstadium samt eventuella psykosociala och kulturella skillnader
- barncentrerad och evidensbaserad vård vid enures
- etiska ställningstaganden inkluderat begreppen delaktighet, autonomi och integritet
Enures hos barn och ungdomar, 3.5 hp
Betygsskala: GU
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisning (enskilt och i grupp).
För egna studier och arbete i grupp kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Arbete, enskilt och i grupp, samt närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället.
Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Examination sker i form av delexaminationer med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper, individuella arbeten och kamratrespons, vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.
Antalet examinationstillfällen regleras i avtalet.
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser regleras enligt avtal.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
- Borgström, Malin, Besvär med tarm och urinblåsa hos barn: behandlingsmetod för barnhälsovården, Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2021] - 118 sidor ISBN: 9789177412403, LIBRIS-ID: n2rng9c9lzzwfmnz,
- Kersey-Matusiak, Gloria, Kulturkompetent omvårdnad, Berndtsson, Margareta Brandin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 252 s. ISBN: 9789144094342, LIBRIS-ID: 17898480,
- Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå, Patriksson, Katarina; Wigert, Helena; Angelhoff, Charlotte; Arwehed, Sofia; Bartholdson, Cecilia; Berghammer, Malin; Bergius, Helena; Bexell, Bim; Bratt, Ewa Lena; Brorsson, Anna Lena; Burström, Åsa; Castor, Charlotte; Cederlund, Mats; Danielsson Liljekvist, Pernilla; Ericson, Jenny; Granhagen Jungner, Johanna; Granlund, Mats; Grönberg, Angelica; Hansson, Helena; Huus, Karina; Jenholt Nolbris, Margaretha; Johansson, Anette; Karlsson, Katarina; Karlsson, Manne; Karlsson, Victoria; Kerstis, Birgitta; Kimland, Elin; Kreicbergs, Ulrika; Lidwall, Birgit; Lilliesköld, Siri; Lindholm Olinder, Anna; Lövgren, Malin; Melin, Karin; Mårtensson, Ulrika; Nilsson, Stefan; Nordeke, Camilla; Nordin, Karin; Olsson, Emma; Pergert, Pernilla; Ringnér, Anders; Rullander, Anna-Clara; Rydström, Lise-Lott; af Sandeberg, Margareta; Sparud Lundin, Carina; Thernström Blomqvist, Ylva; Tsoukala, Dionysia; Wallström, Linda; Wigander, Helena; Wilson, Emilija; Öfverberg, Elin; Öst, Elin; Molin, Lennart, Patriksson, Katarina; Wigert, Helena, Studentlitteratur AB, 2024 - 474 sidor ISBN: 9789144156057, LIBRIS-ID: 2krrgxzd0njvf3x8,
- Personcentrerad omvårdnad - i teori och praktik, Edvardsson, David; Backman, Annica, 2 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 216 sidor ISBN: 9789144090986, LIBRIS-ID: 6jqrdtc94nlt8mmw,
- Sandman, Lars; Kjellström, Sofia, Etikboken: etik för vårdande yrken, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 469 sidor ISBN: 9789144160665, LIBRIS-ID: xfmx0dr1vstt839v,
- Sängvätning och annan inkontinens hos barn, Mattsson, Sven; Nevéus, Tryggve, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 239 s. ISBN: 9789144060361, LIBRIS-ID: 12231209,
- Söderbäck, Maja, Kommunikation med barn och unga i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN: 9789147114061, LIBRIS-ID: 14813662,
- Uro-tarmterapi, Hellström, Anna-Lena; Lindehall, Birgitta, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 229 sidor ISBN: 9789144122588, LIBRIS-ID: mxxq37jzk3nj8llj,