Kursplan för Utredning och diagnostik: utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 6-18 år

Assessment and Diagnostics: Neurodevelopmental Disorders 6-18 years

Basdata

Kurskod: 9K6044
Kursens namn: Utredning och diagnostik: utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar 6-18 år
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Psykologi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-18, Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande: 2025-03-18
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Leg psykolog

Mål

Kursens övergripande mål är att deltagaren efter avslutad kurs ska ha tillgodogjort sig kunskaper och färdigheter i kartläggning och diagnostik av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (UNF) hos barn och ungdomar 6-18 år.

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • förstå UNF i ett utvecklingsperspektiv
  • identifiera UNF och samtidiga tillstånd
  • tillämpa utredningsprocessen och diagnostiska ställningstagande enligt DSM-5 och ICD-10/11
  • analysera resultat utifrån egna och andras utredningsresultat. Genomföra kliniska bedömningar och diagnostiska och differentialdiagnostiska ställningstaganden utifrån övergripande syntes och förtrogenhet med diagnostiska fenotyper
  • sammanfatta utredningsresultatet och beskriva barnet/ungdomens beteendeprofil, kognitiva och psykosociala förutsättningar och behov i vardagen och återge utredningsresultat till barnet/ungdomen, vårdnadshavaren och skolpersonal på ett anpassat sätt 
  • tillämpa ett strukturerat arbetssätt; att välja lämpliga test och andra utredningsinstrument i förhållande till primär frågeställning, samsjuklighet och differentialdiagnostik; att systematiskt sammanställa utredningsresultat och diagnosunderlag 
  • genomföra intervjuer och samarbeta med barnet/ungdomen, vårdnadshavaren och pedagog 
  • administrera och analysera test och beteendeobservationer, inklusive skolobservation
  • redogöra för för- och nackdelar med olika utredningsmetoder och bedömningsinstrument
  • bedöma informationens validitet och behov av ytterligare informationskällor
  • sammanfatta barnets/ungdomens kognitiva (normativa och/eller personliga styrkor och svagheter) och diagnostiska profil

Innehåll

I denna kurs har deltagaren undervisning som innefattar:

  • utredningsmetodik
  • typisk och atypisk utveckling och diagnoser
  • genomgång av begreppen neurodiversitet, funktionsnedsättning och funktionshinder
  • kartläggningsmetoder och instrument
  • diagnostik och åtgärdsplanering
  • samarbete och allians med vårdnadshavare, pedagoger och andra professioner
  • professionellt förhållningssätt
  • klinisk färdighetsträning

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att deltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, gruppdiskussioner, redovisningar, handledning, egna inspelningar och hemuppgifter samt metod- och färdighetsträning. Samtliga kurstillfällen sker digitalt via webbaserad lärplattform.

Inlämningsuppgifter, examinationer och samtliga kursdagar är obligatoriska.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Examination

Examination sker i form av obligatoriska inlämningsuppgifter, individuell muntlig och skriftlig ärenderedovisning, hemtentamina samt deltagande vid samtliga kursdagar. Samtliga moment måste vara godkända för att få godkänt betyg på kursen.

Deltagare som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare 2 examinationstillfällen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares löpande examination om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för deltagaren eller andra personer riskeras och/eller andras förtroende för KI:s verksamhet riskeras. När löpande examination avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuell modul och att ett provtillfälle är förbrukat.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.


Rekommenderad litteratur
  • Svensk manual: ADOS-2 Autism Diagnostic Observation Schedule**sec ed. (2014). Hogrefe Psykologiförlaget AB

  • Tellegen et al. (2018). Snijder Oomens Nonverbal Intelligence Test. Hogrefe Psykologiförlaget AB. Svensk manual* SON-R 2-8* och SON-R 6-40

  • American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.)

  • Sparrow et al.,(2016). Vineland Adaptive Behavior Scales - Third edition alternativt Harrison et al. (2015). Adaptive Behavior Assessment System - Third Edition. Hogrefe Psykologiförlaget AB. Svensk manual ABAS-3

  • Kaufman, A. S. (2018). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Publications