Kursplan för Diabetesögonsjukvård - fotografisk diagnostik
Diabetic eye care - image documentation
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Minst 180 hp inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen eller optikerexamen. Alternativt läkarexamen med påbörjad specialisttjänstgöring inom oftalmologi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Deltagaren ska efter avslutad kurs kunna:
- förklara hur diabetes kan påverka ögonen och den totala synupplevelsen
- identifiera olika diabetiska näthinneförändringar utifrån ögonbottenfotografier
- jämföra svårighetsgraden av olika diabetiska näthinneförändringar
- analysera, bedöma och värdera fototeknik och dokumentation av ögonbottenbilder
- motivera vikten av att tidigt upptäcka diabetiska förändringar i ögat och hur detta påverkar behandling
Innehåll
Kursen behandlar ämnet ur två olika perspektiv:
Diabetes: patofysiologi, diagnos, behandling och omvårdnad.
Ögat: diabetesspecifika förändringar i ögat framförallt näthinnan, handläggning, farmakologiska och kirurgiska behandlingsmetoder.
Klassificering och gradering av diabetesretinopati och dess betydelse för handläggning samt specifik undersökningsmetodik. Genom att integrera kunskap om patientperspektiv, omvårdnadsperspektiv, behandlingsformer och olika yrkesrollers betydelse strävar kursen i fundusdiagnostik efter att ge deltagarna en bred och djup förståelse för ögonbottendiagnostik med fokus på helhetssyn och patientcentrerad vård.
Arbetsformer
Deltagaren förväntas ta stort eget ansvar för sitt lärande. Inläsningsmaterial görs tillgängligt via lärplattformen Canvas. Utöver inläsningsmaterial hänvisas till kurslitteratur. Egen inläsning varvas med föreläsningar och tid för arbete med inlämningsuppgifter och självrättande quiz. I seminarieform får deltagarna ta del av en mängd ögonbottenbilder och under handledning träna sig i bedömning och gradering av ögonbottenförändringar.
Examination
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter, quiz, aktiv medverkan vid seminarier och en skriftlig tentamen.
Fusk och vilseledande vid examination
Misstanke om att en deltagare har försökt att vilseleda när en studieprestation ska bedömas betraktas som ett betygsärende. Examinator har beslutanderätt i ärendet och ett försök att vilseleda kan vara grund för ett underkänt resultat.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens bestämmelser om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan kursdeltagaren deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk är svenska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Lumbroso, Bruno; Rispoli, Marco; Savastano, Maria Cristina, Diabetic retinopathy, New Delhi, India : Jaypee Brothers Medical Publishers, [2015] - viii, 100 pages ISBN: 9789351528982, LIBRIS-ID: 19609429, *
- Diabetes, Landin-Olsson, Mona, Studentlitteratur AB, 2020 - 494 sidor ISBN: 9789144131108, LIBRIS-ID: s4lnqrz6q19wj1sf, *
