Kursplan för Dialektisk beteendeterapi och dess kliniska tillämpning, uppdragsutbildning
Dialectical Behaviour Therapy in Clinical Practice, contract education
Basdata
Särskild behörighet
Grundläggande psykoterapiutbildning.
Mål
Kursens syfte är att ge teoretiska och praktiska kunskaper i dialektisk beteendeterapi (DBT) och dess tillämpning inom hälso- och sjukvården och av andra aktörer som har i uppdrag att erbjuda behandling med metoden.
Kunskap och förståelse
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna:
- redogöra för diagnosen emotionellt instabil personlighetsstörning/borderline personlighetsstörning och dess symtom
- redogöra för behandlingsinterventionerna i DBT
- redogöra för den biosociala teorin, det dialektiska tänkandet inom DBT och metodens förankring i inlärningspsykologiska och kognitiva principer
- reflektera över vilka organisatoriska förutsättningar som är lämpliga för DBT-behandling
Färdigheter och förmågor
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna:
- visa förmåga att i färdighetsträning i grupp och individualterapi tillämpa DBT´s olika strategier och metoder, såsom fallkonceptualisering, dialektiska strategier, kedjeanalys, telefonstöd och teamkonsultation
Värderingar och förhållningssätt
Efter att ha genomgått kursen ska deltagarna kunna:
- redogöra för och reflektera kring de grundläggande DBT-principernas betydelse när det gäller bemötande och förhållningssätt till den aktuella patientgruppen.
Innehåll
Teoretiska grundstenar i DBT, 2.0 hp
Betygsskala: GU
Teoretisk och praktisk förankring i inlärningspsykologi, kognitiv psykoterapi, zenbuddistisk tillämpning samt aktuella forskningsrön gällande DBT.
DBT:s behandlingsprinciper och dess praktiska tillämpning, 10.0 hp
Betygsskala: GU
Tillämpning av teori, behandlingsprinciper och behandlingsstruktur inom DBT fördjupas genom föreläsningar och interaktiva övningar. Särskild vikt läggs vid att fördjupa förmågan att inta ett dialektiskt förhållningssätt, genomföra färdighetsträning samt förstå och tillämpa tekniker för emotionsreglering samt genomföra kedjeanalys.
Implementering och organisatoriska förutsättningar för DBT, 3.0 hp
Betygsskala: GU
Implementering i klinisk miljö och organisatoriska dilemman. Centralt för momentet är integration av teori och praktik av DBT i klinisk verksamhet och syftar till att integration och implementering i klinisk miljö ska underlättas och göras på ett metodtroget sätt.
Arbetsformer
Kursen är uppbyggd på följande sätt:
- Teoretiska grundstenar som är ett teoretiskt moment består av föreläsningar, seminarier samt självstudier av kurslitteratur.
- DBT:s behandlingsprinciper och dess praktiska tillämpning innebär övningar i att tillämpa teorin och praktiskt öva på utförandet av specifika tekniker och metoder i DBT. Detta sker i form av gruppövningar, rollspel, seminarier och videoillustrationer.
- Implementering och organisatoriska förutsättningar för DBT sker genom eget arbete med att tillämpa DBT med patienter på arbetsplatsen, och att i mindre grupper i seminarieform reflektera och fördjupa frågeställningar kopplat till implementering i klinisk miljö.
Examination
Kursens teori examineras i form av skriftlig tentamen, muntliga seminarier, gruppövningar och rollspel. Bedömning av kursdeltagarnas färdigheter i att tillämpa DBT-specifika tekniker sker via rollspel av fall samt deltagande i diskussioner kring aktuella patienter. Minst en fallkonceptualisering utifrån DBT ska bedömas i skriftlig form samt muntligt redogöras för. För att examinerande delar ska vara aktuella för bedömning måste de ha inkommit före deadline, vilket anges i schema i samband med kursstart. Vid praktiska tillämpningsseminarier är närvaro obligatoriskt och aktivt deltagande krävs.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de föreskrifter som är fastställda vid Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
Webbaserade läromedel
Webbaserad utbildning om självskadebeteende. Basmodul, modul för öppenvård och för heldygnsvård. www.nationellasjalvskadeprojektet.se
Obligatorisk litteratur
- Fruzetti, A.; Shenk, C.; Hoffman, P.D., Family interaction and the development of borderline personality disorder: A transactional model., 2005 Ingår i: Development and Psychopathology., New York : Cambridge University Press, 1989- ISSN: 0954-5794, LIBRIS-ID: 3987459, (2005) : 17, s. 1007-1030, *
- Linehan, Marsha, Dialektisk beteendeterapi: arbetsblad för färdighetsträning, 2. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 543 s. ISBN: 9789127145559, LIBRIS-ID: 19090816, *
- Linehan, Marsha M., Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder, New York : Guilford Press, cop. 1993 - 558 s. ISBN: 0-89862-183-6, LIBRIS-ID: 6298992, *
- Linehan, Marsha M.; Linehan, Marsha., DBT skills training manual, Second edition. : New York : The Guilford Press, [2015]. - xxiv, 504 pages ISBN: 9781462516995 (paperback : alk. paper), LIBRIS-ID: 17804753, *
- Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas, Beteendets ABC: en introduktion till behavioristisk psykoterapi, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 288 sidor ISBN: 9789144136639, LIBRIS-ID: jvcq4hrcgf8mcd1b, *
Artiklar och annat material kan tillkomma utifrån anvisningar.
Fördjupningslitteratur
- Chapman, Alexander L., Phone coaching in dialectical behavior therapy, New York : The Guilford Press, [2019] - xvii, 214 pages ISBN: 9781462537358, LIBRIS-ID: 9ndk2gb27w2r1bd5,
- Linehan, Marsha M., Dialectical behavior therapy in clinical practice: applications across disorders and settings, Dimeff, Linda A.; Rizvi, Shireen L.; Koerner, Kelly, Second edition. : New York : The Guilford Press, [2021] - 1 online resource (450 pages) ISBN: 9781462546084, LIBRIS-ID: x9h67s5svxrr15b7,
- Heard, Heidi L.; Swales, Michaela A.; Linehan, Marsha, Changing behavior in DBT: problem solving in action, New York : The Guilford Press, 2016 - xvi, 254 pages ISBN: 9781462522644, LIBRIS-ID: 3g6cvj2215rmqq0p,
- Koerner, Kelly, Doing dialectical behavior therapy: a practical guide, New York : Guilford Press, c2012. - xviii, 219 p. ISBN: 978-1-4625-0232-5, LIBRIS-ID: 13533308,
- Miller, Alec L.; Rathus, Jill H.; Linehan, Marsha., Dialectical behavior therapy with suicidal adolescents, Paperback edition. : New York : Guilford Press, 2017 - xviii, 346 pages ISBN: 9781462532056, LIBRIS-ID: 7lbh01b154vkmnfz,
- Rathus, Jill H.; Miller, Alec L., DBT skills manual for adolescents, New York : The Guilford Press, 2014 - xvi, 392 sidor ISBN: 9781462515356, LIBRIS-ID: 19712266,
- Rizvi, Shireen L., Chain Analysis in Dialectical Behavior Therapy, Guilford Publications, 2019 ISBN: 9781462538904, LIBRIS-ID: 6jxlc0d24xnk2g32, https://s1.adlibris.com/images/46137825/chain-analysis-in-dialectical-behavior-therapy.jpg,
- Sayrs, Jennifer H. R.; Linehan, Marsha M., DBT® teams: development and practice, New York : The Guilford Press, [2019] - pages cm. ISBN: 9781462539819, LIBRIS-ID: jt9whjjwgdhjn1k5,
- Swenson, Charles R., DBT Principles in action: acceptance, change and dialectics, New York : Guilford, 2016 - 414 s. ISBN: 9781462526727, LIBRIS-ID: 19573426,
- Swales, Michaela A., The Oxford handbook of dialectical behaviour therapy, Oxford, United Kingdom : Oxford University Press, [2019] - xlii, 1057 pages ISBN: 9780198758723, LIBRIS-ID: r33jfdqmp0hbp495,
- Harned, Melanie S., Treating trauma in dialectical behavior therapy: the DBT prolonged exposure protocol (DBT PE), New York : The Guilford Press, [2022] - xii, 444 pages ISBN: 9781462549122, LIBRIS-ID: 2hk2831w0vtfj3ks,