Kursplan för Good Psychiatric Management; utbildning av utbildare
Good Psychiatric Management; Train the Trainers
Basdata
Särskild behörighet
Yrkesutbildning inom hälso- och sjukvård, sociologi eller medicin om minst 180 hp, aktuell anställning inom psykiatrisk vård eller primärvård, samt ha genomfört den grundläggande internetbaserade utbildningen i Good Psychiatric Management (GPM) om 8 timmar.
Mål
Syftet med kursen är att vidareutveckla deltagarnas kompetens att genomföra behandling enligt metoden GPM, att ge kunskap om anpassningar av GPM till olika organisatoriska miljöer och till patienter som lider av andra personlighetsstörningar än Borderline personlighetssyndrom. Dessutom syftar kursen till att utveckla kompetens att undervisa i GPM för yrkesverksamma med begränsad tidigare kunskap om metoden.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna
- redogöra för grundläggande färdigheter för genomförande av GPM
- förklara anpassningar av GPM i förhållande till 1) primärvården och konsult-psykiatriker, och 2) socialarbetare, case managers och personal inom rehabilitering
- redogöra för anpassningar av GPM vid andra personlighetssyndrom än Borderline personlighetssyndrom
- redogöra för anpassningar av GPM vid implementering för ungdomar
- sammanfatta principer för hur GPM ska integreras med andra behandlingar inom stepped care.
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska deltagaren visa förmåga att
- implementera GPM med god kompetens och följsamhet till manualen
- göra adekvata anpassningar av GPM i enlighet med förutsättningar i den aktuella organisationen
- tydligt och effektivt kunna presentera GPM, dess principer och generella färdigheter
- stödja kollegor att följa metoden när de lär sig GPM.
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska deltagaren visa förmåga att
- granska och reflektera kring etiska aspekter av begreppet "lika hälso- och sjukvård" för patienter som lider av något personlighetssyndrom
- reflektera över psykoterapiforskningens betydelse för klinisk verksamhet och samhälle.
Innehåll
Kursen omfattar undervisning om tillämpning av GPM i olika organisationer och med olika patientpopulationer, samt en orientering om kliniska konsultations- och handledningsmetoder.
Arbetsformer
Undervisningsaktiviteterna består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och patienthandledning. Seminarier, övningar och handledning förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriskt (se rubriken "Examination").
Examination
Kursen examineras genom
- aktivt deltagande i handledning, seminarier och praktiska övningar
- flervalstest på lärplattformen
- en PM vid avslutningen av kursen
För betyget G på kursen krävs G på samtliga examinationsuppgifter 1-3, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Gunderson, John G.; Links, Paul S., Handbook of good psychiatric management for borderline personality disorder, First edition : Washington, DC : American Psychiatric Publishing, [2014] - xii, 168 p. ISBN: 978-1-58562-460-7, LIBRIS-ID: 19507983, *
- Applications of good psychiatric management for borderline personality disorder: a practical guide, Choi-Kain, Lois W.; Gunderson, John G., Washington, D.C. : American Psychiatric Association Publishing, [2019] - xxiii, 386 pages ISBN: 9781615372256, LIBRIS-ID: p28t81fdmx807rv6, *
- Bambling, M.; King, R., Supervisor social skill and supervision outcome, 2014 Ingår i: Counselling and psychotherapy research, Rugby, UK : British Association for Counselling and Psychotherapy, 2001- ISSN: 1746-1405, LIBRIS-ID: 11247471, 14 (2014) s. 256-262, *
- Beidas, R.S.; Cross, W.; Dorsey, S., Show me, dont tell me: Behavioral Rehearsal as a training and analogue fidelity tool, 2014 Ingår i: Cognitive and behavioral practice., New York, N.Y. : Association for Advancement of Behavior Therapy, ISSN: 1077-7229, LIBRIS-ID: 4089513, 21 (2014) s. 1-11, *
- Skovholt, T.M.; Ronnestad, M.R., Struggles of the novice counselor and therapist., 2003 Ingår i: Journal of career development., Columbia, Mo. : College of Education, 1984- ISSN: 0894-8453, LIBRIS-ID: 3927494, 30 (2003) s. 45-58, *
Ytterligare litteratur samt artiklar kan tillkomma.