Kursplan för Beroende och motivation

Addiction and motivation

Basdata

Kurskod: 9K8127
Kursens namn: Beroende och motivation
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Psykologi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande: 2023-04-05
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2023

Särskild behörighet

Socialstyrelsens legitimation som psykolog, två års arbetslivserfarenhet efter examen, samt anställning i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Dokumenterade arbetsuppgifter med psykologisk behandling och/eller psykoterapi.

Kursen ingår som en valbar kurs i kurspaketet Specialistutbildning för Psykologer inom Vuxenpsykiatri, om sammanlagt 70 hp. Tillträde till kursen förutsätter att deltagaren är antagen till kurspaketet som helhet.

Mål

Efter kursen förväntas deltagaren kunna:

Kunskaper och förståelse

  • identifiera och analysera kliniska frågeställningar inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende
  • ange innehåll och funktion i specialiserad kompetens inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende, samt att kunna relatera detta till patienters behov
  • redogöra för områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende utifrån principerna för Evidensbaserad Psykologisk Praktik (EBPP), samt att yrkesmässigt kunna förhålla sig till dessa principer

Färdigheter och förmågor

  • tillämpa metoder för evidensbaserade bedömningsförfaranden och behandling inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende
  • identifiera och hantera utmaningar i det kliniska arbetet inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende
  • presentera och förmedla psykologisk kunskap inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende, såväl till patient som andra berörda individer på ett sätt som är anpassat för dessa mottagare

Värderingar och förhållningssätt

  • reflektera över förutsättningar och utmaningar för arbete inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende
  • relatera organisatoriska och etiska principer för evidensbaserad psykologisk behandling, samt frågeställningar rörande den enskilde patientens specifika karakteristika och situation inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende
  • värdera egen kompetens, identifiera eget behov av lärande och planera för fortsatt kompetens- och kunskapsutveckling inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende.

Innehåll

Kursen syftar till att ge deltagaren kunskap om grundläggande förhållningssätt, principer och tekniker inom Motiverande samtal (MI), samt praktisk träning i att tillämpa MI. Forskning, kvalitetssäkring av metoden, samt praktisk övning i att använda kodningsinstrumentet MITI ingår. Kursen ger övergripande epidemiologisk kunskap om riskbruk, skadligt bruk och beroende av alkohol, cannabis och läkemedel. Därtill ingår en översikt av bedömning, inklusive differentialdiagnostiska överväganden vid psykiatrisk samsjuklighet, och sekundärprevention och behandling av riskbruk, skadligt bruk och beroende.

Syftet med kursen är att deltagaren utvecklar kunskaper på avancerad nivå samt egna kliniska färdigheter som bidrar till specialisering i rollen som psykolog. Kursen startar med att deltagaren bedömer den egna kunskapen och formulerar eget behov av lärande. I undervisningen belyses centrala aspekter, som är av vikt för specialisering inom områdena motivation, riskbruk, skadligt bruk och beroende, utifrån den psykologiska kunskapens roll. Speciellt fokus ligger på att anlägga ett perspektiv utifrån evidensbaserad psykologisk praktik. I kursen ingår även kodningsbaserad handledning på centrala färdigheter i MI, vilket förutsätter ett parallellt patientarbete där dessa kan praktiseras och ligga till grund för handledningen.

Beroende och motivation, 7.5 hp


Betygsskala: GU

Arbetsformer

Under kursen läggs stor vikt vid deltagarens eget aktiva lärande som utgår från individuellt formulerade målsättningar inom ramen för kursens övergripande mål. I kursen ingår olika lärandeformer såsom föreläsningar, seminarier och kodningsbaserad handledning (individuellt och i grupp).

Examination

Examination sker utifrån redovisning av teoretiska kunskaper i skriven form. Därtill bedöms färdigheter under kursen såväl i rollspelssituationer som i faktiskt patientarbete. Deltagaren behöver uppnå godkänt resultat på samtliga uppgifter, samt göra en analys av den egna kunskapsutvecklingen för att erhålla betyget godkänt på kursen.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatorisktutbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Miller, William R.; Rollnick, Stephen, Motiverande samtal: att hjälpa människor till förändring, 3., [dvs 4]., utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 516 s. ISBN: 9789127135390, LIBRIS-ID: 14008440, *
  • Beroendemedicin i öppenvården: kliniska riktlinjer för utredning och behandling, Magnusson, Åsa, Första upplagan : [Stockholm] : Svenska psykiatriska föreningen, [2018] - 127 sidor ISBN: 9789177410874, LIBRIS-ID: 22689137, *

Vetenskapliga artiklar, rapporter och manualer för kodning och kvalitetssäkring av MI tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Fördjupningslitteratur

  • Hammarberg, Anders; Wallhed Finn, Sara, Åter till kontrollerat drickande: en handbok för kliniker, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 269 s. ISBN: 9789144097305, LIBRIS-ID: 17592822,
  • Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor: stöd för styrning och ledning, [Stockholm] : Socialstyrelsen, 2018 - 79 sidor ISBN: 9789175554709, LIBRIS-ID: t36r5xrjrgxnfrgh, Fritt tillgänglig via Socialstyrelsens webbplats,
  • Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende: stöd för styrning och ledning : 2019, Stockholm : Socialstyrelsen, 2019 - 144 sidor LIBRIS-ID: cpjxmw659r91mgtr,