Kursplan för Utvärderingsmetodik och kvalitetssäkring

Evaluation and quality assurance

Basdata

Kurskod: 9K8129
Kursens namn: Utvärderingsmetodik och kvalitetssäkring
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde: Psykologi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ: Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande: 2023-04-05
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2023

Särskild behörighet

Socialstyrelsens legitimation som psykolog, två års arbetslivserfarenhet efter examen, samt anställning i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Dokumenterade arbetsuppgifter med psykologisk behandling och/eller psykoterapi.

Kursen ingår i kurspaketet Specialistutbildning för Psykologer inom Vuxenpsykiatri, om sammanlagt 70 hp. Tillträde till kursen förutsätter att deltagaren är antagen till kurspaketet som helhet.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:

Kunskaper och förståelse

  • redogöra för verksamhetsutvärdering och kvalitetssäkring i enlighet med principerna för evidensbaserad psykologisk praktik, samt det bidrag det kan ge till verksamheten som helhet
  • analysera behov av utvärdering och kvalitetssäkring i verksamheten samt redogöra för hur dessa går till
  • identifiera metoder för utvärdering och kvalitetssäkring samt välja lämplig metod utifrån frågeställning och verksamhetens förutsättningar

Färdigheter och förmågor

  • lägga upp verksamhetsutvärdering och kvalitetssäkring i en verksamhet utifrån dess behov och förutsättningar
  • i samråd med verksamheten planera en utvärdering av någon aspekt som kan anses vara av betydelse för verksamhetens kvalitet
  • sammanställa och presentera ett förslag på en utvärdering, samt hur denna kan genomföras på ett rimligt sätt

Värderingar och förhållningssätt

  • argumentera för värdet av utvärdering och kvalitetssäkring inom kliniska verksamheter
  • värdera hur utvärdering och kvalitetssäkring förhåller sig till kliniska riktlinjer och verksamhetens styrdokument
  • analysera och värdera den utvecklingspotential som finns i verksamheter
  • reflektera över hur verksamhetsutvärdering och kvalitetssäkring är förenliga med evidensbaserad psykologisk praktik.

Innehåll

Kursen genomförs kliniknära och ska leda till kunskaper, färdigheter och förhållningssätt av betydelse för specialistpsykologen och dennes roll i kliniska verksamheter. Kursen omfattar metoder för utvärdering och kvalitetssäkring, inklusive att mäta symtom och andra utfall före, under och efter behandling. Även variabler relaterade till klinisk praktik, som kompetens och följsamhet, tas upp. Under kursen betonas kliniska riktlinjer och hur de utvecklas och används. Evidensbegreppet är här av central betydelse. Kursen omfattar även utvärdering och kvalitetssäkring på systemnivå, inklusive vårdens organisation, patientflöden samt samarbete mellan professioner.

Utvärderingsmetodik och kvalitetssäkring, 7.5 hp


Betygsskala: GU

Arbetsformer

Litteraturstudier, webbaserade föreläsningar, lärarledda semistrukturerade diskussioner samt handledd analys av behov av utvärdering och kvalitetssäkring inom en klinisk verksamhet. Handledning sker i mindre grupp.

Examination

Deltagaren ska ta fram en plan för ett möjligt utvärderings- eller kvalitetssäkringsprojekt. Detta redovisas genom muntlig presentation och diskussion (inom kurs och inom klinisk verksamhet, företrädesvis den egna arbetsplatsen) samt skriftlig rapport.

Deltagaren behöver uppnå godkänt resultat på båda uppgifter (muntlig och skriftlig redovisning av plan) för att erhålla betyget godkänt på kursen.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatorisktutbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar tillkommer enligt kursanvisningar

  • Evidence-based practice in action: bridging clinical science and intervention, Dimidjian, Sona, New York : The Guilford Press, [2019] - xiv, 450 pages ISBN: 9781462539765, LIBRIS-ID: m15d8c9kkl4khw78, *
  • Kazdin, Alan E., Research design in clinical psychology, Fifth edition : Cambridge : Cambridge University Press, [2022] - xxiii, 558 sidor ISBN: 9781108995214, LIBRIS-ID: ftz63bsxckrx1f4z, *