Kursplan för Skriftligt specialistarbete
Specialist project
Basdata
Särskild behörighet
Socialstyrelsens legitimation som psykolog, två års arbetslivserfarenhet efter examen, samt anställning i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Dokumenterade arbetsuppgifter med psykologisk behandling och/eller psykoterapi.
Kursen ingår i kurspaketet Specialistutbildning för Psykologer inom Vuxenpsykiatri, om sammanlagt 70 hp. Tillträde till kursen förutsätter att deltagaren är antagen till kurspaketet som helhet.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för den vetenskapliga grunden och aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete på ett specifikt område inom kliniska verksamheter
- analysera behov av utvärdering i kliniska verksamheter
- identifiera adekvata metoder för att genomföra utvärdering i kliniska verksamheter
Färdigheter och förmågor
- formulera frågeställningar om utvärdering av relevans för kliniska verksamheter och som kan göras föremål för empirisk undersökning
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt välja och argumentera för val av design och metoder samt planera och genomföra ett skriftligt arbete
- presentera och diskutera specialistarbetet såväl muntligt som skriftligt på ett sätt som är anpassat för åhöraren
Värderingar och förhållningssätt
- reflektera över och tillämpa etiska principer och riktlinjer i utvärdering och utveckling av verksamheter
- värdera resultatet av utvärderings- och utvecklingsarbete samt dess implikationer för den kliniska verksamheten
- identifiera behov av fortsatt utvärdering av den kliniska verksamheten i enlighet med evidensbaserad psykologisk praktik.
Innehåll
Kursen genomförs kliniknära och innefattar att deltagaren planerar och genomför ett utvärderingsarbete på ett specifikt område inom den kliniska verksamheten. Under kursen får deltagaren genomföra en empirisk undersökning och välja design och metoder, samla in och analysera data samt rapportera och kommunicera arbetet på ett sätt som följer principerna för god vetenskaplig sed. Arbetet bör kunna ge förutsättningar för att höja kvaliteten i verksamheten genom att kvalitetssäkra befintliga arbetssätt eller implementera nya arbetssätt. Exempel på områden är kliniska riktlinjer, behandlingsprotokoll, behandlingseffekter samt organisatoriska aspekter. Arbetet presenteras såväl muntligt i relevanta fora som i form av en skriftlig rapport.
Skriftligt specialistarbete, 10.0 hp
Betygsskala: GU
Arbetsformer
Litteraturstudier, föreläsningar, lärarledda semistrukturerade diskussioner samt handledd planering, genomförande, redovisning och uppföljning av ett specialistarbete. Handledning sker i mindre grupp.
Examination
Muntlig presentation och diskussion (inom kurs och inom klinisk verksamhet, företrädesvis den egna arbetsplatsen) samt skriftlig rapport (inklusive plan för uppföljning).
Deltagaren behöver uppnå godkänt resultat på båda uppgifterna för att erhålla betyget godkänt på kursen.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatorisktutbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar tillkommer enligt kursanvinvisningar
- Kazdin, Alan E., Research design in clinical psychology, Fifth edition : Cambridge : Cambridge University Press, [2022] - xxiii, 558 sidor ISBN: 9781108995214, LIBRIS-ID: ftz63bsxckrx1f4z, *
- Evidence-based practice in action: bridging clinical science and intervention, Dimidjian, Sona, New York : The Guilford Press, [2019] - xiv, 450 pages ISBN: 9781462539765, LIBRIS-ID: m15d8c9kkl4khw78, *